Gå til innhold

Helt ny Belkin Mimi G Plus Mimo Router:Hjelp

Anbefalte innlegg

Hei kjære forum deltakere.

Her er en ulykkelig "grønnskolling" med store frustrasjons opplevelser etter den gamle routeren min ble ødelagt.

Kjøpte en ny Belkin router som suger big time.

Internett wireless logger seg av, det går sent å laste, kan nesten ikke bruke gmail eller photobucket, eller lese aviser. Utrolig frustrerende, men klarer ikke med min lille viten finne utav hva jeg kan gjøre.

Har Lyse bredbånd. Har nå skrudd av alle filter og styrer med mac adresse for å "hindre" andre i å komme til. Ikke at hjelper, tror jeg. Likevel funker det ikke. Ingen ny firmware er å oppdatere.

Har noen gode tips til løsning, vil nødig kjøpe enda en router da den jeg har kosta 900,- og det er mer enn jeg kan like å betale igjen :love:

Vennlig hilsen en amatør som treger profesjonell hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kryptere forbindelsen med WPA for å unngå at andre bruker opp båndbredden din.

De to vanligste problemene ellers er for dårlig signalstyrke og routere som ikke tåler mye bittorrent.

For å sjekke forbindelsen til routeren så kan du pinge den i dosvindu.

ping 192.168.1.1 -t eller ping 192.168.2.1 -t

Du bør få verdier mellom 0 og 3ms ved en god trådløsforbindelse.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Du bør kryptere forbindelsen med WPA for å unngå at andre bruker opp båndbredden din.

De to vanligste problemene ellers er for dårlig signalstyrke og routere som ikke tåler mye bittorrent.

For å sjekke forbindelsen til routeren så kan du pinge den i dosvindu.

ping 192.168.1.1 -t eller ping 192.168.2.1 -t

Du bør få verdier mellom 0 og 3ms ved en god trådløsforbindelse.

Ok, nå har jeg kryptert med WPA og satt routeren opp på ny. Det funker noe bedre.

Signalstyrken er 100%. Bittorrent? Hva er det, unskyld for min uvitenhet, men sånn er det bare. Skal prøve dette med ping, takk.

Lenke til kommentar

Bittorrent er en teknologi som kobler til en sverm med datamaskiner for å laste ned f.eks software. De bruker egne programmer (f.eks utorrent) for å gjøre dette automatisk. Dette krever en god router for at man skal unngå problemer med overbelastning.

Når det gjelder ping så er det bra at du har noen pakker på 1ms. Det betyr at du har muligheter for bra hastighet. Når du går over 100 ms innimellom så tyder det på at det er forstyrrelser som gjør overføringen din treg innimellom.

Du kan bedre situasjonen ved å bytte kanal i trådløsrouteren slik at du unngår å dele kanal med naboen. Unngå kanal 1, 6 og 11 for disse er mest brukt. Prøv f.eks kanal 9 som har litt avstand til de mest brukte.

Lenke til kommentar

Skiftet til kanal 9, nå får jeg bare 1 ms, men det går enda noe tregt på diverse sider, som f.eks denne samt photobucket. Men alt virker MYE bedre nå. Andre tips som kan hjelpe tar jeg imot med takk. Regner ikke med jeg kan gjøre noe med dette bittorrent greiene?

Lenke til kommentar

Bittorrent nevnte jeg bare fordi det er mange som bruker det uten å nevne at de gjør det og det påvirker ofte routeren slik at lasting av nettsider etc går tregt.

Det kan bl.a. gjøre at routeren henger seg litt og det påvirker DNS (oversetting av navn til ipadresse) slik at det går tregt å slå opp en webside, men at nedlasting kan gå raskt.

Hvis f.eks det går raskt fra du klikker her: http://www.romsenter.no/ til siden kommer opp så er trolig alt OK med routeren hos deg. Hos meg tar det ca 1-2 sekunder med en 6Mbit linje.

Lenke til kommentar

Når det er tregt å få opp nettsider men hastigheten ellers er OK, så er det som regel DNS oppslag i routeren som går tregt (bittorrent o.l. kan få routeren til å gå i sirup).

Du kan unngå problemet ved å sette fast DNS på PC.

Dette gjør du under TCP/IP innstillingene på nettverkskortet ditt.

Oppskrift finner du nederst på nettverkslink-siden min.

Det som gjelder er å ikke sette router som DNS men gå direkte på ISP sine adresser.

En adresse du kan prøve er f.eks 195.159.0.100 som fungerer overalt.

Når det gjelder gmail og photobucket så vil jeg råde deg til å slette cache og cookies i nettleseren.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Har du prøvd og plugge rett i fiberboksen med PC-en og sett hvordan det funker der?

Det kan jo være noe med linja.

ja og da virker alt helt perfekt.

Sjekka MSN også nå¨, der logger deg seg av hele tiden. Har store problemer med å laste opp bilder på alle typer nettsider. Får beskjed av Vista at jeg må gjøre noe i windows brannmur som heter "query user". Noen råd? jeg blir snart gal. Det meste jeg skal lese går rimelig ok nå, men sliter med opplastning av bilder, se videosnutter youtube, gmail, MSN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...