benz Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Hvor mange runder er det på Bislet..... En "telefonsentral" kan være mye rart, men felles for alle er at de er plassert i et dertil egnet rom. Det er feil å tro at man kan resonere seg frem til hvor disse er utfra diverse kriterier ( antenner, kortlesere, kjøletårn osv). Dersom man gjerne vil vite hvilken sentral man er tilkoblet anbefaler jeg at man spør Telenor, som enn så lenge er ansvarlig for å levere linjene til de aller fleste. Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Hvor mange runder er det på Bislet.....En "telefonsentral" kan være mye rart, men felles for alle er at de er plassert i et dertil egnet rom. Det er feil å tro at man kan resonere seg frem til hvor disse er utfra diverse kriterier ( antenner, kortlesere, kjøletårn osv). Dersom man gjerne vil vite hvilken sentral man er tilkoblet anbefaler jeg at man spør Telenor, som enn så lenge er ansvarlig for å levere linjene til de aller fleste. altså man har nok funnet noe som har med tele å gjøre når det står telenor :wink: Men at de kan plasseres hvor som helst bare rommet er egnet er jo greit nok, faktisk så kan det en del skriver med kjølefinner etc. bety at det er en strømfordeler, transformator whatever, behøver ikke gå ledninger i lufta til dem... Men jeg er 99% sikker på at jeg vat hvor sentralen er, ikke mye antenner, ligger på flata og åsen som er bak er mye bedre egnet for antenner. Lenke til kommentar
kjetil_the_man Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 En liten grunn til at det ikke er offentlig hvor Tlf Sentraler ligger kan jo ha noe med sikkerhet å gjøre.... Blir det noen gang krig i landet igjen, er det ikke SÅ lett for FI å vite hva de skal sprenge for å kutte sambandet.... går ut fra at viktige linjer for kommunikasjon har et par eller fler linjer som backup........ ellers er vel sansynligheten for krig i norge minimal, spesiellt når vi har et pillehuet som president som ikke liker krig Hvordan er det mulig? Jeg trodde ikke vi hadde president. 1 Lenke til kommentar
Zuul Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Som dere sikkert skjønner så kan en telefonsentral ha mange forskjellige fasonger og størelser (avhengig av hvor stort område den dekker) Telenor vil egentlig ikke at abonenten skal vite hvor den er. Men det er ikke så lett å gjemme en telefonsentral fra folk. Særlig fordi noen skiller seg ut fra bebyggelsen omkring. Og delvis fordi den må stå sentralt plassert. Størrelse, designet og stilen har også noe av skylden At Telenor ikke vil oppgi hvor telefonsentralen står plassert må du spørre Telenor om, det vet ikke jeg :wink: Jeg har bare fått besdkjed at slik er det. Men jeg kan jo tenke meg noen grunner til det. Millitære grunner (datasamband, kommunikasjon o.l.) Og ja, sentralene er godt sikret (i hvertfall de fleste av dem) Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 En liten grunn til at det ikke er offentlig hvor Tlf Sentraler ligger kan jo ha noe med sikkerhet å gjøre.... Blir det noen gang krig i landet igjen, er det ikke SÅ lett for FI å vite hva de skal sprenge for å kutte sambandet.... går ut fra at viktige linjer for kommunikasjon har et par eller fler linjer som backup........ ellers er vel sansynligheten for krig i norge minimal, spesiellt når vi har et pillehuet som president som ikke liker krig Hvordan er det mulig? Jeg trodde ikke vi hadde president. øh, min hukommelse er jo helt på jorde(somvanlig ), men kanskje vi får det i framtiden, hva faen skal vi med slottet Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Hvor mange runder er det på Bislet.....En "telefonsentral" kan være mye rart, men felles for alle er at de er plassert i et dertil egnet rom. Det er feil å tro at man kan resonere seg frem til hvor disse er utfra diverse kriterier ( antenner, kortlesere, kjøletårn osv). Dersom man gjerne vil vite hvilken sentral man er tilkoblet anbefaler jeg at man spør Telenor, som enn så lenge er ansvarlig for å levere linjene til de aller fleste. Spørre Telenor? De sier som oftest ingenting, og skylder på hensynet til "rikets sikkerhet" (og det er jo greit nok, det er jo som oftest bare linjelengden -og forhåpentligvis, hvis den er der, DSLAM'en vi er interessert i uansett) Hvis sentralen befinner seg i et eget, dedikert bygg er det som oftest lett å finne, er den f.eks. i kjelleren til et forretningsbygg blir det verre... I mitt tilfelle er dessuten e-verkets transformatorkiosk like ved siden av klart og tydelig merket "telesentralen" (tror kongeriket Norge skal være glad jeg ikke er irakisk spion) Lenke til kommentar
bionicman Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Nå til dags tror vel kongeriket at hvem som helst i Norge er en irakisk-spion Lenke til kommentar
benz Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Kan ikke gi meg helt ennå. Først en presisering: vi snakker om "offentlige sentraler", det vil si sentraler som leverer linjer hjem til folk og til bedrifter, i motsetning til "private sentraler" (også kalt PABX, PBX, hussentral osv) som leverer interne linjer og som det finnes tusenvis av rundt omkring. Telenor har et hundretall offentlige over hele landet, og diverse andre operatører (Tele2, UPC osv) har noen få stykker i tillegg. Disse er det gode grunner til at man ikke vil at alle skal vite om. Det er ikke sikkert at det trengs en irakisk spion for at det skal være fare på ferde. Kan være nok at en eller annen gærning er forbanna på Telenor fordi prisene på ADSL sucks, eller at man ikke har fått det man har betalt for og derfor kunne tenke seg å "gi litt igjen". Eller kanskje en konkurrent..... Det er fort gjort å herpe linjene til noen tusen abonnenter, dersom man får sjansen. Men selvfølgelig teller hensynet til rikets sikkerhet også. Bl. annet på grunn av dette har alle teleselskapene som policy at de ikke oppgir hvor sentralene er plassert. Dersom man går inn for saken er det selvfølgelig mulig å finne ut en god del. I utkantstrøkene hvor det kanskje bare er en sentral for et stort område er det sikkert lettere enn midt i en stor by med mange lokaliteter. Felles for alle er at det kommer et større eller mindre antall kabler inn, fortrinnsvis kabler som er gravd ned i jorden (ikke lett å se utenfra). Som tidligere nevnt er det også begrenset adgang ved hjelp av låste dører/kortlesere/vindusgitter osv. Et godt tegn er også store mengder kjøleutstyr, da telefonsentraler egentlig er datamaskiner som må ha det kaldt og godt. Ønsker alle lykke til med letingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå