Gå til innhold

Valg av ny vidvinkel-zoom

Anbefalte innlegg

Hei

Er på jakt etter ny vidvinkel.

Frem til nå har jeg hatt en Sigma 10-20mm f/4-5.6, men er på jakt etter noe bedre.

De jeg har sett på er:

-Nikon 12-24mm F/4 DX

-Nikon 14-24 F/2.8

-Tokina 11-16 F2.8

Etter å ha lest litt har jeg funnet ut at 14-24 er bortkastet penger på dx kamera.

Ken mener at tokina`en er bedre enn nikon 12-24, men jeg er usikker på om tokinaen er bedre enn den jeg hadde? Tokinane har ihvertfall bedre blender.

Pr i dag har jeg en D70, men skal kjøpe en D300 etterhvert.

Noen som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har noen synspunkter?

Behold Sigmaen.

Skal du over på fullformat så er 14-24mm til Nikon et godt valg.

Ellers er det totalt bortkastet å gå over til et av de andre objektivene etter mitt syn.

Hvorfor tror du at du får bedre bilder med et annet objektiv enn Sigmaen?

Husk at det er ikke enkelt å ta gode bilder med slike objektiver, det krever trening.

Og for all del: *blend ned!* Det er ikke meningen man skal ta bilder med slike objektiv på største blender, det må være i nødstilfeller.

Jeg anbefaler å sette kameraet på blender 11 aldri flytte det derfra når man tar bilder på så kort brennvidder.

Lenke til kommentar

De eneste jeg savnet på sigmaen er nok blenderen, kjekt å ha muligheten til stor blender.

Kom dålig frem i første innlegg, men sigmaen er alerede solgt.

Nikon 12-24 går for å være det beste/skarpeste objektivet for dx, og i føglge hva jeg har lest er tokina`en enda skarpere, men jeg har ikke sett noen samenligning mellom sigma og tokina.

Lenke til kommentar
De eneste jeg savnet på sigmaen er nok blenderen, kjekt å ha muligheten til stor blender.

Kom dålig frem i første innlegg, men sigmaen er alerede solgt.

Nikon 12-24 går for å være det beste/skarpeste objektivet for dx, og i føglge hva jeg har lest er tokina`en enda skarpere, men jeg har ikke sett noen samenligning mellom sigma og tokina.

Sigmaen var tross alt f4 på 10mm. Går du til et 12-24 så mister du 2mm (20%) og får ikke vesentlig større blender på 12mm. Dårlig deal spør du meg. Sånne objektiver blir stort sett brukt på videste setting nesten hele tiden uansett så her tror jeg du har lurt deg selv.

Må innrømme at jeg ikke fatter hva du skal med f2.8 på et ekstrem vidvinkelobjektiv, men er det skarpest du er ut etter så er det 14-24mm f2.8 du må ha. Ingenting kommer opp mot det objektivet på 14mm uansett.

Håkon

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler å sette kameraet på blender 11 aldri flytte det derfra når man tar bilder på så kort brennvidder.

Det der er å ta i. f/8 heller...

Ja behold Sigmaen den er god den. Sigma 12-24 har kommet veldigt godt ut av det i tester, vis du vil forandre kan også brukes på FF .

Det er snakk om 10-20mm, ikke 12-24mm....

haakonts: Stemmer det, ingen slår ut nikon 14-24, men det er totalt bortkastede penger på ett DX kamera.

Hvorfor? Om 14mm på DX er det eneste han trenger og har pengene vil Nikkor 14-24mm gi de beste bildene, spesielt med tanke på sweetspot-effekten.

Jeg annbefaler uansett Tokina 12-24mm eller 11-16 (Om du klarer deg med 16mm) ta Tokina har meget god byggkvalitet og optisk er de helt ok...

Lenke til kommentar
haakonts: Stemmer det, ingen slår ut nikon 14-24, men det er totalt bortkastede penger på ett DX kamera.
Det er nå _det råeste_ vidvinkel-objektivet også på DX-kamera, selv om det er en del mindre vidvinkel enn de andre og stort og tungt. Oppløsningsevnen til det objektivet er helt vill. Ulempen er at du ikke så lett kan bruke filter.

Jeg vil også anbefale Tokina 11-16, et meget godt objektiv optisk, og største blender f/2.8 ser jeg absolutt vitsen med, også på vidvinkel. Dybdeskarpheten blir ofte stor på vidvinkel uansett, fordi den fysiske blenderåpningen er så liten, og f/2.8 kan gi halvert lukkertid sammenliknet med konkurrentene. Det kan gi fantastisk flotte nordlysbilder, eller andre nattbilder...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hvordan er det med levering av Tokina 11-16mm? JP har i hvertfall ikke fått noe levering på objektivet, og har ikke sett noen andre norske butikker som har det heller. Det partiet de hadde er i så fall utsolgt.

Tokina 12-24mm er helt grei. Litt for uskarp i hjørnene etter min smak, men jeg overlever. Og jeg kjører ALTID på minst f/8 ved landskapsbilder.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor du klager over blenderen på en vidvinkel? Hva skal du egentlig bruke objektivet til? Nå tar jeg en del portretter med vidvinkelen min, men da kjører jeg som regel på f/5.6 + blits.

Lenke til kommentar
Ellers er det totalt bortkastet å gå over til et av de andre objektivene etter mitt syn.

Det var da uvanlig bastant. Det er åpenbare optiske forskjeller på Sigma 10-20 og Nikkor 12-24 (Tokina'ene har jeg ingen personlig erfaring med). Nikkoren er mer rettegnende, har bedre farger, bedre kontrast, er skarpere i hjørnene og har raskere og mer presis autofokus. I følge Bjørn Rørslett er den bedre på 24 mm enn Nikons faste 24 millimetere.

Brennvidden er jo en viktig forskjell. Bruker man 10 mm mye vil man merke stor forskjell til 12 mm. Og som du sier har man en tendens til å bruke det mest ekstreme man har. Jeg brukte 10 mm ofte og var derfor litt bekymret for å bli begrenset til 12 mm, men det viste seg å være grunnløse bekymringer. I tillegg har det vist seg å være nyttig med 24 mm i den smale enden. Nå drar jeg ofte på tur med kun 12-24 og 50-150 og lar normal-zoomen ligge hjemme. Det gjorde jeg aldri så lenge jeg hadde Sigma'en.

Det store problemet til Nikkoren er prisen. Drøyt 9000 kr ny er vanskelig å forsvare for de fleste. Men bruktprisen har stupt etter introduksjonen av D3 og D700, så det er nå ganske lett å finne den brukt til under 5000. Da er prisforskjellen plutselig nede i en tusenlapp i forhold til Sigmaen, og det er det helt klart verdt etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Sånn rett ut av boksen, uten å ha brukt det noe, finner jeg noen fordeler med Tokinaen kontra sigmaen.

Tokinaen har innvendig zoom og fokus, det som irriterte meg litt med sigmaen var at den ikke hadde innvendig zoom, og siden den ikke gikk så veldig langt ut på 20mm, var det ikke lett å fjerne eventuel møkk som samlet seg bak der.

Den har heller ikke noen knapp for MF av/på, man må dra hele fokusringen litt mot seg for å bruke mf.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...