Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lov med neon på mc?


Liberum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke lov å kjøre med, men kan stå på når mopeden står til pynt :)

Så lenge et kjøretøy er registrert for bruk på norsk vei under normale omstendigheter skal det til alle tider følge norsk lov, som i dette tilfellet spesiefikt vil si kjøretøyforskriften. som betyr at så lenge mopden er skilter og kjører på norsk vei er det ikke lov med slike lys. I praksis kommer det helt ann på personen som stopper deg om de bryr seg eller ikke.

 

noen som vet hvor mye man får i bot for å kjøre med slike på?

vel de på bildet var blå så kan være du ville fått "bonus" for å leke utrykningskjøretøy, men det blir vel mellom 2 og 4 tusen.

 

Og hvorfor er det ikke lovlig?

Har det noe med at lyset forstyrrer andre biler/mopeder?

nøyaktig hva som er tanken bak at det ikke er lov kan jeg ikke utalle meg om da jeg ikke har fordypet meg i dette, men det har jo tidligere blitt utalt av diverse offentlige instanser i forskjellige fora at det er for å unngå unødvendige distraksjoner for andre trafikanter, så er det også slik at det er regler for hva et kjøretøy kan ha av lys og hva et kjøretøy skal ha hav lys.

disse pyntelysene går ikke under dette.

 

generelt: kjøretøyforskriften

spesifikt: § 28-7. Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner med bredde ikke over 130 cm skal ha og § 28-9. Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner og sidevogn til motorsykkel kan ha

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Det som jeg har forstått er at neon/dioder kan forveksles med utrykningskjøretøy, og kan derfor forhindre trafikken på en eller annen god gammeldags norsk måte.

 

Jeg har montert mine inne i luftinntaket på en hysung gtr, som faktisk ble ganske stilig, men de går på en måte i takt med sykkelen, og ser ikke så "show off" ut... Har møtt på onkel blå to ganger med de, og det var ikke en minste reaksjon...

 

Men hvis du gjør det litt diskre, og ikke bruker noe som blinker eller noe sånn spesielt, så tror jeg ikke det er noe problem... tenkte jeg skulle prøve å bruke neon i luftinntaka som blinklys, tror det hadde sett litt tøft ut:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...