Gå til innhold

Nytt skjermkort, Strømforsyning og CPU vifte, hjelp?


Anbefalte innlegg

Skjermkort: ATI Radeon 4850 HD

Strømforsyning: Corsair TX 650W

CPU-kjøler: Coolermaster Hyper 212

 

Alt på et sted.

Siden trådstarter ønsker en stillegående pc,så er ikke skjermkortet og cpu-kjøleren spesiellt gode valg.

Det skjermkortet har en kjøler som bråker litt. At Cooler Master Hyper 212 er 19db stemmer heller ikke. De testene jeg har lest av den kjøleren,så er den absolutt ikke av den mest stillegående sorten.

 

Edit: Svenni212000 sitt alternativ 1 ville jeg gått for. Eventuelt med en billigere Corsair psu.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min vurdering er det feil, Hyper 212 er en stille kjøler dersom du kjører med vifte på lavere rpm en full fart. Ja, det finnes stillere kjølere, men typisk for disse er lavere kjølevne. Vifte er også utskiftbar, pluss den har mulighet for push-pull oppsett.

 

Noen reviews:

X-bit labs.

AnandTech.

Tweaktown.

OverclockersClub.

 

Hos Xbitlabs har Hyper 212 akkurat samme støynivå som TRUE med samme hastighet på vifta.

 

Og ellers er det svært få av dB angivelsene som stemmer for noen kjølere. Det avhenger helt av målemetode.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Etter min vurdering er det feil, Hyper 212 er en stille kjøler dersom du kjører med vifte på lavere rpm en full fart. Ja, det finnes stillere kjølere, men typisk for disse er lavere kjølevne. Vifte er også utskiftbar, pluss den har mulighet for push-pull oppsett.

 

Noen reviews:

X-bit labs.

AnandTech.

Tweaktown.

OverclockersClub.

 

Hos Xbitlabs har Hyper 212 akkurat samme støynivå som TRUE med samme hastighet på vifta.

 

Og ellers er det svært få av dB angivelsene som stemmer for noen kjølere. Det avhenger helt av målemetode.

Når jeg leser tester på cpu-kjølere,så holder jeg meg stort sett til tester fra FrostyTech.

Etter FrostyTech sin test,så kan jeg ikke se at Hyper 212 er et veldig godt valg for en som vil ha en stillegående kjøler. Bråker gjør den ikke akkurat,men ikke blant de beste heller. Link

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Du bør også lese forutsetningene for testene:

 

Hyper 212 er testet på 2 000 rpm (altså full hastighet på vifta). Dersom man f.eks. vurder denne opp mot Scythe Katana II, som har lav støy (110 mm på 1500 rpm) men også har en langt dårligere kjøleeffekt, blir for meg svaret relativt innlysende. Scythe Katana II er stille, men har begrensinger knyttet til kjølekapasitet. Hyper 212 lager mer støy ved maks kjøling, og har der et langt større kjølepotensiale. Andre tester viser at Hyper 212 beholder svært mye av sitt kjølepotensiale ved lavere viftehastigheter, og er da i klasse med de de stilleste viftene i klassen. Mulighetene for push-pull trekker også opp. Tester viser at et push-pull oppsett med vifter på ca 1140 rpm gir samme kjøleeffekt som på full fart, med støynivå som for singlevifte på samme hastighet.

 

Prisene her er nesten identiske, så da er valget.

- En stille CPU-kjøler uten særlig stort kjølepotensiale, og uten særlige valg knyttet til dette.

- En kjøler med relativt stort kjølepotensiale, hvor man kan balansere mellom kjøleytelse og støy etter eget ønske.

 

Jeg ville uansett valgt det siste, ikke engang vurdert det første.

 

Jeg bruker også Frostytech mye, men sjekker forutsetninger og gjør referansesjekk hos andre. Frostytech har en helt identisk og metodisk måte å teste på, noe som svært ofte medfører at de mister noen vesentlige poenger som kan ha betydning. Men det er en god base.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...