Gå til innhold

Nytt Sony-søksmål

Anbefalte innlegg

det som plager meg er at ikkje bare er dei seine med saksøkinga og all denne patent greia dei missbruker.

men at dei må begynne å saksøke firmaer på andre sida av kloden (sony kommer fra japan ikkje sant?).

men nå selger dei jo varer over alt også da.

Enig der. Hadde produktet floppet som tidligere Sony produkter som UMD, og alt det andre de har prøvd å skrape sammen, så hadde ingen brydd seg om å saksøke, for det hadde ikke vært noe å hente.

Håper virkelig Sony vinner søksmålet, er en katastrofe om de mister det de har satset hardest på de siste årene.

UMD floppet? Jeg går utifra at du har dokumentasjon å vise til? Selv har jeg vel en 10 UMD-filmer, og 15 UMD-spill jeg har kjøpt til PSPen. Jeg tror ikke andre PSP-eiere er noe anderledes enn meg?

Ja, UMD floppet (ihvertfall som filmformet), det tok ikke lang tid før det ble begrenset med utgivelser, og de ikke er lett å få tak i i butikker, det er et dårlig format, for dyrt og alt for begrenset. Heldigvis har sony fått så mange på tygga når det gjelder forsøk på å innføre properitære møkka-formater nå at de ser ut til å ha skjerpet seg betraktlig når det gjelder å støtte mer standard-ting.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, herregud. Det var da svært så god innsikt flere har i Sonys bedrifter her. Hvordan kan du være så bastant å si dette? Har du oversikt over Sonys ambisjoner med formatet? Har du oversikt på om ambinsjonene ble innfridd i form av nettoinntekter?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Haha, herregud. Det var da svært så god innsikt flere har i Sonys bedrifter her. Hvordan kan du være så bastant å si dette? Har du oversikt over Sonys ambisjoner med formatet? Har du oversikt på om ambinsjonene ble innfridd i form av nettoinntekter?

Man kan jo såklart argumentere med at sony kanskje var fornøyd med å bare selge litt, og at formatet forsvant ut av butikkene. Men det krever vel ikke akkurat spesielt oppsiktsvekkende god innsikt for å konkludere med at et selskap av sonys størrelse hadde større ambinsjoner enn det.

AtW

Lenke til kommentar

Man kan jo såklart argumentere med at sony kanskje var fornøyd med å bare selge litt, og at formatet forsvant ut av butikkene. Men det krever vel ikke akkurat spesielt oppsiktsvekkende god innsikt for å konkludere med at et selskap av sonys størrelse hadde større ambinsjoner enn det.

AtW

Jeg leser ikke annet en tomme påstander her AtW. Legg fakta på bordet, eller innse at du baserer disse bastante påstandene dine på løse oppfatninger av saken.

Tatt ut av butikkene? Jeg kjøper en 2-3 UMD-filmer hver gang jeg skal ut på reise til utlandet. Jeg har aldri hatt problemer med å finne dem. Er du av den oppfattning at Sony hadde ambisjoner om å innføre UMDen til flere plattformer enn PSPen? Hva tror du kostnadene for å legge filmer som allerede er på DVD, om til UMD? Tror du de har tapt penger på formatet?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Hva er et vært selskaps intensjoner? Å glede oss? Penger er intensjonene og ambisjonene som driver alle selskap slik sett, det er penger som er drevet i alle selskap.

UMD kan bli sett på som floppet ja. Kostnadene det tar å legge film over på UMD kontra hva du får igjen for det. Det samt det å se film på PSP har heller ikke slått helt ann, mye grunnet en liten skjerm. Dette gidder jeg ikke lete kilder på for det finner du veldig fint selv om du gjør et lite google søk.

Sony hadde ambisjoner om å inføre UMD som et portabelt format, men akkurat som med Mini disken gikk dette til det bokstavelige helvette. Der finnes alternativ som er mye bedre tilpasset, f.eks memorystick, samt at inntoget til bærbare PCer, som veldig mange nå har, innebærer at man kan ta film med seg på f.eks flyet i et mye bedre format enn hva PSP klarer å innføre.

Om man er litt oppdatert på filmfronten så ser man at UMD har floppet, CDON f.eks har under 100 titler ute på UMD formatet og det er veldig få om nesten ingen av de nye blockbusterne som har funnet veien til det formatet. Hvorfor folk vil sitte å myse på en liten PSP skjerm når de skal se på film er for meg uforståelig, men det er meg da.

Lenke til kommentar

Mye hobbyspekulanter her føler jeg. Kan jeg spørre hva dere baserer dette på? Er det deres eget inntrykk av saken dere baserer påstandene på, eller har dere faktisk lest en offentlig pressemelding fra Sony i Dagens Næringsliv?

– Det er ikke noe strategisk format, som det var for to år siden. Da var flere studio med. Det er utgivelser som skjer der vi finner det lønnsomt, med hensyn til at det finnes PSP-brukere som vil ha det. Den dagen det ikke lønner seg, vil vi ikke utgi det. Nå kommer det noen få, i begrenset antall, i noe lavere pris enn DVD. Katalogtitlene har vi senket betydelig i pris.

– Det har vært en flopp?

– Nja, vi har tjent penger på det, men det ble ikke det nye mobile formatet.

Link

De tjente penger på det, og tjener penger på det den dag i dag.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

AtW

Jeg leser ikke annet en tomme påstander her AtW. Legg fakta på bordet, eller innse at du baserer disse bastante påstandene dine på løse oppfatninger av saken.

Tatt ut av butikkene? Jeg kjøper en 2-3 UMD-filmer hver gang jeg skal ut på reise til utlandet. Jeg har aldri hatt problemer med å finne dem. Er du av den oppfattning at Sony hadde ambisjoner om å innføre UMDen til flere plattformer enn PSPen? Hva tror du kostnadene for å legge filmer som allerede er på DVD, om til UMD? Tror du de har tapt penger på formatet?

Hva skal man forholde seg til utover selskapenes uttalte ambisjoner om et produkt? Med dine krav til dokumentasjon så kan man jo ikek aklle noe en flopp uten å være en høyt plassert innsider i firmaet. Folkene som lager/øagde filmer til UMD har ihvertfall uttalt at de er skuffet over slaget, og mange har kuttet tilbake produksjonen, det kan jo rent hypotetisk hende at de har hatt høye ambinsjoner, mens sony har hatt lave, men det er lite sannsynlig. Selskapene har også uttalt at de ofte har gått i minus på å lansere filmer på formatet.

AtW

Lenke til kommentar

Her er noen lenker om saken, men ingen av de innheolder et direkte sitat om Sonys ambisjoner, dog i den ene kan det jo virke som sony-mannen er enig i at det ikke har vært en sukses, igomed at han snakker om hva som gikk galt.

http://www.hollywoodreporter.com/hr/search...t_id=1002274591

http://www.betanews.com/article/Report_UMD...lure/1143735152

http://www.infomaticsonline.co.uk/vnunet/n...-chopping-block

http://palgn.com.au/article.php?id=12470&a...b846eaf0f048329

AtW

Lenke til kommentar
Mye hobbyspekulanter her føler jeg. Kan jeg spørre hva dere baserer dette på? Er det deres eget inntrykk av saken dere baserer påstandene på, eller har dere faktisk lest en offentlig pressemelding fra Sony i Dagens Næringsliv?

– Det er ikke noe strategisk format, som det var for to år siden. Da var flere studio med. Det er utgivelser som skjer der vi finner det lønnsomt, med hensyn til at det finnes PSP-brukere som vil ha det. Den dagen det ikke lønner seg, vil vi ikke utgi det. Nå kommer det noen få, i begrenset antall, i noe lavere pris enn DVD. Katalogtitlene har vi senket betydelig i pris.

– Det har vært en flopp?

– Nja, vi har tjent penger på det, men det ble ikke det nye mobile formatet.

Link

De tjente penger på det, og tjener penger på det den dag i dag.

Vel, jeg sa:

"Sony hadde ambisjoner om å inføre UMD som et portabelt format, men akkurat som med Mini disken gikk dette til det bokstavelige helvette."

Din link sier:

"– Nja, vi har tjent penger på det, men det ble ikke det nye mobile formatet"

Hobbyspekulerte jeg? Hm.

Samt at det er ikke opp til Sony om andre selskap utenfor deres kontroll vil gi ut til UMD eller ikke. De fleste distribusjons selskaper utgir til DVD og Blu-Ray i første omgang, aller mest DVD. Det er et fåtall av disse som faktisk ser seg nytten i å gi ut til UMD og det hele og det store, om de gjør det blir det i etterkant og mye senere bare for å få melket den siste skvetten ut av juret.

Du kan lage 3 ting til 5 kr for deretter å selge de 3 tingene for 10 kr stk. Du har tjent penger på det, men det er ikke ensbetydene med at det har gått perfekt. Distribusjonene av UMD er bevis nok på at selv med en liten profitt har formatet i seg selv floppet.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at UMD har vært en kommersiell suksess på lik linje med Toyota Yaris og Converse All Stars. Jeg sier at det ikke floppet, og det gjorde det heller ikke. Hadde UMD-film vært PSPs eneste formål kunne jeg ha sagt meg enig, dog er filmvisningen kun et supplement til PSP-spillene.

Lenke til kommentar

Er ikke det det er snakk om heller Jorchi, UMD som format floppet, slik er det bare. Det er veldig få selskap som overhode ser seg bryet med å distribuere til UMD lengere, ergo, UMD som format floppet. Hva PSP's formål er er irrellevant for diskusjonen, det er UMD som format som er diskusjonen og UMD som format floppet.

Lenke til kommentar
Er ikke det det er snakk om heller Jorchi, UMD som format floppet, slik er det bare. Det er veldig få selskap som overhode ser seg bryet med å distribuere til UMD lengere, ergo, UMD som format floppet. Hva PSP's formål er er irrellevant for diskusjonen, det er UMD som format som er diskusjonen og UMD som format floppet.

Og UMD som format lever videre i som spill, selv om at salget av video på umd har stoppet opp. På samme måte hadde ikke Blu-Ray floppet, om f.eks. HD DVD vant, men Blu-Ray ble brukt for spill og lagring. Men så har vel du en egen betydning på ordet UMD, som sikkert innebærer salg av video på UMD, men UMD er mer enn som så.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

UMD som format. Så du mener at Sony hadde planer om å gjøre UMD til et universielt portabelt medie? Ikke bare for PSP og en eventuell PSP2?

Lenke til kommentar

Sony's intensjoner med UMD var et portabelt filmformat, noe som kom godt med gjennom mange av reklamgeoppslagene rundt PSP i starten hvor UMD ble fremvist på en slik måte.

Hadde UMD slått ann tror jeg nok Sony ville lagt mer vekt på dette formatet både gjennom PSP men helt sikkert gjennom enkeltstående portable spillere nærmest som MP3 spillere. Dette tror jeg fordi Sony er et selskap som vet å dra nytte av markedet når markedet er på deres side, som i sin tid med Walkman kassettspilleren, musikk var ikke lengere knyttet til LP plater og fastsatte innstallasjoner, man kunne nå høre musikk hvor og når man ville.

Lenke til kommentar

Det er jo et interessant spørsmål. Selv var jeg av den oppfattning at dette formatet kun var beregnet på PSP og en eventuell PSP2, men det er klart at om ambisjonene til Sony var at UMD skulle bli formatet for alle portable formater i fremtiden, har dte ikke akkurat slått an. Spørsmålet blir om det vil la seg gjøe å spore deres intensjoner.

Lenke til kommentar
Firmaer som prøver seg på slikt bør bli nødt til å gi samme pengesum tilbake til sony som de ville ha selv hvis de ikke får medhold.

Skulle det utenkelige skje at de får medhold av retten på PS3, så vil søksmålene komme mot PS1, PS2, PSP, XBOX, XBOX360, PC, etc... Den refererte patenten, slik jeg leser det, er såpass vag at de skulle håndhevet den for lenge siden.

Men det skulle vel vært Hyundai Electronics Industries som skulle saksøkt, siden de står bak patenten ifølge linken dit.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...