Plecto Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Hei. Har noen en oversikt over hvor mye strøm (antar at det kun er ampere som teller her) som det er forsvarlig å sende igjennom en kabeler med forskjellige areal? Tenker da på både forsvarlig tykkelse på kabelen til den gitte strømmengden, men også den kritiske strømmengden (altså når det begynner å utvikles varme). Lenke til kommentar
Mr. Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei. Har noen en oversikt over hvor mye strøm (antar at det kun er ampere som teller her) som det er forsvarlig å sende igjennom en kabeler med forskjellige areal? Tenker da på både forsvarlig tykkelse på kabelen til den gitte strømmengden, men også den kritiske strømmengden (altså når det begynner å utvikles varme). Tror det er vanskelig å sette opp noe eksakt regnestykke siden både temperatur, ev. vekselstrømfrekvenser ledeevne osv. varierer. Men det er strømtettheten som er den viktigste faktoren. Den eneste gangen jeg har vært borti dette problemet er når jeg sveiser med 2x1,5 mm2 skjøteledning. Ved 240V og 16A kan denne bli ganske varm. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Tenker da på vanlig romtemperatur og en "vanlig kabel", vet ikke hvor stor forskjell det er mellom en kvalitetskabel med 100 ledere og en biltema-kabel med 10 ledere, men er den veldig stor? Jeg tok en sjans her for ikke så lenge siden og brukte en kabel som var under halvparten av det som var anbefalt i manualen til bilforsterkeren min, kabelen ble ikke varm og alt fungerte helt utmerket selv på full styrke, noe som får meg til å undre hvor stor sikkerhetsmargin det egentlig er:P Lenke til kommentar
Mr. Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Tenker da på vanlig romtemperatur og en "vanlig kabel", vet ikke hvor stor forskjell det er mellom en kvalitetskabel med 100 ledere og en biltema-kabel med 10 ledere, men er den veldig stor? Jeg tok en sjans her for ikke så lenge siden og brukte en kabel som var under halvparten av det som var anbefalt i manualen til bilforsterkeren min, kabelen ble ikke varm og alt fungerte helt utmerket selv på full styrke, noe som får meg til å undre hvor stor sikkerhetsmargin det egentlig er:P Jeg lærte teorien om dette på skolen men husker ikke lenger formelene. "Kvaliteten" betyr lite hvis man snakker om en vanlig kobberkabel. Det er tversnittet på lederen som bestemmer hvor mange amper man kan kjøre gjennom før den blir varm. Jeg vet ikke sikkert, men antar at når man skal dimmensjonere strømtilførselen til en spiller, så er det toppene i strømforbruket man tenker på. For eksempel når et kraftig trommeslag skal gjenngis så trekkes det for et lite øyeblikk mye mer strøm. Og hvis kabelen er lang og tynn vil det oppstå et kortvarig spenningsfall over ledningen. Og et ganske lite spenningsfall vil i følge oms lov gi et forholdsvis mye større effektfall. Og trommeslaget vil bli litt svakere enn det ellers kunne ha blitt (i forhold til resten av musikken) Noen kjøper digre kondensatorer for å kompensere for slike spenningsfall. Og hvis anlegget er stort nok kan også batteriet få problemer med å gi gjevn spenning. Men da er lyden virkelig høy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå