Gå til innhold

Krise! Får ikke min nye EEE 1000 med Ubuntu på høgskolens nettverk!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøte nylig en Asus EEE 1000. Denne har jeg installert Ubuntu 8.04 på. Jeg har ikke opplevd noen problemer med dette før jeg tok den med på høgskolen i dag, men der fikk jeg den rett og slett ikke på skolens trådløse nettverk! Etter litt prøving og feiling tok jeg den med til en av skolens mange it-hjelper og fortalte at jeg hadde nettverksproblemer. Når han så pc-en min sa han "oja, en til av dem". Han fortalte meg at de hadde opplevd mange problemer med Asus EEE i det siste. De klarte ikke få de på nettet. Jeg fikk inntrykk av at det ikke var OS-relatert, men noe annet. Jeg håper uansett at dette kan løses ved hjelp av innstillinger/oppkoblingsalternativer. Siden jeg bruker Ubuntu er det der disse innstillingene må endres. Poster derfor dette i denne delen av forumet.

 

Siden jeg kjøpte pc-en nettopp til bruk på skolen er det ganske krise at jeg ikke får den på nettet. Jeg håper derfor at noen kyndige her inne kan hjelpe meg på rett vei.

 

Her er det jeg vet:

- Skolen bruker noe som heter WPA Enterprise.

- Her er skolens side for hjelp til trådløst nettverk.

 

Jeg vet med andre ord ikke mye. Det som skjer når jeg prøver å koble meg til er at jeg får opp et vindu med mange innstillinger. Øverst står det WPA Enterprise. Det er ganske likt det ene vinduet som vises i Ubunte-delen av nevnte guidesett. Det er også ganske mange andre innstillinger. Er det noe jeg bør velge? Noe jeg ikke bør velge? Tips?

 

Når jeg velger standard oppsett i dette vinduet og skriver inn mitt brukernavn/passord tar det ikke mange sekundene før jeg får samme boksen opp på nytt. Jeg kommer med andre ord ingen vei. Jeg har prøvd diverse innstillinger, men får det ikke til.

 

Jeg skal ikke på skolen før på tirsdag, så får ikke mulighet til å teste eventuelle forslag før den tid, men hjelp mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du wpa_supplicant(?) innstalert?

 

Og ikke for å være teit, men har du fulgt http://www.hint.no/hint/it_tjenester/traad..._nettverk/linux til punkt og prikke?

 

Ja, wpasupplicant er inne.

 

Jeg har ikke fulgt den til punkt og prikke, nei. Dette først og fremst fordi jeg ikke hadde nett der og da, men jeg har selvsagt sett på den i ettertid før jeg spurte her. Kan ikke si at jeg ser noe jeg har gjort feil.

 

Hei!

 

Jeg kjøte nylig en Asus EEE 1000. Denne har jeg installert Ubuntu 8.04 på.

 

Jeg er ikke sikker på hva du har installert, men har du installert denne: Ubuntu eee og ikke vanlige Ubuntu?

 

Nei, Ubuntu 8.04 er Ubuntu 8.04. Det er ikke UbuntuEEE. :)

Lenke til kommentar

Ta utskrift eller skjermskudd av oppskriften, slik at du kan sikre at du velger riktig oppsett. Sjekk med ansvarlige at oppsett ikke er endret siden guiden ble laget.

 

Hvis du har mulighet kan du kryssjekke hjemme at WPA enteprise funker på laptopen.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at jeg har brukt det oppsettet de har satt opp i guiden. Det jeg derimot ikke er sikker på er brukernavnet. Det står noe litt annet i guiden enn det jeg har blitt fortalt av systemansvalig. Får se litt mer på det over helga.

 

En ting som faktisk er mulig er at han jeg snakket med hadde misforstått litt av informasjonen han hadde fått fra lederne i avdelingen. Det kan hende at det kun er EEE med Xandros som er problemet, men at han trodde det var EEE uavhengig av OS. Hvis dette er tilfelle burde det jo være mulig å få min EEE på nett over uka. Skal uansett gå ut fra dette da. Grunnen til at jeg laget en tråd om dette var jo at jeg fikk fikk inntrykk av at det var noe veldig spesielt med Asus EEE som muligens trengte et spesielt oppsett. Har inntrykk av at det ikke er det ut fra det du har sagt, Del.

 

Kan holde denne tråden litt på hold til over helga når jeg har prøvd litt mer. Litt håpløst å feilsøke uten mulighet til å prøve der og da. Skal rapportere tilbake når jeg har prøvd mer! Takk for innspill.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er ikke helt sikker på om jeg har fortstått deg rett nå, men du sier at du har hatt den aktuelle ASUS EEE maskina på nett med Ubuntu 8.04 uten problemer, men du fikk problemer når du kom på skolen? Er det slik og forstå? Hvis ja, så tror jeg det må være noen instillinger en eller annen plass. Det kan selvfølgelig hende at det er maskina, men jeg har mine tvil hvis du har vært på nett med samme maskina og samme OS tidligere. Det er ikke noen spesiell kryptering eller brukernavn eller noe på skolen din da som gjør det da? Eller noen instillinger du har oversett eller noe? Har nesten aldri holdt på med ASUS EEE selv, har bare prøvd den bittelitt og det var uten nett også tror jeg, så det blir mest at jeg kommer med forslag nå.

 

 

Lykke til.

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Kom nettopp fra skolen. Fikk den på nettet uten problemer denne gangen! :D

 

Tyder på at it-folka på skolen kun har hatt problemer med Xandros og ikke andre OS på EEE-maskiner. Noen lurer kanskje på hvorfor jeg ikke kom meg på nettet sist, men jeg håper vi kan la det være med at det var en pinlig tabbe av undertegnede. Samt at en viss feilinformering fra en it-hjelp ledet meg litt på villspor.

 

Saken er uansett løst og jeg er fornøyd!

Lenke til kommentar

Eg vil tippe at Ubuntu EEE er optimalisert for, hold deg fast, nettop EEE pc'r :p

 

Men visst du er fornøygd med standard versjonen av Ubuntu er det vel ingen grun til å bytte :)

 

"Ubuntu Eee is not only Ubuntu optimized for the Asus Eee PC. It's an operating system which favors the best software available instead of open source alternatives (ie. Skype instead of Ekiga)."

Lenke til kommentar

Brukernavnet ditt skal være [email protected], det ser du f.eks. i guiden for OSX: http://www.hint.no/hint/it_tjenester/traad...c_os_10_4_tiger

 

Synes ellers at den guiden er noe kjapt slengt sammen, de har tydeligvis brukt skjermdumper fra et annet sted og ikke oppdatert at nettverksnavnet (ssid) skal være 'eduroam'. Eduroam brukes ved flere skoler og oppsettet skal være ca. det samme bare at det gjerne er [email protected]. Se ellers nederst for et eksempel med wpa_supplicant, og erstatt eth1 med rett navn på ditt wlan-interface. Da kan du teste manuelt med denne bare du endrer litt på konfigurasjonsfila. Du kan også sette på -d for debug-modus for litt mer output hvis det skjærer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...