Panerai Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Er det noen av dere som har erfaring med å fremkalle bilder. Tenker mest på forstørrelse av bilder. Hvilke butikker er best? Og hvor får man mest for penga? Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Er det noen av dere som har erfaring med å fremkalle bilder. Tenker mest på forstørrelse av bilder. Hvilke butikker er best? Og hvor får man mest for penga? Elkjøp gir vel mest for pengene, Japanfoto er best på kvalitet og bare et hestehode bak på pris. Lenke til kommentar
Sportsfanthomas Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Å si at Japan er best på forstørrelser, er vel mye det samme som å si et Mc Donalds er det beste stedet å spise på... Skal vi snakke kvalitet, er vel Farvelabben, evt FotoPhono gode alternativer dersom du er kresen på kvalitet og bor i Oslo. Hvorvidt prisen oppleves som et hinder, kan bare du vurdere... Japan er sikkert greit dersom du er på amatørnivå og forlanger amatørpris. Th. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Å si at japah photo er best på kvalitet er vel noe overdrevent siden både elkjøp og japan photo bruker samme underleverandør av framkalling av bilder. Cewe som holder til i danmark... Eneste forskjell er at elkjøp tar mindre margin enn hva japan photo tar. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Elkjøp gir vel mest for pengene, Japanfoto er best på kvalitet og bare et hestehode bak på pris. Ja, av Elkjøp og Japan Photo er Japan Photo kanskje best. Men det finnes flere som kan lage forstørrelser av bilder... og jeg har skrevet mye om hvorfor man ikke nødvendigvis skal velge en av disse billigkjedene til viktige bilder i en annen tråd i denne delen av forumet. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg kan også anbefale Farvelabben. Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Å si at japah photo er best på kvalitet er vel noe overdrevent siden både elkjøp og japan photo bruker samme underleverandør av framkalling av bilder. Cewe som holder til i danmark... Eneste forskjell er at elkjøp tar mindre margin enn hva japan photo tar. Hei Loko, der er du tredobbelt feil :-) a) Bilder kommer ikke fra Danmark, men fra Tyskland. Den danske labben blitt stengt tre år siden. b) Bilder er ikke sammen. Samme som fra Volkswagen (produserer "Phaeton", "Golf", "Polo" etc) så får du også ulike "modeller" fra CeWe. Elkjøp kjøper billigste papir, vi lå kundene velger mellom økonomi linie og den Fuji Supreme papir som har vunnet en rekke tester. c) Marginen våres er ikke høyere men lavere enn hos de store internasjonale aktører. Japan Photo er 100% eied av CeWe, så vi har absolut ingen sjanse for å diskutere inkjøpspris. CeWe bestemmer og ferdig med det (gjelder bare bilderprodukte, kamera etc er vi helt fritt). Store konserne som Dixons (eier Elkjøp), Jessops, Carrefour, Tesco, MSN, Yahoo, Amazon, HP, etc. kan prute ned prisen til et minimum. Hvis de da også kjøper bare billigste papir i tilleg, så kan de tar veldig lavt pris. Stephan Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Dersom bildene er viktige - prøv et par-tre steder da vel? Print i 20x30 koster typisk 15-30 kr, og du blir ikke ruinert om du må kaste 2-3-4 for å avgjøre hvor du skal ha print av bryllupsbildet. Sannsynligvis vil de fleste gi deg tilfredsstillende resultat, men noen vil nok likevel være bedre enn de andre. Dersom det er åpenbare feil i bildet, som skjevtrekking av papiret etc. som ikke skal forekomme, har du reklamasjonsrett der som alle andre steder. Det vil også gi deg en mye "riktigere" vurdering av hva som er best, hva som ser best ut for deg. Edit: fjernet sitering etter ønske fra sitert bruker. Endret 30. august 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
emero Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Japan er sikkert greit dersom du er på amatørnivå og forlanger amatørpris.Den der skjønte jeg ikke...Det er da ikke noe problem med farvestikk, skarphet, papir eller noe... eller? CEWE labbene fremkaller etter sRGB farger, så om skjermen din er kalibrert riktig, får du det du skal ha. Eller mener du de er amatører fordi de ikke gjør redigeringsarbeidet for deg? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Enig med k-ryeng. Jeg reagerte bare på at Japan Photo av en her ble utpekt som best på kvalitet, selv om det virker som vedkommende bare har erfaring med Elkjøp og Japan Photo. Det finnes en rekke flere landsdekkende kjeder, som FotoKnudsen og Elite Foto som også driver med fremkalling. At han tar små enkeltstående fotoforhandlere med i beregningen, regner jeg uansett ikke med, men de er verdt å prøve ut disse også. Poenget er, at om det er viktige bilder, så bør man prøve ut flere steder. En persons oppfatning av ting og tang er ikke nødvendigvis riktig. Og selv om Japan Photo er best også for trådstarter, så kan ihvertfall han/hun være lykkelig vitende om at de valgte riktig forhandler Endret 30. august 2008 av Super8 Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Jeg leverer inn til fotograf Langø her på Heimdal. De fremkaller filmer 2-3 ganger i uka, da de bruker film selv. Supert håndarbeid. Sikkert flere lokale fotografer som kan hjelpe til med slikt. Lenke til kommentar
piratpeder Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 vis kvalitet teller så ser jeg bare fotofhono som et alternativ, farvelabben er nå heller ikke til og kjimse av.. føkk helle japan photo Lenke til kommentar
hadebratakkskalduha Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Mitt første bilde fikk jeg idag fra Japanfoto. Det var en 30*40 plakat. Bestilte kun en stk. for å teste. Ble meget fornøyd. Noe blassere og mindre pang i fargene enn på skjermen. Skjermen min er kalibrert etter sRBG. A3 skriver ligger på innkjøpslisten, men 79kr. inkl. porto for 30*40cm papirkopi er ikke ille. Japanfoto skulle ha fått ett mere lik system slik som mpix.com Endret 13. september 2008 av hadebratakkskalduha Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 I Bergen er det nok hos Antonio Stasi du får best fagprinter. Der er det nemlig en laborant som er utdannet som både analog og digital laborant i Japan som jobber. De bruker bare det beste papiret, og volumet er så lite at de har tid til å jobbe skikkelig med bildene. Men du må være villig til å betale for det. Tror det koster hele 2,50. Det er egentlig ikke så mye hvis du tenker på at det er skikkelig fagarbeid av en svært dyktig fagperson, ikke en som jobber ved siden av sosiologi-studiene. Lenke til kommentar
emero Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 stasi er da i utgangspunktet flink med det aller meste. går ofte og drømmer meg bort der borte... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Mitt første bilde fikk jeg idag fra Japanfoto. Det var en 30*40 plakat. Bestilte kun en stk. for å teste. Ble meget fornøyd. Noe blassere og mindre pang i fargene enn på skjermen. A3 skriver ligger på innkjøpslisten, men 79kr. inkl. porto for 30*40cm papirkopi er ikke ille. Hørtes bra ut...tenkte også å gjøre noe slikt. (Hvor mange pixler eller MB sender du inn da?) RandiA Lenke til kommentar
eitp Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Å si at japah photo er best på kvalitet er vel noe overdrevent siden både elkjøp og japan photo bruker samme underleverandør av framkalling av bilder. Cewe som holder til i danmark... Eneste forskjell er at elkjøp tar mindre margin enn hva japan photo tar. Hei Loko, der er du tredobbelt feil :-) a) Bilder kommer ikke fra Danmark, men fra Tyskland. Den danske labben blitt stengt tre år siden. b) Bilder er ikke sammen. Samme som fra Volkswagen (produserer "Phaeton", "Golf", "Polo" etc) så får du også ulike "modeller" fra CeWe. Elkjøp kjøper billigste papir, vi lå kundene velger mellom økonomi linie og den Fuji Supreme papir som har vunnet en rekke tester. c) Marginen våres er ikke høyere men lavere enn hos de store internasjonale aktører. Japan Photo er 100% eied av CeWe, så vi har absolut ingen sjanse for å diskutere inkjøpspris. CeWe bestemmer og ferdig med det (gjelder bare bilderprodukte, kamera etc er vi helt fritt). Store konserne som Dixons (eier Elkjøp), Jessops, Carrefour, Tesco, MSN, Yahoo, Amazon, HP, etc. kan prute ned prisen til et minimum. Hvis de da også kjøper bare billigste papir i tilleg, så kan de tar veldig lavt pris. Stephan Tja, du tar vel litt feil selv. Jeg leverte inn over 270 bilder hos Japan Photo. Jeg valgte "Standard", altså ikke økonomipapir. Da jeg endelig fikk bildene, var de ikke fremkalt på Fuji-papir, men Kodak, og i og med at prisen ikke stemte med standardprisen, men økonomiprisen, går jeg ut i fra at det var det billigste papiret som var benyttet. Ikke var jeg fornøyd med kvaliteten på fremkallingen heller, og alle bildene gikk i retur. Nå venter jeg spent på resultatet av den (så får vi se om det blir Fuji-papir denne gangen). I butikken forstod de ikke hva jeg mente da jeg sa jeg ikke ville at det skulle gjøres noe med bildene under fremkalling siden jeg hadde behandlet dem selv. Jeg kommer også til å levere inn en del av de samme bildene til andre fremkallere slik at jeg selv kan vurdere hvilken som gir det beste resultatet. Tidligere var jeg veldig fornøyd med Foto-Olsen, men jeg syntes det der også hanglet litt ei stund. Jeg har ikke prøvd dem på noen år nå. Elite Foto er også en jeg kommer til å prøve igjen. Jeg har tidligere vært veldig fornøyd med dem på forstørrelser. Men skal jeg uovertruffen kvalitet på forstørrelser (ikke minst panorama), bruker jeg Kai-Wilhelm. eitp edit: typo Endret 15. september 2008 av eitp Lenke til kommentar
hadebratakkskalduha Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Mitt første bilde fikk jeg idag fra Japanfoto. Det var en 30*40 plakat. Bestilte kun en stk. for å teste. Ble meget fornøyd. Noe blassere og mindre pang i fargene enn på skjermen. A3 skriver ligger på innkjøpslisten, men 79kr. inkl. porto for 30*40cm papirkopi er ikke ille. Hørtes bra ut...tenkte også å gjøre noe slikt. (Hvor mange pixler eller MB sender du inn da?) RandiA Bildet var på ca. 2600*3500pixler og 3,2MB. Det var Kodak papir. Jeg var sikker på at det var sånn tynt plakat papir jeg skulle få, men tok feil Etter dette blir A3 skriver skrinlagt og en Epson A4 skriver blir kjøpt inn snart. Kopier på 30*40cm og over blir gjort på fotobutikker eller Japan foto. Ta en test Randi. Koster kun 79kr. Stikk innom Jysk, kjøp 30*40cm rammer til en billig penge. Fikk 4stk. for 120kr. Mulig de har det tilbudet ennå. Men skjermen din bør sikkert være kalibrert etter s-RGB. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ta en test Randi. Koster kun 79kr. Stikk innom Jysk, kjøp 30*40cm rammer til en billig penge. Fikk 4stk. for 120kr. Mulig de har det tilbudet ennå. Men skjermen din bør sikkert være kalibrert etter s-RGB. Jeg mente å sende inn til plakat over nett jeg da. Det bildet du hadde var jo ikke så stort. Fant en fin løsning for "foto-plakat" arrangement. En slags plakat kartong med "svamp" inni (folie til å trekke av, med limflate under), kjøpt på grafisk trykkefirma, og sterk dobbeltsidig tape i hjørnene for oppheng.... Blir sikkert Spyder Express 2 på meg snart for kalibrering ja, og ny scanner har jeg bestilt også....drar med seg denne hobbyen :!: RandiA Lenke til kommentar
hadebratakkskalduha Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ta en test Randi. Koster kun 79kr. Stikk innom Jysk, kjøp 30*40cm rammer til en billig penge. Fikk 4stk. for 120kr. Mulig de har det tilbudet ennå. Men skjermen din bør sikkert være kalibrert etter s-RGB. Jeg mente å sende inn til plakat over nett jeg da. Det bildet du hadde var jo ikke så stort. Fant en fin løsning for "foto-plakat" arrangement. En slags plakat kartong med "svamp" inni (folie til å trekke av, med limflate under), kjøpt på grafisk trykkefirma, og sterk dobbeltsidig tape i hjørnene for oppheng.... Blir sikkert Spyder Express 2 på meg snart for kalibrering ja, og ny scanner har jeg bestilt også....drar med seg denne hobbyen :!: RandiA Akkurat det jeg gjorde. Sendte bildet over nett til Japanfoto. Bildet trenger ikke å være stort for å være plakat. Sånn ting med folie er genialt, husker ikke hva det heter. Jobbet på ett lager da jeg bodde i byen og husker at det ble levert en del sånne til Øyen & Indergaard i midtbyen. Sjekk denne videoen. Japenfoto skulle ha gjort det på den måten du tenker på med plakat. De viser det i videoen. Når du kjøper Spyder 2, husk å sett PC/Mac'en til fargeprofil s-RGB før du starter kalibreringen. Evt. fargeprofilen til skriveren din. F.eks. fargeprofilen til ett trykkeri/fotolab du bruker. Du må alltid ett utgangspunkt som blir kalibrert til din skjerm. Jeg har kalibrert AdobeRGB, sRGB og originale imac profilen, etter kalibrering kalte jeg de Spyder_A-RGB, Spyder_S-RGB og Spyder imac. Når jeg kjøper Epson printer blir jeg å kalibrere skjermen etter Epson's fargeprofil til den aktuelle skriveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå