Gå til innhold

Mobilbatteriet vokser. What?

vegjoh

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Nokia N80. Denne kjøpte jeg brukt for litt over ett år siden, og telefonen har fungert som den skulle hele tiden.

Rett før sommeren, begynte imidlertid batteriet å bli mistenkelig dårlig. Før ladet jeg telefonen stort sett én gang i uka, men over veldig kort tid merket jeg at jeg måtte begynne å lade stort sett annen hver dag. Dette var jo relativt irriterende, men jeg gjorde ikke noe med det før nå nylig. Jeg kjøpte altså nytt batteri, og da jeg skulle bytte oppdaget jeg det merkelige. Det gamle batteriet hadde jo vokst... Det har begynt å bule ut på flatsidene. Og når jeg tenker på det, har jeg hatt litt problemer med å sette på dekselet, når jeg i vanvare har tatt av bakdekselet.

Det slår meg at det neppe kunne vært riktig bra å benytte dette batteriet. Jeg mener - dette er jo ikke normalt, og det kunne vel kanskje resultert i fyrverkeri fra bukselommen??

Selv om jeg har ladet batteriet annen hver dag i hele sommer, så skulle jo ikke batteriet ta slik skade av det? Eller? Har alltid brukt original Nokia-lader, og batteriet er såvidt meg bekjent det originale.

Legger ved noen bilder av fenomenet. Bildene ble kanskje av litt dårlig kvalitet, grunnet komprimering (og pga. mitt høyst middelmådige kamera). Det som i alle fall går klart fram, er at det nye batteriet er ca. 5 mm tykt (flatt hele veien), mens det gamle batteriet nesten er 7,5 mm over midten når jeg måler det med skyvelære.

Hva tror dere?

Mvh

Vegard

Edit: Fjernet noen bilder, så ikke bra ut i IE. Alle kan finnes her

post-13943-1220037730_thumb.jpg

post-13943-1220037754_thumb.jpg

Endret av vegjoh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du sikker på at batteriet ikke alltid har vært slik? Jeg sjekkket bare for morro skyld mitt eget, og det ser nøyaktig likt ut som ditt. Det buler på midten og er ikke "rett".

Det er jeg helt sikker på. Hadde jo problemer med å få på plass bakdekselet nå i sommer da jeg åpnet det, det har det aldri vært før, uten at jeg tenkte på det da. Hvor lenge dette har vært slik, er vanskelig å si. Men det var i alle fall flatt da jeg kjøpte telefonen, og i alle fall rundt årsskiftet (da jeg byttet sim-kort). Og det nye batteriet er helt flatt (telefonen ble jo mye slankere nå...)

Så hva er mest nærliggende å tro:

1) Batteriet har hatt en produksjonsfeil slik at det oppstod en eller annen kjemisk reaksjon som gjorde at batteriet mistet kapasitet over veldig kort tid - og at det deretter begynte å vokse, eller

2) at begynte å vokse fordi jeg måtte lade det langt oftere, fordi det av naturlige årsaker ble betydelig svekket?

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Okey, da var det ikke så dramatisk som det så ut som. Jeg har ikke hatt så mange telefoner, men de jeg har hatt har vært velbrukt og dermed ladet en del gjennom årenes løp, og jeg har aldri vært borti noe lignende.

Jeg tviler imidlertid på at fukt gjelder mitt batteri, jeg er alltid svært forsiktig og holder telefonen tørr. Men hvem vet...

Er det noen andre med N80 som har opplevd at batteriet har blitt såpass dårlig som mitt over kort tid? Dette batteriet var vel mellom 1,5 og 2 år gammelt da jeg måtte begynne å lade annen hver dag eller hver dag.

Vegard

Lenke til kommentar

Nei, tror ikke det er så dramatisk tror jeg, tviler på at det plutselig kommer til og eksplodere, ta fyr, eller noe slikt. Det som skjer (sånn omtrent, tror jeg) er at celler i batteriet blir skadet, og utvider seg, det går ikke ann og fikse, men er heller ikke farlig, eneste er at batteriet mister mye av effekten sin.

Brukte en N80 i noen månder i fjor, og huske at den plutselig startet sluke batteri, gikk tom etter 1 dag uten spesielt bruk. Så jeg sendte den til service. Der byttet de hele innmaten på telefonen. Husker ikke om batteriet ble byttet, har ikke brukt telefonen siden da.

Lenke til kommentar
Nei, tror ikke det er så dramatisk tror jeg, tviler på at det plutselig kommer til og eksplodere, ta fyr, eller noe slikt. Det som skjer (sånn omtrent, tror jeg) er at celler i batteriet blir skadet, og utvider seg, det går ikke ann og fikse, men er heller ikke farlig, eneste er at batteriet mister mye av effekten sin.

I motsetning til Dain Bramaged så er jeg ikke glad i skadete batteri. De kan gi stor kraft fra seg. Heldigvis er det sjelden vi hører om det, men fra tid til annen så hører vi jo i media om brann, nestenbrann eller dødsfall pga eksploderende batteri.

Lenke til kommentar

Hehe ;)

Nei, jeg anbefaler ingen og bruke slike batterier. De er tross alt skadet, og man kan vel egentlig aldri vite hva som kan skje med et skadet batteri fremover i tid.

Er batteriet innenfor garanti perioden hadde jeg sendt den til service, ellers hadde jeg inverstert i et nytt batteri, tipper mye av effekten i batteri også er borte. Og her gir det også problemer med å få deksel skikkelig på, og det er jo også dumt.

Det jeg sier er at det er ingen grunn til og få panikk og tro at det skal eksplodere i hendene dine, sprute batteri syre i øynene dine eller noe sånt. Så dramatisk er det ikke.

I mine øyne ;)

Lenke til kommentar

Hvordan får du til å lade en N80 ca én gang i uken, som du sa du gjorde før??

Jeg har en N80 om dagen, da jeg venter på ny telefon, og med ganske beskjeden bruk om dagen, så holder den vel maks 2 dager.

Kan aldri si jeg har opplevd noe bra batteritid på en N80, så dette var overraskende

Lenke til kommentar
Hvordan får du til å lade en N80 ca én gang i uken, som du sa du gjorde før??

Jeg har en N80 om dagen, da jeg venter på ny telefon, og med ganske beskjeden bruk om dagen, så holder den vel maks 2 dager.

Kan aldri si jeg har opplevd noe bra batteritid på en N80, så dette var overraskende

He, he ... Ok, jeg tok kanskje litt hardt i, men lading to ganger i uken går helt greit med mitt bruk. Jeg har vel kanskje noe nedjustert lysstyrke og har ikke vibrasjon slått på. Men i bunn og grunn dreier det seg om at jeg bruker den lite.

Men for øvrig er jeg helt enig - batteritiden på N80 er ikke noe god. Merker det veldig fort hvis jeg tar noen samtaler. Min forrige telefon (gammel Nokia) var mye "seigere". Vurderer å bytte ut N80'en. Men det ble i alle fall en helt annen batteritid med det nye batteriet, i forhold til det skadde.

Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...