PeR_FeKt Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Hei Jeg lurer litt på hvordan en telefonsentral egentlig ser ut? Noen som har noen bilder av en? Jeg tenke jeg skulle prøve å spore opp sentralen jeg er koblet til! :smile: MVH Trond Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 telefonsentral står inne i et lite hus sammen med spredenett Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Hei Jeg lurer litt på hvordan en telefonsentral egentlig ser ut? Noen som har noen bilder av en? Jeg tenke jeg skulle prøve å spore opp sentralen jeg er koblet til! :smile: MVH Trond Tja, alt i fra et lite skap i veikanten til små trehus til store grå betongbygg uten vinduer. Som du ser har de ikke noe felles rein utsendemessig. Lenke til kommentar
aron Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Ofte står det en antennemast med diverse antenner og antenner for mobiltelefoni utenfor sentralen. Et annet kjennetegn er at de ofte besøkes av biler fra bravida. En bravidabil er imidlertid ikke ensbetydende med en sentral. Det kan også være rørelggeren som er på jobb hos fru Hansen... Et annet kjennetegn kan være kjølekondensatorer på fasaden eller taket. Elektronikk lager varme som må ut. Dette kan være hvite bokser med vifte , altså aircondition utedel. Er det på et større sted kan kjølanlegget være ganke stort og da er gjerne kjølekondensatoren flere meter stor med liggende vifter oppå. Lenke til kommentar
PeR_FeKt Skrevet 22. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2003 Hvor stort område dekkes vanligvis av en sentral? Jeg har vært ute og sett litt og midt imellom 2 bygder med 1000 innbyggere fant jeg en bygning som kan ha vært en sentral. Men ifølge www.sdsl.no sine sider så står det at disse 2 bygdene er koblet hver sin sentral. Stemmer denne sjekken på www.sdsl.no? Noen som vet? MVH Trond Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Noen som vet? Den er ikke nøyaktig, jeg sjekket med et område som har flere sentraler og alle sentralene gikk under samme navn. Navnene på sentralene i Telenorsystemet er ikke offentlig informasjon. Lenke til kommentar
Zuul Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Det vet jeg :wink: Er lærling som telemontør i Bravida. Hvordan en telefonsentral ser ut innvendig og er bygd opp er "Classified Information" Det eneste jeg kan si er at de er j***** kjedelige innvendig Egentlig så skal ikke abonnenten vite hvor sentralen er plassert og hvilken sentral de hører til. Hilsen Zuul Lenke til kommentar
chma Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Det vet jeg :wink: Er lærling som telemontør i Bravida. Hvordan en telefonsentral ser ut innvendig og er bygd opp er "Classified Information" Det eneste jeg kan si er at de er j***** kjedelige innvendig Egentlig så skal ikke abonnenten vite hvor sentralen er plassert og hvilken sentral de hører til. Hilsen Zuul syns alle skulle vist hva de hører til, hvorfor ikke? De burde da være så godt sikkret... ps. hvis det er en stor bygning, + et par nye og alle er i betong, står stadig vekk biler fra bravida, telenor etc. der, ikke no antenner for det ligger litt lavt, så er det vel et godt tegn på at det er en sentral? Lenke til kommentar
PeR_FeKt Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 Har firstmile tilgang på hvilken sentral jeg tilhører da? Har sett at det er kun 8 intereserte fra bygda jeg bor i. Men det er 31 intereserte fra nabobygda. Det jeg tror er sentralen står midt mellom bygdene. Lenke til kommentar
førstegangsbygger Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 bli kjent med en telenor- eller bravidaansatt, smisk litt, og vips så vet du hvor alle sentralene er. Har selv en pappa i telenor, så jeg vet nå hvor sentralen ligger, har også vært inne der som liten, da jeg var med pappa på jobb, men husker ingen ting. Lenke til kommentar
seigmann Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 et rot kanskje? og kjedelig å se på Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Den sentralen jeg tror jeg hører til, er et nokså stort betongbygg _med_ noen vinduer, et adgangskortsystem hvor kortleseren er merket "Telenor", (ikke særlig god hemmeligholdelse!) og har en nødstrømtilkobling (ser ut som et veggmontert 3-fase støpsel) ved siden av døra... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Den sentralen jeg tror jeg hører til, er et nokså stort betongbygg _med_ noen vinduer, et adgangskortsystem hvor kortleseren er merket "Telenor", (ikke særlig god hemmeligholdelse!) og har en nødstrømtilkobling (ser ut som et veggmontert 3-fase støpsel) ved siden av døra... Dette er nok en sentral ja. At det finnes sentraler er vel neppe noen hemlighet men navn og hvilke funksjoner de har og hvor viktige de er i nettet er jo selvsagt hemmlig. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Dette er nok en sentral ja. At det finnes sentraler er vel neppe noen hemlighet men navn og hvilke funksjoner de har og hvor viktige de er i nettet er jo selvsagt hemmlig. Du har rett, _at_ de finnes er ikke hemmelig, men det burde jo helst være litt mindre åpenbart hvor de fysisk er plassert hen -men ei radiolinjemast er såklart ikke helt enkel å kamuflere... fibertilknyttede sentraler er enklere sånn sett Lenke til kommentar
JonV Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 En liten grunn til at det ikke er offentlig hvor Tlf Sentraler ligger kan jo ha noe med sikkerhet å gjøre.... Blir det noen gang krig i landet igjen, er det ikke SÅ lett for FI å vite hva de skal sprenge for å kutte sambandet.... Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Hva skal du egentlig med sentralen? Har du tenkt å modde den til å tilby adsl eller? Faktisk, så hadde jeg ikke blitt overrasket om Telenor ikke visste selv hvor sentralene var. De fleste er jo teknologi fra 1800 tallet, så det kan jo hende de har gått i glemmeboka. "ja, men vi får jo telefonregning" Joda, men det er nok bare de på faktura avdelinga som gjetter sånn ca hvor mye du ringer (og legger på litt ekstra). Nordmenn er dumme og betaler regninga uansett. Det vet Telenor. Hvorfor sløse penger på forbrukere som ikke har peiling uansett? Hvorfor ikke bare fortelle dem at ISDN er noe som NASA nettopp har utviklet og som Telenor har valgt å "gi" sine kunder billig? Det har jo allerede virket i 20 år, så hvorfor ikke i 10 til? huh? Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 Hva skal du egentlig med sentralen? Har du tenkt å modde den til å tilby adsl eller? Faktisk, så hadde jeg ikke blitt overrasket om Telenor ikke visste selv hvor sentralene var. De fleste er jo teknologi fra 1800 tallet, så det kan jo hende de har gått i glemmeboka. "ja, men vi får jo telefonregning" Joda, men det er nok bare de på faktura avdelinga som gjetter sånn ca hvor mye du ringer (og legger på litt ekstra). Nordmenn er dumme og betaler regninga uansett. Det vet Telenor. Hvorfor sløse penger på forbrukere som ikke har peiling uansett? Hvorfor ikke bare fortelle dem at ISDN er noe som NASA nettopp har utviklet og som Telenor har valgt å "gi" sine kunder billig? Det har jo allerede virket i 20 år, så hvorfor ikke i 10 til? huh? Well. Tør vedde på at Stjelenor's regnskapsavdeling er den største avdelingen i hele bedriften. Har probs med linja her, snakket med support folk - som sa de skulle sende en tekniker... Kom det en tekniker? Neeei daaa! Telenor og Support i samme setning er et paradox. Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 En liten grunn til at det ikke er offentlig hvor Tlf Sentraler ligger kan jo ha noe med sikkerhet å gjøre.... Blir det noen gang krig i landet igjen, er det ikke SÅ lett for FI å vite hva de skal sprenge for å kutte sambandet.... går ut fra at viktige linjer for kommunikasjon har et par eller fler linjer som backup........ ellers er vel sansynligheten for krig i norge minimal, spesiellt når vi har et pillehuet som president som ikke liker krig Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 går ut fra at viktige linjer for kommunikasjon har et par eller fler linjer som backup........ Kan du tro, etter at den kalde krigen forsvant og blårussen fikk total kontroll så er slik sikkerhet lik null. For noen få år siden ble en fiber gravet over på sør-landet og dermed lammet man store deler av telenettet i flere fylker. Tilslutt fikk man etter mye om og men rutet den livsviktige trafikken over på det millitære nettet, det er neppe noe bedre i dag. Dette er ikke bare telenettet men også el-nett og kraftstasjoner er så nedkuttet at det går på sikkerheten løs. Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. mars 2003 Del Skrevet 24. mars 2003 går ut fra at viktige linjer for kommunikasjon har et par eller fler linjer som backup........ Kan du tro, etter at den kalde krigen forsvant og blårussen fikk total kontroll så er slik sikkerhet lik null. For noen få år siden ble en fiber gravet over på sør-landet og dermed lammet man store deler av telenettet i flere fylker. Tilslutt fikk man etter mye om og men rutet den livsviktige trafikken over på det millitære nettet, det er neppe noe bedre i dag. Dette er ikke bare telenettet men også el-nett og kraftstasjoner er så nedkuttet at det går på sikkerheten løs. burde kanskje lagt til en slik en bak det jeg skrev. Altså har jo hørt noe diverse dritt om flyplasser som går i svart osv, men at man ikke har noen som helst backup er jo helt på tryne......men det er jo Norge vi snakker om her så det er kanskje ikke så rart.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå