Gå til innhold

linux mint og remote controll ?

1915

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For remote på Linux er det desidert beste programmet NoMachine NX. Nå har Linux distroer innebygd VNC, men den har sikkerhetsbrister, dvs kjører ukryptert. NX kjører 100 % i ssh og kryptert.

Installer serverdelen (NX Free Edition) på maskinen som skal fjernstyres, på Linux Mint bruker du deb-pakken.

Installer NX Client på maskinene som skal brukes som klienter.

Installasjonsfremgangsmåten er meget bra forklart på NoMachine sine nettsider.

Eller bør du lære deg å bruke shell, fordelen her er at en god del operasjoner kan gjøres relativt fort og over svært slappe linjer. F.eks restarte fra en mobil med mulighet til å kjøre shell uten at man laster store datamengder. Putty er et godt program for pålogging til shell (shh). NX Client kan også logge på i shell, samt at den kan logge på andre VNC servere, Windows Terminal server etc via NX serveren.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg helt hvordan pakkesystemet i Linux Mint er, siden jeg aldri har brukt det selv. Men det du hvertfall skal gjøre, er å gå inn i programmet du bruker for å installere nye pakker, og deretter installere openssh.

Når openssh er installert, kan du koble deg på denne maskinen fra en annen maskin hvor en eller annen linuxdistro er installert, eller du kan bruke PuTTY fra Windows.

Se forøvrig en tutorial her.

Lenke til kommentar
Det er blitt endret for VNC Bolson, se her. Uansett så er NX enklere å sette opp, og etter min korte erfaring så virker den svært god.

Bra at de har gjort forbedringer på det virkelig svake punktet for VNC. Secure Tunneling var et herk å sette opp, og hovedgrunnen til at jeg gikk over til NX for noen år siden. Etter min mening er den langt bedre en VNC på alle måter.

Lenke til kommentar
For remote på Linux er det desidert beste programmet NoMachine NX. Nå har Linux distroer innebygd VNC, men den har sikkerhetsbrister, dvs kjører ukryptert. NX kjører 100 % i ssh og kryptert.

Installer serverdelen (NX Free Edition) på maskinen som skal fjernstyres, på Linux Mint bruker du deb-pakken.

Installer NX Client på maskinene som skal brukes som klienter.

Installasjonsfremgangsmåten er meget bra forklart på NoMachine sine nettsider.

Eller bør du lære deg å bruke shell, fordelen her er at en god del operasjoner kan gjøres relativt fort og over svært slappe linjer. F.eks restarte fra en mobil med mulighet til å kjøre shell uten at man laster store datamengder. Putty er et godt program for pålogging til shell (shh). NX Client kan også logge på i shell, samt at den kan logge på andre VNC servere, Windows Terminal server etc via NX serveren.

hmm.. okei takker. men nå synes jeg det ble litt sur. kan du svare på nytt med litt "enklere" at du bare sier hva jeg skal installere for at det skal funke.

og kan jeg styre det fra en windows maskin og hvordan ?

Lenke til kommentar

Forklart på Nomachine sine sider på en svært enkel og grei måte.

Linux Mint er vel bare 32 bit, og det er bygd på Debian/Ubuntu, så du laster ned .deb versjonen. Du må laste ned både klient, node og server. Så åpner du en terminal, skifter katalog til hvor du har lagret .deb filene og skriver følgende i terminalen (regner med at Linux Mint har sudo). Du vi bli spurt om passord.

# sudo dpkg -i nxclient_3.2.0-14_i386.deb

# sudo dpkg -i nxnode_3.2.0-13_i386.deb

# sudo dpkg -i nxserver_3.2.0-16_i386.deb

NX server skal startes av seg sjøl, men du kan teste ved å skrive.

# sudo /usr/NX/nxserver --status

Da skal du få følgende svar

NX> 900 Connecting to server ...

NX> 110 NX Server is running.

NX> 999 Bye.

Får du et annet svar, så prøver du følgende.

# sudo /usr/NX/nxserver --start

Skulle ikke dette fungere, så får du spørre etter hjelp eller søke på nettet.

Dersom du ikke kan bruke sudo, må du bruke su eller logge deg inn som root.

For Windows installerer du bare NX klienten for Windows, som du også finner på NoMachine sine sider. Det er bare en ren .exe setup fil og installasjonen er beskrevet. Første gang du bruker klienten vil du få opp en veiviser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...