Emma22 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Har en PC skjerm fra Philips som er litt over 4 år. En dag så ville den ikke lenger slå seg på. Jeg tok den med til Elkjøp der jeg kjøpte den, og de skulle ta saken videre. Etter 3 uker så har de fått høre at Philips ikke godtar reklamasjon på over 4 år. Jeg viste da til loven, og ville ha en bregrunnelse på dette. Det hadde ikke butikken fått, men jeg fikk samme nummer som de hadde ringt, og kunne ta kontakt selv. Da jeg ringte dem, snakket jeg med en hyggelig svensk jente, som svarte at de bare tok seg av reklamasjoner inntil 3 år, det var et regionkontor for norden. Hun var usikker på hvem som kunne svare meg på mitt spørsmål, men ba meg kontakte Philips hovedkontor i Norge. Som sagt som gjort. Da jeg ringte dit fikk jeg bare høre at det hadde ikke de noe med å gjøre, det var delegerte bort, til de på det nummeret jeg først hadde ringt. Hun viste heller ikke hvem andre som kunne svare på spørsmål om reklamasjon utover 3 år. Så jeg ringte tilbake, snakket med samme jente som første gang, og hun var like rådvil. Hun ba meg dra til butikken igjen, og be de ta kontakt med sin Philips distributør. Så der står saken nå, de får ta kontakt på mandag, så får vi skje hva som skjer. Det er ikke noe krise om jeg må kjøpe ny skjerm, mer en prinsippsak, når vi nå først har en lov som gir oss 5 års reklamasjonsrett. Skjønner heller ikke elkjøp som kommer frem til at Philips ikke vil godta reklamasjoner på mer en 4 år. Det skjønte ikke hun jenta hvor de hadde fått det fra heller. Endret 13. oktober 2008 av Emma22 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Dette er et klassisk eksempel på at Elkjøp ikke gidder å ta det ansvaret de har og forsøker å overføre det til deg. Ved reklamasjon er det forhandler du skal forholde deg til, ikke produsent. Om Phillips ikke tar sitt ansvar er det ene og alene Elkjøps problem, og ikke ditt. Stikk på Elkjøp og krev din rett. Lenke til kommentar
Emma22 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Dette er et klassisk eksempel på at Elkjøp ikke gidder å ta det ansvaret de har og forsøker å overføre det til deg. Ved reklamasjon er det forhandler du skal forholde deg til, ikke produsent. Om Phillips ikke tar sitt ansvar er det ene og alene Elkjøps problem, og ikke ditt. Stikk på Elkjøp og krev din rett. Hvordan skal jeg gå frem ovenfor elkjøp mener du? Er de de som må ordne med reklamasjon dersom Philips ikke vil gjøre det? Hva skal jeg henvise til? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Tja. Forbrukerkjøpsloven §29 sier Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Evt. kan du jo sende en kjapp mail til forbrukerombudet og høre med dem. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Send en mail til elkjøp der du hevder 5 års reklamasjonsrett. Dette er Elkjøps ansvar og oppgave mot philips, og ikke ditt. Lenke til kommentar
Emma22 Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Send en mail til elkjøp der du hevder 5 års reklamasjonsrett. Dette er Elkjøps ansvar og oppgave mot philips, og ikke ditt. Jeg har vært innom dem og opplyst dem som dette, så nå skulle de ta en ny runde på Phillips. Hvor lenge er det forresten akseptabelt å måtte vente i forbindelse med en reklamasjon? Har ventet i en måned straks. Dette pga. at dataansvarlig ved aktuelle elkjøp-butikk gikk ut i 3 ukers ferie da jeg leverte skjermen min. Fint at ingen andre kan gjøre det liksom. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Send en mail til elkjøp der du hevder 5 års reklamasjonsrett. Dette er Elkjøps ansvar og oppgave mot philips, og ikke ditt. Jeg har vært innom dem og opplyst dem som dette, så nå skulle de ta en ny runde på Phillips. Hvor lenge er det forresten akseptabelt å måtte vente i forbindelse med en reklamasjon? Har ventet i en måned straks. Dette pga. at dataansvarlig ved aktuelle elkjøp-butikk gikk ut i 3 ukers ferie da jeg leverte skjermen min. Fint at ingen andre kan gjøre det liksom. Hvordan Elkjøp og Philips måtte løse dette seg i mellom har ingen betydning for deg som kunde. Mellom deg og Elkjøp er det forbrukerkjøpsloven som gjelder (så fremt dette er et forbrukerkjøp), og det spiller da ingen trille hva slag forhold Elkjøp måtte ha til Philips. Du som kunde har derfor fem års reklamasjonsrett på en PC-monitor. Dette er noe Elkjøp må forholde seg til, og noe de også vet. Det Elkjøp nå forsøker seg på er å fraskrive seg sitt ansvar overfor deg som kunde da de mest sannsynlig ikke får dekket reparasjon/ubytte fra Philips. I henhold til forbrukerkjøpsloven skal ikke avhjelp ta urimelig lang tid, og er så vidt jeg kan se er det da snakk om 5-6 uker maksimum. Dersom ikke saken har løst seg for deg innen fem uker etter at du har innlevert skjermen, så ville jeg ha sendt et skriftelig krav til selger, gjerne ved oppmøte i butikk, om at du ønsker kjøpet hevet grunnet urimelig lang servicetid. Dersom du ikke får medhold på dette, så er det bare til å ta saken direkte til Forbrukerrådet. Veldig enkelt og kjekt skjema for å klage inn selger finner du her: http://forbrukerportalen.no/klageveileders..._forbrukerradet Lenke til kommentar
Emma22 Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Send en mail til elkjøp der du hevder 5 års reklamasjonsrett. Dette er Elkjøps ansvar og oppgave mot philips, og ikke ditt. Jeg har vært innom dem og opplyst dem som dette, så nå skulle de ta en ny runde på Phillips. Hvor lenge er det forresten akseptabelt å måtte vente i forbindelse med en reklamasjon? Har ventet i en måned straks. Dette pga. at dataansvarlig ved aktuelle elkjøp-butikk gikk ut i 3 ukers ferie da jeg leverte skjermen min. Fint at ingen andre kan gjøre det liksom. Hvordan Elkjøp og Philips måtte løse dette seg i mellom har ingen betydning for deg som kunde. Mellom deg og Elkjøp er det forbrukerkjøpsloven som gjelder (så fremt dette er et forbrukerkjøp), og det spiller da ingen trille hva slag forhold Elkjøp måtte ha til Philips. Du som kunde har derfor fem års reklamasjonsrett på en PC-monitor. Dette er noe Elkjøp må forholde seg til, og noe de også vet. Det Elkjøp nå forsøker seg på er å fraskrive seg sitt ansvar overfor deg som kunde da de mest sannsynlig ikke får dekket reparasjon/ubytte fra Philips. I henhold til forbrukerkjøpsloven skal ikke avhjelp ta urimelig lang tid, og er så vidt jeg kan se er det da snakk om 5-6 uker maksimum. Dersom ikke saken har løst seg for deg innen fem uker etter at du har innlevert skjermen, så ville jeg ha sendt et skriftelig krav til selger, gjerne ved oppmøte i butikk, om at du ønsker kjøpet hevet grunnet urimelig lang servicetid. Dersom du ikke får medhold på dette, så er det bare til å ta saken direkte til Forbrukerrådet. Veldig enkelt og kjekt skjema for å klage inn selger finner du her: http://forbrukerportalen.no/klageveileders..._forbrukerradet Takk for info. Jeg skal nok på ordnet det på en eller annen måte. Har hatt noen disputter med dem før, og det pleier å gå greit når man bare henviser til noen lover og regler. Som flere av dere sier, de prøver seg stadig vekk. Mange som gir seg da dessverre. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Sånn for ordens skyld så vil ikke 5 års reklamasjonsrett si at man nødvendigvis har 5 års reklamsjon. Men på en tv vil jeg mene at man har det. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Sånn for ordens skyld så vil ikke 5 års reklamasjonsrett si at man nødvendigvis har 5 års reklamsjon. Men på en tv vil jeg mene at man har det. Hva er det du egentlig prøver å si her? Selvfølgelig har hun 5 års reklamsjonsrett på en slik skjerm, den er soleklart ment å vare vesentlig mer enn to år. Nå blander du epler og pærer ganske godt synes jeg. Vær så snill å ikke bland sammen spørsmålet om reklamasjonens absolutte frister (eplene) med mangelsbedømmelsen (pærene). Dette er to helt forskjellige spørsmål som må og skal behandles hver for seg. Det blir som å blande reklamasjon og garanti, selv om det ikke er like åpenbart. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Jeg mener at man har 5 års reklamasjonsrett på en tv, det skriver jeg også. Så ingen vits med den nedlatende tonen. Det er mange som tror at en absolutt reklamsjonsfrist betyr det samme som at man alltid får rettet produktet innenfor hele den perioden. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Det er fordi alle blander sammen mangelbedømmelsen og reklamasjonsfristenslengder støtt og stadig, akkurat som med reklamasjon og garanti. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Og det er jeg selvfølgelig helt enig i. :-) Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Fått svar fra Eljøp nå da? Det er dessverre stor forskjell fra hvert enkelt Elkjøp-butikk, hvordan de behandler kunder og hvor snille de er med å f.eks bytte varer. Reklamasjonstiden betyr ikke alltid 5 år. F.eks batteri til laptop skal vare i minst 2 og halvt år. Den tiden finner du ikke på FKL, Men noen butikker prøver seg sikkert der ennå og forteller kundene at batteri har kun 6 mnd garanti eller reklamasjon. Mange selgere vet ikke forskjeller på garanti eller reklamasjon engang. Lenke til kommentar
morgster Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Fått svar fra Eljøp nå da? Det er dessverre stor forskjell fra hvert enkelt Elkjøp-butikk, hvordan de behandler kunder og hvor snille de er med å f.eks bytte varer. Reklamasjonstiden betyr ikke alltid 5 år. F.eks batteri til laptop skal vare i minst 2 og halvt år. Den tiden finner du ikke på FKL, Men noen butikker prøver seg sikkert der ennå og forteller kundene at batteri har kun 6 mnd garanti eller reklamasjon. Mange selgere vet ikke forskjeller på garanti eller reklamasjon engang. Laptopbatteri skal vare i 2,5år? Hvor i all verden har du det fra? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Det jeg regner med Panter mente var at selv om man kan reklamere på en vare i fem, eller to, år, er det ikke automatikk i at feilen rettes eller kunde får ny vare. Det må så klart være en feil som oppsto som følge av en produksjonsfeil, ikke slitasje eller lignende. Reklamasjon dekker kun produksjonsfeil, der garanti ofte også dekker en rekke slitajseskader. (les sømgaranti e.l.) Endret 4. september 2008 av strek Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Reklamasjonstiden betyr ikke alltid 5 år. F.eks batteri til laptop skal vare i minst 2 og halvt år. Den tiden finner du ikke på FKL, Men noen butikker prøver seg sikkert der ennå og forteller kundene at batteri har kun 6 mnd garanti eller reklamasjon. Mange selgere vet ikke forskjeller på garanti eller reklamasjon engang. Jo, den absolutte reklamasjonstiden betyr alltid 2 eller 5 år. Den er ingen steder i loven der det opereres med noen andre frister når det gjelder den absolutte reklamasjonsfristen. Du må ikke blande inn lengden på den absolutte reklamasjonsfristen med mangelbedømmelsen, som du så elegant gjør i dette innlegget. Uansett så er det helt klart at denne skjermen er innenfor fristen. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Dette har vært oppe mange ganger, men det synker visst ikke inn. De absolutte reklamasjonsfristene er foreldelsesfrister. Hvor solid eller holdbar en bestemt vare må forventes å være, er noe helt annet. Lenke til kommentar
Emma22 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Fått svar fra Eljøp nå da? Det er dessverre stor forskjell fra hvert enkelt Elkjøp-butikk, hvordan de behandler kunder og hvor snille de er med å f.eks bytte varer. Reklamasjonstiden betyr ikke alltid 5 år. F.eks batteri til laptop skal vare i minst 2 og halvt år. Den tiden finner du ikke på FKL, Men noen butikker prøver seg sikkert der ennå og forteller kundene at batteri har kun 6 mnd garanti eller reklamasjon. Mange selgere vet ikke forskjeller på garanti eller reklamasjon engang. Hei, har ikke fått noe svar i dag heller. Han som hadde med data og gjøre jobber bare 3 dager i uken, ikke rart det tar lang tid. Skulle komme innom i morgen. I dag er det forresten 1 måned siden jeg leverte skjermen inn. Lenke til kommentar
Emma22 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 PS: hva menes med mangelbedømmelsen egentlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå