Glasscola2 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Når det gjelder å finne ut av ting, er det ikke noe jeg er god til. For at jeg skal få til noe må jeg få det forklart eller bli vist. Det suger. Poenget med denne tråden er å oppsumere alt det jeg lurer på av dumme, og kanskje t.o.m. noen mer intelligente spørsmål! Guess I'll just start: Jeg har det siste året smålest litt på HTML og CSS. HTML'en min er helt grei. Når jeg leser andre kildekoder forstår jeg det meste, jeg klarer fint å skrive smågreier og jeg tror at om jeg virkelig setter meg ned en helg få til en skikkelig side. CSS har jeg lest mest på, og føler meg trygg på at jeg kan det meste som skal til for å lage en side. Jeg har desverre ikke fått ekprimentert så mye med dette, men jeg regner med at det kommer etterhvert som jeg skal jobbe på siden min. PHP har jeg nettopp begynt på, og tror jeg skal lese litt mer om dette før jeg begynner med komentarscripts osv. Spørsmålene er foreløpig; Når jeg skal lage en siden, vil jeg ha "frosk" som et tema, don't ask, og da må jeg ty til PS. Jeg er ikke noen racer i dette, men kan en god del i Paint.net og tror det skal gå greit. Slicing går også fint i PS. Det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg skal få inn mine PHP script, og hvordan jeg skal legge inn HTML/CSS i bildene!? Hvordan foregår dette!? Jeg har ikke kjøpt domene/host enda, men jeg har en host på Fizwig.com! Funker dette fett til å prøve ut siden etterhvert før jeg kjøper template? Mamma er nemlig litt på krigsstien, og det er mer en nok for henne at jeg skal kjøpe iPhone, så jeg tror jeg drøyer det med host osv. til jeg har fått bygget opp litt tillit igjen. ^^ Jeg har forresten CSSEdit, Coda og en MacBook som brukes. =) Takker for alle svar! Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Når det gjelder å finne ut av ting, er det ikke noe jeg er god til. For at jeg skal få til noe må jeg få det forklart eller bli vist. Det suger. Poenget med denne tråden er å oppsumere alt det jeg lurer på av dumme, og kanskje t.o.m. noen mer intelligente spørsmål! Guess I'll just start: Ingen spørsmål er for dumme. Må jo lære fra ett sted. Spørsmålene er foreløpig; Når jeg skal lage en siden, vil jeg ha "frosk" som et tema, don't ask, og da må jeg ty til PS. Jeg er ikke noen racer i dette, men kan en god del i Paint.net og tror det skal gå greit. Slicing går også fint i PS. Det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg skal få inn mine PHP script, og hvordan jeg skal legge inn HTML/CSS i bildene!? Hvordan foregår dette!? På starten er det kanskje lurt å prøve å slice litt i photoshop og legge over. Det du må huske på da er å sette bakrunnsbildet som bakrunn på html koden. Et eksempel: <td colspan="xx" alt="" width="xxx" background="xxx.jpg" height=""> Hvis du skal prøve å lage en side uten slices, så les denne guiden: Anaxyd's guide For php så kan du vell skrive: <?php include("xxx.html");?> Eller hvis du f.eks skal ha en form så skriver du: <form action = "xxx.php" method = "post"> Ps. Jeg er ikke flink med php så rett meg hvis jeg tar feil. Jeg har ikke kjøpt domene/host enda, men jeg har en host på Fizwig.com! Funker dette fett til å prøve ut siden etterhvert før jeg kjøper template? Mamma er nemlig litt på krigsstien, og det er mer en nok for henne at jeg skal kjøpe iPhone, så jeg tror jeg drøyer det med host osv. til jeg har fått bygget opp litt tillit igjen. ^^ Skal funke med host på Fizwig.com. Du kan bruke PHP og mySQL, så det er ikke noe problem. Jeg har forresten CSSEdit, Coda og en MacBook som brukes. =) Ikke prøvd noen av disse selv bruker jeg Dreamweaver, Photoshop og FireFTP. Husk at du trenger et ftp program for å få filene fra pcn din til internett. Takker for alle svar! Ikke noe problem Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Har Cyberduck som FTP! Tusen takk for et langt og fint svar! Men blir det slik at når jeg setter bildet mitt som bakgrunnsbilde, er det som om jeg skriver oppå bildet? Er det slik at jeg kun kan skrive inni slicene? Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Har Cyberduck som FTP! Tusen takk for et langt og fint svar! Men blir det slik at når jeg setter bildet mitt som bakgrunnsbilde, er det som om jeg skriver oppå bildet? Er det slik at jeg kun kan skrive inni slicene? Det stemmer Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Jeg har vært på biblioteket og lånt "Photoshop for dummies" men foreløpig har jeg bare lagt noe utrolig dårlig for å se hvordan hele prosessen virker. Jeg har lagt selve siden, og delt det inn i slices som jeg har navngitt. Hvorfor kan jeg ikke trykke på "save for web and devices"!? Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Går det ikke å trykke på den i det hele tatt? Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Nope, jeg kan ta screenshot og poste. 2 min. EDIT: Der var screenshot på plass. Endret 1. september 2008 av Kanuca Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Nå har jeg skrapt sammen noe annet også, dette er lagt kun for å se hvordan det virker etter at designet er ferdig, men ikke heller dette funker!! Jeg har sett litt på videoer, men jeg forstår ikke hva jeg har gjort galt.... Noen tips?! Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Bump? Jeg finner ikke ut av hvorfor jeg ikke kan lagre det som "web and devices". Har laget enda ett design, men heller her går det ikke. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Fil --> Export --> Export to imageready (elns) Prøv og gjøre det i ImageReady. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå