Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

rosa skjerm under spilling

Anbefalte innlegg

hei.

eg har et problem med pc`n min.

når eg spiller, pleier eg å få rosa skjerm, (skjer aldri når eg ikke spiller) av å til er det som om spillet fortsetter, men skjermen blir rosa, så må eg restarte for å få den til å funke igjen,

å av å til låser hele greia seg, lyden stoppa heilt opp å blir stående å hakke + skjerm blir rosa eller pc`n bare restarter seg.

har formatert, så det er ikke operativsystemet, å har oppdatert bios osv.

har 4 gig ram, så lurte på om det var xp`n som krasjet med det, så har tatt ut noen av rambrikkene, men problemet er der fortsatt.

så nokken som vet om det er skjermkortet det er noe galt med?

eller noen som har opplevd dette?

Mvh Alex

Endret av zait
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville feilsøkt i denne rekkefølgen:

1. Sørg for å ha siste tilgjengelige, offisielle drivere for skjermkortet.

2. Test med en annen skjerm.

3. Test med et annet skjermkort.

Det kan også hende at kjølingen i kabinettet og over skjermkortet er for dårlig, og at skjermkortet overopphetes. Kontroller alle vifter for støv og at de faktisk går rundt.

Hvis det er et forholdsvis nytt Nvidia-kort kan du jo installere Nvidia nTune for å se temperatur på GPU (chipen på skjermkortet)(www.nvidia.com).

www.nvidia.com

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Det kan være flere ting, men symptomene du beskriver høres veldig ut som minnelekkasje i en av de høye minneaddressene i skjermkortet. Normalt vil det vises som "tearing", d.v.s. at store grafikkflater i spill blir ensfargede. På mitt gamle n6800u kom tearingen i form av grønne trekanter rundt omkring som spredte seg mer og mer. Dette kom bare når jeg overklokket såpass at det ble ustabilt. :)

Før du feilmelder skjermkortet, ta en runde og oppdater alle driverne i OSet. Chipset, skjermkort, nettkort etc og kjør en oppdatering av DirectX.

Du skriver ikke hvilke spill du spiller. Gjelder det alle? Slett også shadercachen i spillene du spiller dersom de har en mulighet for dette. Mange spill har en såkalt safe-mode som gjør samme nytten. AoC har et eget valg i AoC UI-updateren fra Mirage som gjør dette for deg når du patcher UI. WoW har alle disse dataene liggende i WTF-folderen. Rename den og restart, så bygger wow opp shaderne på nytt.

Endret av captzalo
Lenke til kommentar

Har hatt akkurat dette problemet, det skyldtes overoppheting av skjermkortet (Har nvidia 8800GTS 512MB). Overopphetingen skjedde fordi viftestyringen ikke fungerte skikkelig (bug i linuxdrivere). Er ikke sikkert årsaken er den samme hos deg, men jeg ville sjekket om kortet ble for varmt ihvertfall.

Lenke til kommentar

delene eg har er:

XFX nForce 680i LT SLI, Socket-775,

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3,

Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS,.

har prøvd både med å uten kabinett, å har rikeligt med vifter, så tviler egentli litt på varmgang. er når eg spiller BF2. (er egentli det eneste eg spiller)

men har merket at problemet kommer somregel når eg skrur på pc`n går inn på et spill, så skjer det, å etter en restart, så er problemet mye skjeldnere. så er plaget av det etter første spill når pc`n er skrudd på. (uavhengig kor lenge pc`n står på før eg går inn på spill)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...