1-2-3 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Hei! I en annen tråd skrev jeg at jeg sliter med ustabilt trådløst internett. Kan få maks 14 Mbps, men er av og til helt nede i 2 Mbps. Den bærbare PC-en er som regel i en annen etasje enn modemet (med trådløst aksesspunkt). Signalstyrken er da ikke noe bra. Bare en eller to av de fem "stolpene" er grønne. Har prøvd å sitte i samme rom som modemet, og målt hastigheten med godt signal. Da lå hastigheten stabilt på 10 Mbps. Jeg lurer på hvordan jeg kan få bedre signalstyrke. En ny og bedre antenne? Jeg har tidligere brukt en Topcom router (da jeg hadde et modem uten trådløst aksesspunkt). Den har tydeligvis bedre antenne, for alle "stolpene" var grønne da. Kan jeg bare koble opp denne igjen? Den er nok blitt ca 5 år gammel. Bør jeg kanskje kjøpe en ny router? Hva tror dere dataeksperter? Lenke til kommentar
alexpea22 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Få deg en ny router. D-link leverer alltid. I tillegg kan du da eventuellt investere i en range extender dersom signalet fortsatt er ustabilt. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Jeg har ikke så lyst til å investere så veldig store summer i det her. Var det ikke en D-Link som var best i test et eller annet sted for en stund siden? Hvor mye koster den? Noen forslag til andre billigroutere som leverer bra? Har forstått det sånn at det har kommet en ny trådløs teknologi. g-teknologien skal byttes ut meg n eller noe sånt. Hva innebærer det? Må router og PC være utstyrt med samme teknologi for at det skal funke? Er det ikke mulig å bare kjøpe en bedre antenne som jeg skrur inn i det modemet jeg allerede har? I stedet for en router mener jeg. Fant denne: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:334310;c:100257 Vil den funke? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Den antennen har ikke særlig mere forsterkning enn en orginalantenne. Du kan godt koble på din gamle router og bruke den. Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Har også hatt noen slike problemer, men det ser ut til at dette er løst. Problemet var at routeren stod med antenne "inntil" en CRT skjerm. CRT har som kjent ganske høye spenninger på bilderøret, og jeg innbiller meg at dette kan ha vært et problem (trenger å kjøre en stund etter at jeg flyttet routeren 1 meter før jeg kan være sikker på at problemet er borte). Men det kan være en ide om den står i umiddelbar nærhet til noe høytspennt utstyr eller annen støykilde (sparepærer, etc). Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Det står en base (til trådløs telefon) rett ved modemet, i tillegg til en CRT-dataskjerm som står ca. en meter unna. Tviler på at det er problemet. De stod der da jeg brukte min gamle Topcom-router også, og da var signalstyrken på topp. Tror jeg prøver å koble opp Topcom-routeren igjen. Men da har jeg et par spørsmål først: Jeg har åpnet noen porter i den nåværende routeren/modemet. Må jeg gjøre det på nytt i Topcom? Må jeg inn i Topcom-menyen for eventuelt å ende innstillinger, eller gjøres det i modemet jeg har nå? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Du kan unngå portåpning i Topcom ved å bruke den som aksesspunkt. Klikk på nettverkstips-linken min under så finner du oppskrift. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Takk, men det der skjønner jeg ingen verdens ting av. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Hei igjen! Sliter fremdeles med den signalstyrken. Målte bare 500 Kbps i dag. Kan som sagt få 14 Mbps. Kan noen forklare litt enkelt for meg hvordan jeg kan bruke routeren som aksesspunkt? Jeg forstår ikke så godt det som står i den oppskriften. Jeg har forresten fast IP-adresse. (Om det skulle ha noen betydning.) I tillegg så hadde jeg litt problemer med at porter som jeg hadde åpnet ble stengt igjen straks jeg restartet maskina, så jeg ringte til Mimer, og de sa at jeg skulle velge å ikke motta IP-adresse automatisk, men taste inn en IP-adresse, nettverksmaske, standard gateway og DNS-server under "Bruk følgende IP-adresse." Vet som sagt ikke om dette har noen betydning. Kan noen hjelpe meg? Håper det ikke er for komplisert. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Grunnen til at portåpning ikke alltid fungerer er som regel at du kan få forskjellig ipadresse på PC. Dermed vil ikke forwarding i routeren lengre peke mot din PC. Når det gjelder å sette opp fast IP på PC så er det også en oppskrift på det i nettverkslinken min... For å sette opp en router som aksesspunkt så er minimumskravet at du kobler nettverkskabelen fra modemet i en av lanportene på trådløsrouteren. Hvis du så setter PC opp med statisk IP så vil routeren fungere som et aksesspunkt. Skal du kunne ta imot dynamisk IP så må du slå av DHCP-serveren (som deler ut ipadresse) i trådløsrouteren. Dette må man gjøre for å unngå at man får IP fra router istedet for modemet som jo er kilden til internettet ditt. For å slå av DHCP så må du logge deg inn på routeren vha nettleser og velge LAN og så fjerner man vanligvis haken ved DHCP (del ut ipadresser...) Håper dette gjorde det litt klarere. Årsaken til at det står om å sette ipadresse på aksesspunktet i oppskriften på nettverkslinken, er at man skal kunne sette kryptering i ettertid. Hvis du ikke setter den opp med adresse vil du ikke ha tilgang til aksesspunktet uten å resette det tilbake til router. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Grunnen til at portåpning ikke alltid fungerer er som regel at du kan få forskjellig ipadresse på PC. Dermed vil ikke forwarding i routeren lengre peke mot din PC. Når det gjelder å sette opp fast IP på PC så er det også en oppskrift på det i nettverkslinken min... For å sette opp en router som aksesspunkt så er minimumskravet at du kobler nettverkskabelen fra modemet i en av lanportene på trådløsrouteren. Hvis du så setter PC opp med statisk IP så vil routeren fungere som et aksesspunkt. Skal du kunne ta imot dynamisk IP så må du slå av DHCP-serveren (som deler ut ipadresse) i trådløsrouteren. Dette må man gjøre for å unngå at man får IP fra router istedet for modemet som jo er kilden til internettet ditt. For å slå av DHCP så må du logge deg inn på routeren vha nettleser og velge LAN og så fjerner man vanligvis haken ved DHCP (del ut ipadresser...) Håper dette gjorde det litt klarere. Årsaken til at det står om å sette ipadresse på aksesspunktet i oppskriften på nettverkslinken, er at man skal kunne sette kryptering i ettertid. Hvis du ikke setter den opp med adresse vil du ikke ha tilgang til aksesspunktet uten å resette det tilbake til router. Hei! Takk for at du hjelper meg! Jeg har ordnet dette ned portene. Når jeg går inn i menyen til modemet så står det to IP-adresser under "LAN Clients." Begge står det "static" bak. Så da trenger jeg ikke bry meg om å gjøre noe med denne DHCP-serveren da? Jeg skjønner ikke hva du sier helt til slutt. Kryptering? Hva må jeg gjøre? Men først: hvordan kobler jeg? Nettverks kabelen fra modemet inn i enten 1,2,3 eller 4 i routeren? Eller der det står WAN? Og så? Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg hadde dårlig signal før. Men fant ut av det, grunnen var: Pc en var helt inntil pipa 1/5 signal Tok den litt vekk og da ble den sånn ca 3/5. Routeren er på loftet og jeg i kjelleren. før hadde jeg 3 mb/ps med en sånn 3com drit. Kjøpte Belkin N1 Wireless Router til 700 på lefdal. Den hadde N function. Har du N client og N router så får du garantert 5/5 . Fikk opp til 15 mb/ps etterpå og 300 mb/ps på tråløst nettverkskorte i pc en. Hvis du ikke har N draft i pc'n din kjøper du Dette nettverkskortet Ikke kjøp fra mine linker asså. Bare googla jeg. Gå på komplett eller noe. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Så lenge du har statiske ipadresser på maskinene dine så behøver du ikke slå av DHCP på trådløsrouteren. Kabelen fra modemet setter du i en av de 4 lanportene (alle 4 er like i funksjon). Når det gjelder kryptering så behøver du heller ikke gjøre noe hvis du ikke har planer om å endre krypteringen senere. Endret 4. september 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Så lenge du har statiske ipadresser på maskinene dine så behøver du ikke slå av DHCP på trådløsrouteren. Kabelen fra modemet setter du i en av de 4 lanportene (alle 4 er like i funksjon). Når det gjelder kryptering så behøver du heller ikke gjøre noe hvis du ikke har planer om å endre krypteringen senere. Ehm, kan du forklare litt grundigere? Trinnvis. Nå går det en kabel fra modemet og inn i den stasjonære PC-en, og en kabel inn i routeren. Hva gjør jeg nå? Skal jeg inn i menyen til modemet? Akkurat nå funker ikke det trådløse nettverket, så da har jeg kanskje kommet ett skritt på vei? Signalstyrken er imidlertid den samme, så routeren er visst ikke i funksjon ennå, bare den gamle antennen. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Åhh, jeez! Jeg restartet aksesspunktet. Nå funker det trådløse nettverket igjen. Jeg har to trådløse nettverk innen rekkevidde. Det ene er routeren min, det andre er modemet (antennen). Jeg prøver å koble til routeren, men får beskjed om å taste inn koden (nøkkelen). Da får jeg beskjed om at det er feil kode. Men det er det ikke! Må jeg koble fra den gamle antennen først? Gjør jeg rett her nå?? Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Heh, okay, jeg fant ut at jeg måtte bruke den gamle nettverksnøkkelen til routeren, ikke den nye som tydeligvis tilhører modemet. Ja vel! Har jeg gjort alt rett nå? Bruker jeg routeren som aksesspunkt. Jeg er ihvertfall tilkoblet... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Hvis du ikke får bedre signal eller hastighet med Topcomrouteren så er det vel ikke så mye vits i å sette den opp? Når det gjelder kobling så skal du ha en nettverkskabel fra modem til en av lanportene på Topcom. PC skal vel tilkobles trådløst om jeg har oppfattet deg riktig. Da skal du ha forbindelse med internett og slipper å noen åpne porter. Pass på at du alltid har softwarebrannmur på i PC for du har ikke brannmur i routeren slik det er koblet nå. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 En bærbar PC trådløst, og en stasjonær med kabel. Jeg får bedre signal med Topcom-routeren! Signalstyrken er bedre nå. Jeg åpnet uTorrent, og den porten er åpen. Det er vel et tegn på at jeg har gjort rett? Softwarebrannmur? Jeg har Norman. Ikke noe annet... ?? Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 NEI! Jeg restartet den bærbare, åpnet uTorrent og porten er ikke åpen. Da bruker jeg altså ikke routeren som aksesspunkt? Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Men nå er porten åpen igjen! Hva i alle dager er det som skjer? I tillegg er ikke signalstyrken noe bedre likevel! Jeg har jo brukt denne routeren før, og da hadde jeg full styrke selv om jeg var 50 meter unna! Hæ? Jeg gir snart opp... Og som om ikke det var nok: Din nedlastingshastighet: 598 kbps (teknofil.no) Endret 4. september 2008 av 1-2-3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå