Gå til innhold

Lei av tabbe kjøp ! Noen med litt peil på PC?

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å bygge min egen PC på komplett under: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10238

Jeg er ikke særlig erfaren når det gjelder hardware, og lurte i den forbindelse på om noen med litt peil kan si meg om dette er bra, evenetuelt sette opp et alternativ/komme med tips?

Prisen for denne er nå 12600 og jeg ønsker ikke noe dyrere, helst billigere.

Det er veldig viktig for meg at PCen vil være godt rusten til å kjøre crysis.

Bekymrer meg litt over at det står man må ha vista 64 bits for å bruke alle 4gb RAM, kommer jeg til å klare meg med det som 32bit støtter? Går det å skaffe seg xp 64 bits eller bør jeg gå for vista nå?

Dessutten ser jeg etter en god skjerm, men har lite peil her også, noen tips? Helst noe som kan matche PCen jeg har satt opp, og kunne veldig tenkt meg en sånn "krystall klar" skjerm hvis noen skjønner hva jeg er ute etter?

Dette har jeg satt opp nå:

Vær oppmerksom på at jeg byttet skjermkortet komplett hadde som standard med GTX 280 som jeg etter uendelig mye surfing tror er bedre når det gjelder å kjøre crysis.

Takker for alle svar :)

Endret av Warz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har prøvd å bygge min egen PC på komplett under

Sett opp PCen i prisguiden på toppen av denne sida. Du lager ei handlevogn. Da er det enklere å hjelpe samt finner du sikkert billigere forhandlere enn Komplett.. Mye enklere å bytte på maskinvare også...

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Det er veldig viktig for meg at PCen vil være godt rusten til å kjøre crysis.

Bekymrer meg litt over at det står man må ha vista 64 bits for å bruke alle 4gb RAM, kommer jeg til å klare meg med det som 32bit støtter? Går det å skaffe seg xp 64 bits eller bør jeg gå for vista nå?

Du kan kjøre 32 bit om du vil du får bare rundt 3Gb minne da, men du får også tak i XP eller Vista 64-bit til en åtte ni hundrelapper. Se Prisguiden...

Noe spesiell grunn du valgte det hovedkortet du har valgt? Skal du overklokke?

Lenke til kommentar
hvis du bytter ut hardisken til den som har 500gb (du trenger aldri 750gb) så har du fått den ned mye. velger du et hakk ned på HKet. og dropp lydkorte og der ente den på 8-9 tusen :)

Husker en kar som sa at 320k er mer enn nok minne for alle... Husker også en IBM sjef som mente at det holdt med datamaskiner for stormakten, altså 5 stormaskiner i hele verden....

Fokuser på det brukeren vil ha. Her er det gaming som står i fokus, så skjermkortet burde være rimelig bra. Dropp lydkortet, for det som er onboard funker like greit, med mindre du er kresen som satan.

Selv ville jeg ha valgt en rask disk, gjerne en 750GB Samsung F1, den har jeg selv og den er lynrask. Men lommeboka bestemmer.

Som siste tips vil jeg oppfordre kjøper til å holde budsjett, da selvkonfig gjerne koster mer enn hva man hadde tenkt. Litt her og litt der, blir fort mye kr.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips!

Noe spesiell grunn du valgte det hovedkortet du har valgt? Skal du overklokke?

Jeg valgte det fordi jeg trenger firewire.

Kan det være en ide og gå for dette hovedkortet istedet? (jeg har en tendens til å tenke høyere pris bedre kvalitet)

Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16

Tar jeg det sparer jeg 700, dropper jeg lydkort sparer jeg en 400 til. Skal tenkte litt på harddisken, kan nok være en ide og gå ned litt der.

Setter stor pris på tips :)

Hva er grunnen til at du ikke ønsker vista?

Har ikke noen spesiell grunn, men har hørt mye negativt.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Asus P5Q pro er veldig bra etter hva jeg har hørt iallefall ;) God cpu, godt skjermkort men kan kanskje vurdere ati 4870 istedet for nvidia sitt? :) Mye bedre vs pris iallefall :p holder nok med strøm også ;) Flott kabinett også forresten :p Ramen er mer en rask nok for normalt bruk iallefall. vill ikke merke forskjell utenom tester osv :p

Lenke til kommentar

Du har jo gromkortet til Gigabyte da : https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications , dette har også de Firewire portene du behøver, 2x.

Støtter Crossfire, 2x 16 pci-e spor og resten 4x spor, vanskelig å få begrensning på båndbredden der.

Når det gjelder vista så har det blitt sagt veldig mye negativt om det, men personlig så mener jeg det rett og slett er avhengig av bruksmønsteret ditt. Tar man seg tid og konfigurerer det sånn at det ligner på Xp så er det faktisk ok å finne fram, tar uansett litt tid å venne seg til hvor ting finnes i forhold til xp.

Sammenlignings messig så mener jeg at Vista er samme steget som fra windows 95 til xp.

Har enda ikke opplevd nevneverdige problemer ved avspilling av Dvd-er eller andre medier som jeg fryktet til å begynne med.

Lenke til kommentar

ang vista vs xp, ALLE windows sine os blir sett på som søppel av "kjennere" når det kommer ut.. 98, drit, men alle nekta å gå over til 2000 når det kom. 2000, drit, men ingen ville bruke xp når det kom, og samme regla nå!

vista x64 er stabilt, og bra, bruker det selv på tre maskiner hjemme. anbefales!

Lenke til kommentar

tipper det er fordi det suger... xp er MYE bedre.. alt går så mye senere i vista

Det er et av gjenganger-argumentene mot Vista du kommer med der.

Hvorfor er "vi" veldig mange fornøyde brukere av Vista, og da selvfølgelig med 64-bitversjonen. Det var aldri i mine tanker å kjøpe 32-bit Vista da jeg i fjor kjøpte og bygget maskinen jeg bruker nå.

Nye komponenter og Vista går glimrende sammen, og drivere er ikke et problem med nyere hardware. Jeg spiller et spill fra 1999 uten problemer, og har heller ikke hatt problemer med andre spill fra rundt år 2000.

Til tråstarter vil jeg si, hør på rådene angående hardware i denne tråden, og kjøp deg pc-en uten OS. Da kan du kjøpe Vista 64-bit utenom.

(Ja, jeg kjører dualboot med XP, men den partisjonen er aldri i bruk lenger. Det eneste programmet jeg bruker der er Nero 6, som er uten "bloatware".

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar

tipper det er fordi det suger... xp er MYE bedre.. alt går så mye senere i vista

Hvorfor er "vi" veldig mange fornøyde brukere av Vista, og da selvfølgelig med 64-bitversjonen. Det var aldri i mine tanker å kjøpe 32-bit Vista da jeg i fjor kjøpte og bygget maskinen jeg bruker nå.

Nye komponenter og Vista går glimrende sammen, og drivere er ikke et problem med nyere hardware. Jeg spiller et spill fra 1999 uten problemer, og har heller ikke hatt problemer med andre spill fra rundt år 2000.

Til tråstarter vil jeg si, hør på rådene angående hardware i denne tråden, og kjøp deg pc-en uten OS. Da kan du kjøpe Vista 64-bit utenom.

(Ja, jeg kjører dualboot med XP, men den partisjonen er aldri i bruk lenger. Det eneste programmet jeg bruker der er Nero 6, som er uten "bloatware".

Etter jeg tok I bruk ImgBurn kastet jeg ut Nero av datamaskinen.

Xp har også blitt avinstallert i det siste da jeg ikke ser nevneverdig ytelseforskjell mellom de to maskinene og har nå fått Vista oppsettet på en måte som er både brukervennlig (goodbye Uac) og som gir god ytelse.

En av de tingene jeg faktisk personlig liker ved vista er at man får langt mere applikasjoner sydd inn i oset, dvd avspilling går greit uten andre tillegsprogrammer enn mediaplayer (joda, jeg bruker vlc også) og en god del nettverksfunksjoner som deling av bilder , filer etc er nå bygget inn i selve oset så det går kjappere å benytte seg av disse funksjonene uten tillegsprogrammer.

Rart at jeg nå liker Vista, I utgangspunktet så var jeg veldig negativ til oset spesielt etter erfaring pre SP1 , men denne gangen tok jeg meg god tid og fant ut hvordan jeg kunne tilpasse oset til mine behov og vaner. Grunnen til at jeg tok i bruk vista i det hele tatt var fordi jeg prøvde å skreddersy et oppsett til en blind dame og ble litt forundret over hvor bra visse funksjoner var til synshemmede.

Lenke til kommentar

er ikke noe problem med drivere i xp heller..

og gratz med at du klarer et nesten 10år gammelt spill.. det er faen ikke galt ;)

EDIT: innlegg nr.100 ^^,

Endret av iNtoxicatioN
Lenke til kommentar

Med SP1 er ikke Vista så mye tregere en Xp som du skal ha det til!

Merka faktisk ikke noe forskjell mellom Xp og Vista, bare bedre design og DX10 (som er hovedgrunnen til at jeg bruker vista)..

Kjørte Crysis på Veryhigh under XP (Brukte noe unlock greier), og så innstalerte jeg vista for å teste om jeg merket noe ytelsesforskjell, men neida... Var nesten ikke noe forskjell, annet enn at fps gikk bittelitt opp (average)

ang vista vs xp, ALLE windows sine os blir sett på som søppel av "kjennere" når det kommer ut.. 98, drit, men alle nekta å gå over til 2000 når det kom. 2000, drit, men ingen ville bruke xp når det kom, og samme regla nå!

vista x64 er stabilt, og bra, bruker det selv på tre maskiner hjemme. anbefales!

Kjenner til det der, ville absolutt ikke ha Vista når det kom ut, helt til jeg fikk testet det :)

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

Med SP1 er ikke Vista så mye tregere en Xp som du skal ha det til!

Merka faktisk ikke noe forskjell mellom Xp og Vista, bare bedre design og DX10 (som er hovedgrunnen til at jeg bruker vista)..

Kjørte Crysis på Veryhigh under XP (Brukte noe unlock greier), og så innstalerte jeg vista for å teste om jeg merket noe ytelsesforskjell, men neida... Var nesten ikke noe forskjell, annet enn at fps gikk bittelitt opp (average)

Kjenner til det der, ville absolutt ikke ha Vista når det kom ut, helt til jeg fikk testet det :)

meg og min bror tok en test (vi har nesten samme pc, han har Vista Ultimate 32 med SP1, jeg har Xp Pro 32 med SP3)

jeg brukte 10% mindre tid på testen..

Lenke til kommentar
meg og min bror tok en test (vi har nesten samme pc, han har Vista Ultimate 32 med SP1, jeg har Xp Pro 32 med SP3)

jeg brukte 10% mindre tid på testen..

Må nok få lov til å tvile litt på legimiteten på denne testen din, kanskje det er bedre å se litt resultater fra forskjellige tester ?

http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=369&page=1

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2302499,00.asp

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2302500,00.asp

En del flere tester viser at Vista nå begynner å få ytelse som er like bra eller bedre enn XP sp3 hovedsakelig pga at driverne til skjermkortene nå begynner å bli såpass modne at ting fungerer som de skall. Det har tross alt tatt ganske så lang tid, men man kan vel si at det var på tide?

Ser også ut som at superfetch og indekseringsprosseser har vært med på å lage et dårlig result for de som innstallerte Vista + SP1 direkte for å så sammenligne det direkte med XP SP3 da disse funksjonene trenger litt tid for å stabilisere seg (omtrent en uke) og stjeler da diskressurser i bakgrunnen. Det er dog fult mulig å deaktivere dem for den ekstra ytelsen.

Nei, tror nok det er flere som bør revurdere sitt negative sysnpunkt på vista, rent ytelsemessig så er den nok langt bedre enn den var før. Selvsagt det betyr ikke at Vista ikke har problemer, noe som mange erfarne brukere har blitt berørt av og har valgt å benytte seg av Xp isteden. Derimot så bør jeg kanskje kunne påstå at vista fungerer bra til hjemmebrukere. Hovedproblemet ligger garantert I hvordan UAC oppleves dog, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...