Gå til innhold

OS på Intel Atom-stasjonær

Anbefalte innlegg

Gikk nylig til innkjøp av ett av Gigabytes hovedkort med Intel Atom CPU, og lurer på hvilket OS jeg skal kjøre på den. Den skal bare brukes til helt enkel surfing, samt organisering og deling av filmdatabase med Ant Movie Catalog via Wine.

Tenkte jeg skulle prøve OpenSuse 11, vil dette gå greit, eller bør jeg prøve en annen distro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde gå helt fint, med mindre det Gigabyte HKet er så nytt at det ikke er linux støtte for brikkesettet ennå.

Du kunne evt poste brikkesett info her for skjekk, eller skjekke det selv.

Men hadde jeg vært det, hadde jeg bare lastet ned OpenSuSE og forsøkt om det lot seg installere. Og evt byttet til en annen distro om SuSE ikke fungerer.

(hadde jeg virkelig vært deg, hadde jeg installert Slackware da, men that's beside the point =)

Lenke til kommentar

Se denne her - link. Det ser ut som at Ubuntu 8.04 er "optimalisert" for Intel Atom(hva som ligger i det vet jeg ikke). Så kanskje du kan forsøke Ubuntu hvis OpenSuSE skaper vansker.

Til det hovedkortet/cpu ville jeg installert Ubuntulite med LXDE - særlig hvis du opplever OpenSuse eller Ubuntu som treg.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

instalerte ubuntu 804 på min msi wind idag. det gikk smertefritt. men mint5 vil ikke instalere, selv om det egentlig er en ubuntu 804 under panseret.

det var ingenting jeg ikke fikk til å fungere med ubuntu ivertfall. har ikke prøvd suse11, men tipper det funker fint også =)

helt normal ubuntu på winden starter på omtrent 1 min 40 sec. og xp starta på ca 1min 10 sec. en clean xp hadde nok starta endel raskere. begge OS virker dog like responsive. ubuntu er mer responsiv på programmer jeg starter opp igjen etter at jeg har lukka dem.. dette er nok pga all hardisk aktivitet blir casha i ram helt til den trenger minne plass til noe annet.

Lenke til kommentar
Tror ikke det skal være noe problem med driverene, I945GC er vel et ganske så gammelt brikkesett selv om de kanskje kan ha gjort noen mindre forandringer på det for å kjøre Atom.

Jeg kjører Acer One på kernel 2.6.23(denne begynner å bli gammel nå), alt fungerer helt fint, Atom går under Core2.

@Dy§no: Kerneloptimalisering og en god del modding av init.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...