Leo_ Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Ah, kontrollattest, det hører nok til skjeldenheten. Er vel derfor speedometer i praksis ikke blir godkjent. (jeg kjenner i alle fall ikke til saker der noen har blitt domfelt etter speedometermåling) Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Ah, kontrollattest, det hører nok til skjeldenheten. Er vel derfor speedometer i praksis ikke blir godkjent. (jeg kjenner i alle fall ikke til saker der noen har blitt domfelt etter speedometermåling) Nå vet ikke jeg hva slags kilder du har, men disse påstandene er direkte feilaktige. Det hender nemlig rett som det er at folk får forenklede forelegg og forelegg (både ved eget vedtak og ved dom) på bakgrunn av speedometermåling. Politiets tjenestebiler skal normalt inn til speedometerkalibrering/-kontroll med visse intervaller, slik at de til enhver tid viser så nøyaktig fart som mulig. Dersom dette av en eller annen grunn ikke har blitt gjort til rett tid, vil slik kontroll bli gjennomført i etterkant, og måleresultatet som legges til grunn vil bli justert i henhold til eventuelt avvik i speedometerkontrollen. Det hører altså ikke til sjeldenhetene, men andre målemetoder er selvsagt å foretrekke. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Mine kilder er meg og det du sier er tull. Jeg har utført service på mange av politiets biler. Jeg vet også at på de aller fleste biler er det IKKE MULIG å kalibrere speedometret. (Noen få dyre biler kan kalibreres innenfor et begrenset område) Jeg har selv blitt stoppa og fått servert "vi målte deg til 100km/t". Hvorpå det etter en stund kom fram at det var etter deres speedometer og at reell hastighet var 90. I dette tilfellet måtte jeg irettesette UP for deres manglende kunskap om dekkutrustning (påsto at jeg ikke hadde lov til å bruke sommerdekk om vintern og at mønsterdybden var for liten). Etter at de hadde brukt 10-15 minutter på å få bekreftet at jeg hadde rett ble det heller ingen fartsbot. Du kan gjerne kalle dette et enkelttilfelle, men det er et godt eksempel. Hadde jeg ikke hatt min kunskap om bil ville de nok prøvd seg på et forenklet forelegg. Sistnevnte ville blitt avvist i retten. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Mine kilder er meg og det du sier er tull. Jeg har utført service på mange av politiets biler. Jeg vet også at på de aller fleste biler er det IKKE MULIG å kalibrere speedometret. (Noen få dyre biler kan kalibreres innenfor et begrenset område) Jeg har selv blitt stoppa og fått servert "vi målte deg til 100km/t". Hvorpå det etter en stund kom fram at det var etter deres speedometer og at reell hastighet var 90. I dette tilfellet måtte jeg irettesette UP for deres manglende kunskap om dekkutrustning (påsto at jeg ikke hadde lov til å bruke sommerdekk om vintern og at mønsterdybden var for liten). Etter at de hadde brukt 10-15 minutter på å få bekreftet at jeg hadde rett ble det heller ingen fartsbot. Du kan gjerne kalle dette et enkelttilfelle, men det er et godt eksempel. Hadde jeg ikke hatt min kunskap om bil ville de nok prøvd seg på et forenklet forelegg. Sistnevnte ville blitt avvist i retten. Jeg gidder ikke å diskutere med usaklige folk som ikke kan forholde seg til hva som faktisk står skrevet og er vedtatt. Hvis speedometeret ikke kan kalibreres, skal det i alle fall testes og det skal gis ut en kontrollattest, som viser hvor mye feilvisninga er, slik at de til enhver tid kan vite hva som er riktig. Dette er INSTRUKSFESTET, og hvis du mener at det jeg sier bare er tull, har du virkelig ikke greie på dette. Her er link til GP-4027: www.home.no/kjetta/GP-4027.doc (tror den skal virke, hvis ikke må jeg finne en ny), så nå kan du lese selv, til øyet blir stort og vått. Det er for meg revnende likegyldig om du er mekaniker, for det bryr retten seg svært lite om, dersom instruken er fulgt til punkt og prikke. Det faktum at du har vært borti en idiot av en politimann som ikke gjorde jobben sin skikkelig, har jo ingenting med saken å gjøre. Som sagt, jeg oppfatter deg som usedvanlig usaklig, og jeg er ikke interessert i å diskutere dette videre med deg før du har lest aktuelle punkter i GP-4027 og klarer å være noenlunde saklig. Endret 9. september 2008 av Jurist Lenke til kommentar
runerask Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 ....ikke rart det blir krig her i verden Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 ....ikke rart det blir krig her i verden Mulig det, men jeg nekter å la meg bli forsøkt latterliggjort av en kranglefant som trur han har fasiten på ting bare fordi han har skrudd på en politibil. Det blir på mange måter litt tynt, når det finnes en instruks vedtatt av Justisdepartementet som sier det stikk motsatte. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 For å fjerne all tvil, her er direkte utdrag fra GP-4027, Politiets instruks for trafikktjeneste, punkt 03.1, "INSTRUKS FOR BRUK AV SPEEDOMETER VED FARTSKONTROLL": "Generelt Kjøretøy i politiets tjeneste kan nytte speedometeret til fartskontroll av andre kjøretøyer. 2. Kontroll av speedometer Speedometeret som er brukt til fartskontroll må kontrolleres mot godkjent radar, laser eller gjennomsnittsmåler eller gis attest av et godkjent verksted, teststasjon eller mobilt testutstyr. Dersom kjøretøyet har speedometerattest, men har gått mer enn 30 000 km siden siste speedometerkontroll eller det er skiftet til annen dekkdimensjon, må ny test foretas. Kontrollattesten i original oppbevares ved Politidistriktet/ Utrykningspolitiet. 3. Måling av kjøretøy Politiets kjøretøy stabiliserer hastigheten i passende avstand bak det kjøretøy man vil måle hastigheten på. Når man har forvisset seg om at avstanden til kontrollobjektet er konstant eller økende, avleses speedometeret med største nøyaktighet over en strekning på ca. 300-500 meter. Ved måling av bakenforkjørende må avstanden til måleobjektet være konstant eller minkende. 4. Hastighetsavlesning Den avleste hastighet korrigeres mot speedometerattest for vedkommende speedometer. Fra den korrigerte hastighet trekkes en sikkerhetsmargin på minst 5 km/t. 5. Anmeldelser Ved anmeldelser hvor speedometeravlesning er brukt som anmeldelsesgrunnlag , vedlegger man kopi av gyldig speedometerattest eller rapport om kontroll mot radar, laser eller gjennomsnittsfartsmåler. 6. Ikrafttreden Denne instruks avløser tidligere instruks for "Bruk av speedometer ved fartskontroll". Hvis noen, etter å ha lest dette, ikke klarer å forstå at en fartskontroll ved bruk av speedometer er gyldig dersom den er utført i henhold til instruksen, blir jeg faktisk sjokkert. Ikke overrasket, men sjokkert. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg har hørt at politiet ikke rykker ut med mindre det er en svært alvorlig forbrytelse eller de har fått tre innringere. Det må sikkert ikke være akkurat tre, men kanskje mer enn én. I en sak som denne blir det vel deres ord mot innringers ord. Han/hun har en oppfatning av hvor fort dere kjørte, mens dere satt i bilen og kunne se speedometeret. Tror ikke du trenger å bekymre deg Vel, politiet rykket ut med sirener pga. en moped som kjørte med passasjer på.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Kjære Jurist. Jeg serverer deg faktiske hendelser, du serverer paragrafer. Jeg sier ikke at de vedtektene du så fint har sitért ikke er korrekte. Det jeg sier er at de ikke tas til følge i praksis av politiet. Når disse vedtektene ikke er fulgt opp kan ikke typen saker vi nå diskuteres forfølges rettslig. Jeg betviler ikke din intensjon, du belyser hvordan ting burde være og hvordan politiet KAN rettferdiggjøre en rettslig forfølgelse. La oss heller et øyeblikk se på realitetene. Politiet er en instans med begrensede midler. Med midler mener jeg ikke bare penger, men også tid og materielle resurser. Det er forferdelig lite kostnadseffektivt å ta et mye brukt kjøretøy ut av drift en halv til en hel dag for å gjøre en kontroll eller kalibrering som må gjentas etter kun kort tid. Det koster også sårt trengte penger. I klartekst: Vi setter ikke bort bilene og bruker bøtter med penger på å ha dem stående stille, vi trenger dem UTE I TJENESTE. "Ute i tjeneste" er langt viktigere enn å ha muligheten til én gang annetvært år å kunne gjøre en rettslig forfølgelse av en fartsovertreder, kun fordi målingen og prosedyren glimtet til akkurat den gangen. Derfor påstår jeg at det er YTTERST skjelden speedometermåling blir forsøkt brukt og enda mer skjeldent at det faktisk holder i retten. Parametrene som skal stemme er mange og tidsaspektret kommer med i bildet. (Parametrene endrer seg kontinuelig) Så, jeg gir deg selvfølgelig rett i at det er teoretisk mulig å bli dømt for en fartsovertredelse med bakgrunn i speedometermåling, men sansynligheten er omentrent like stor som at en tråler i Nordsjøen skal få en Ford Sierra i trålen (som faktisk har skjedd). Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Som det står i instruksen så trenger man ikke sende bort bilen en halv dag til et bilverksted. De kan bruke sin egen laserpistol og notere avviket i forskjellige hastigheter og bruke det som grunnlag. Det står heller ikke at speedometeret skal kalibreres, de er bare interessert i avviket fra reell hastighet. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Altså, må de ikke bare bruke tid, men folk og. Folk som ellers kunne jobbet med de problemene samfunnet skriker om. Jeg sier ikke at det ikke KAN skje, jeg sier at det i beste fall omentrent aldri skjer. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Ro, ro til fiskeskjær... Lenke til kommentar
runerask Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Som det står i instruksen så trenger man ikke sende bort bilen en halv dag til et bilverksted. De kan bruke sin egen laserpistol og notere avviket i forskjellige hastigheter og bruke det som grunnlag. Det står heller ikke at speedometeret skal kalibreres, de er bare interessert i avviket fra reell hastighet. Er nok mulig å finne rette fakta ved å justere etter man har funnet hvor stor avvik det er, men spørs om det holder i retten. Ikke uten grunn at alle vekter og pumper på bensinstasjoner skal godkjennes av Justervesenet hvert år (eller var det annenhvert år). Er nok ikke mulig å selge først, og si at jeg får sjekket det neste år...hehe Uansett så har Politi retningslinjer, og dem kan heller ikke gjøre hva dem vil, selv om dem av og til tror det. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Som det står i instruksen så trenger man ikke sende bort bilen en halv dag til et bilverksted. De kan bruke sin egen laserpistol og notere avviket i forskjellige hastigheter og bruke det som grunnlag. Det står heller ikke at speedometeret skal kalibreres, de er bare interessert i avviket fra reell hastighet. Er nok mulig å finne rette fakta ved å justere etter man har funnet hvor stor avvik det er, men spørs om det holder i retten. Ikke uten grunn at alle vekter og pumper på bensinstasjoner skal godkjennes av Justervesenet hvert år (eller var det annenhvert år). Er nok ikke mulig å selge først, og si at jeg får sjekket det neste år...hehe Uansett så har Politi retningslinjer, og dem kan heller ikke gjøre hva dem vil, selv om dem av og til tror det. TRO DET ELLER EI, men det er faktisk disse retningslinjene jeg har gjengitt litt lenger opp her. Og, for n'te gang, så lenge kontrollen er utført og dokumentert i henhold til instruksen, er målinga gyldig og retten godtar den. Det finnes alltid eksempler på saker der instruksen IKKE har blitt fulgt til punkt og prikke og retten derfor IKKE har godkjent den, men man kan jo ikke legge det til grunn og bombastisk fastslå at slike målinger aldri blir godkjent av retten, slik noen prøver å gjøre her. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 TRO DET ELLER EI, men det er faktisk disse retningslinjene jeg har gjengitt litt lenger opp her. Og, for n'te gang, så lenge kontrollen er utført og dokumentert i henhold til instruksen, er målinga gyldig og retten godtar den. Det finnes alltid eksempler på saker der instruksen IKKE har blitt fulgt til punkt og prikke og retten derfor IKKE har godkjent den, men man kan jo ikke legge det til grunn og bombastisk fastslå at slike målinger aldri blir godkjent av retten, slik noen prøver å gjøre her. Da så Amen Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jada, Jurist har aldeles rett i sitt siste innlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå