Gå til innhold

80% stilling, hvordan blir ferien

Anbefalte innlegg

Har selv vurdert å gå ned til en 80% stilling.

I den forbindelse har jeg et spørsmål ang. ferie.

Nå har jeg 25dager ferie i året (5uker), men hvordan blir det når man har en 80%stilling, har man 6uker ferie i året da?

Nå må dere ikke missforstå. Med 6uker mener jeg fremdeles 25dager ferie og ikke 30dager.

Dette begrunner jeg med:

80% stilling = 4 Arbeidsdager (f.eks. fri hver fredag)

Denne fri dagen kan dermed ikke i beregnes som en ferie dag.

Så for en som har 80% stilling, vil 5uker ferie i året være det samme som 20dager fri og ikke 25. Dermed er det igjen 5dager ekstra til en ny uke.

Håper dere forstår hva jeg mener.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på 25 virkedager ferie hvert år. Ettersom lørdager er medregnet i virkedagene, er 6 virkedager det samme som en uke. Arbeidstakere har med andre ord krav på 4 uker + 1 dags ferie hvert kalenderår. Søndager og lovbestemte helge- eller høgtidsdager regnes ikke som virkedager.

Arbeidstakere som arbeider deltid kan ikke uten arbeidsgivers samtykke gjøre ferien ekstra lang ved å kreve å få lagt feriedagene kun på dager da de ellers ville jobbet. For eksempel løper det 6 virkedager ferie selv om arbeidstaker bare har 3 arbeidsdager i en vanlig uke. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag som avviklet ferie.

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta...tml?tid=28188#1

Håper det hjalp:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...