Gå til innhold

Har jeg grunnlag til å klage Ving inn for reklamasjonsnemda


Anbefalte innlegg

Kona og jeg var på ferie på Teneriffe i sommer. Vi var der i siste halvdel av juni og skulle bo på ett slitent leilighetshotell som het El Paradero.

 

Den korte historien var at område rundt og selve leilighetene blir invadert av mygg på den tiden av året. Jeg fikk gjentatte elektriske støt fra det elektriske anlegget på kjøkkenet. Det var ingen sikringer på ett av rommene vi bodde på. Det var kloakklukt på ett av badene vi disponerte. Vi hadde maur invasjon i det første rommet vi ble tildelt. Vi hadde besøk av kakkerlakker. Vi hadde lekasje på en kjøkkenvask. Rommene hadde ikke tilstrekelig mulighet til ventilasjon. Rommene hadde ingen tiltak mot insekter, men hadde løsninger som gjorde det umulig for oss å holde insektene ute. Det var mangelfult renhold. Vi ble i holdt våkne av annleggsarbeider flere netter. Det var også direkte husbråk på det første hotellet vi bodde på. Det ble stilt krav om at vi måtte benytte "myggmaskiner" som er ulovlige i Norge før hotellet ville gjøre noe for oss. Disse maskinene er ulovlige i Norge. (dette var den korte versjonen)

 

Vi måtte bytte rom to ganger, og hotell en gang. Det var ingen diskusjon på stedet om manglene jeg har listet opp her. Vi har tatt opp alle disse tingene med resepsjonen eller Ving sine representanter på stedet.

 

Jeg har aldri måttet klage på slike ting som dette på en ferie før, og har aldri følt behovet for å klage til turoperatøren før. Vi sendte inn en klage, men denne blir blankt avvist.

 

Ving sitt svar

Oslo 22.august 2008

 

Vedr.: Reise til Teneriffe, Paraiso del Sol/El Paradero, best. nr. 2430XXX

 

Vi viser til ditt brev av 23.07.08.08 og vil først beklage at det har tatt lenger tid enn normalt å besvare din henvendelse. Dette skyldes ferieavvikling i vår avdeling. Deretter beklager vi så meget at ferieoppholdet på Teneriffe ikke svarte til forventningene.

 

 

Insekter og dyr dinnes på alle våre reisemål, liksom her hjemme. Vi omtaler dette under "Viktig å vite" i katalog og på våre nettsider under avsnittet "insekter og dyr." Her sier vi bl.a. følgende:

 

"Insekter som maur, mygg eller kakkerlakker kan forkomme uavhengig av hotellstandard. Gi i så fall beskjed og det vil bli sprøytet. Det ytes ingen erstatning for ulemper med dette"

 

Da dere tok opp problemer med insekter ble det sprøytet. Dere fikk også anledning til å bytte leilighet to ganger. Utgifter forbundet med flytting eller eget ønske berettiger ikke til en refusjon fra vår side og vi kan ikke imøtekomme dette.

 

Vi beklager at det var insekter på reisemålet, men kan som nevnt ikke imøtekomme en refusjon på dette grunnlag.

 

Avslutningsvis vil vi minne om retten til å forelegge saken for Reklamasjonsnemda for pakkereiser senest en måned etter mottakelese av dette brev.

 

Med vennlig hilsen

Ving Norge AS

 

Eva Pettersen

Kundeservice

 

Merk at jeg har fjernet vår adresse fra sitatet, det stod først, og at jeg har erstattet noen tall med bokstaven x i bestillings nummeret. Datoen for vår klage er korrekt sitert.

 

Sitatet i Ving sitt svar

 

Ving viser til ett sitat som på deres nettsider lyder slik:

Insekter og dyr

 

Insekter som maur, mygg eller kakerlakker kan forekomme uavhengig av hotellstandard. Gi i så fall beskjed og det vil bli sprøytet. Man kan også oppleve å bli berørt av for eksempel hanegal. Hunder og katter går ofte løse. Vi kan oppfordre eventuelle eiere til å vise hensyn, men ikke kreve dyrene fjernet. Det ytes ingen erstatning for ulemper med dette.

 

Kilde:http://www.ving.no/dynamic/dynamicTextAbout.aspx?Dynamic_Id=12534

 

Dette er da ikke det samme som står i Ving sitt svar?

 

Merk at dette ikke står under reise betingelsene.

 

Hva skal jeg akseptere juridisk

 

Er det greit å bli innkvartert på ett rom som er invadert av maur før man blir inkvartert? Ving mener dette er akseptabelt.

 

Er det greit å få elektrisk støt fra elektriske annlegg? Er det greit at rom med jordingsfeil mangler sikringer? Er det greit at stikkontakter ikke er skrudd fast i veggen? Ving mener dette er akseptabelt.

 

Er en generell advarsel om at inekter kan forkomme på alle destinasjoner, en tilstrekkelig informering om at reisemål er invadert om mygg? De som arbeidet i resepsjonen, flere av Ving sine representanter på stedet, samt en representant for Thomas Cook mente destinasjonen hadde slike problemer, og at dette var normalt for destinasjonen. Ving mener at en genrell advarsel er tilstrekkelig.

 

Kan Ving avskrive seg ansvaret for hotell standarden? Tiltak som myggnetting, sikring av ventilasjonsåpninger, og blendegardiner er vel en del av standarden på ett hotell? Ving mener at det er vårt ansvar å beskytte oss mot insekter.

 

Er det greit at det er kloakklukt på ett bad? Ving nekter å svare på dette.

 

Takknemlig for all hjelp

 

Ving har ødelagt ferien min. Den kan jeg ikke få tilbake. Jeg har bedt om refusjon av det vi har betalt til Ving, slik at jeg og kona kan ta oss råd til en ferie senere. Hvis noen kan hjelpe meg med denne saken er jeg veldig takknemlig for det.

 

Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal kjøpe pakkereiser i Norge, da disse er dekket av en "reisegaranti", hvis det å få 21 myggestikk i en arm etter to to netter ikke dekkes. Hva med gjentatte elektriske støt?

 

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal sies at jeg ikke kjenner til lover og regler som gjelder for reklamasjon ol, men hadde dette hvert min feria så hadde jeg nok sendt en klage til "reklamasjonsnemda for pakkereise". Så send en klage om du synes at Ving burde dekket opp for reisen.

 

 

Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner heller ikke lover og regler i forbindelse med pakkereiser, men vil anta at flg er gjeldende.:

Har du kjøpt pakkereise på et 5 stjernes hotell skal tilvist hotell være i henhold til bestillingen.

Har du kjøpt uspesifisert innkvartering kan du regne med å bli innkvartert hvor som helst på stedet og til udefinert standard.

Etter hva jeg forstår hadde dere bestillt for å bo på El Paradero og da må spørsmålet være om hotellet var i henhold til beskrivelse eller ikke.

Hvis hotellet ikke var i henhold til beskrivelse blir spørsmålet hvor stort avviket var samt i hvilken grad avviket påvirket ferien.

 

Etter hva du beskriver har dere byttet både rom og hotell på grunn av klage på stedet så Ving har tydeligvis prøvd å avhjelpe situasjonen, men tross dette ble oppholdet som du har beskrevet.

 

Serfølgelig er det ikke greit å få støt fra det elektriske anlegg. Man bør helt klart klage på slikt hvis hendelsen ikke var selvforskylt.

 

Når det gjelder stikkontakter benytter Spanske elektrikere flere typer.:

Den typen som er skrudd fast i veggen som den Norske samt en type som kun er klipset sammen.

Skal man til eksempel ta ut støpselet fra en "klipset" kontakt bør man benytte den andre hånden på veggkontakten for ikke å trekke veggkontakten med ledninger ut av veggen. Det kan by på problemer å få stikkontakten tilbake på plass.

Jeg har prøvd.

Stikkontakter som ikke er skrudd fast i veggen er foreløbig innen Spansk standard for elektrisk materiell.

At du ikke aksepterer det får være så sin sak , men Ving har all grunn til å akseptere forholdet i og med at installasjonen er i henhold til Spansk standard.

 

En sikring behøver ikke være installert på det stedet du antar, men kanske en helt annen plass i anlegget.

 

Når det gjelder maur, kakkelakker og mygg så er disse skapningene utbredt og metoden for å ungå dem best mulig ligger i valg av innkvartering med beliggenhet.

 

En annen viktig faktor når det gjelder mygg spesielt er å sørge for utlufting av leilighet med belysningen AV for nettopp ikke å la myggen bli tiltrekkt av lyset i lampen når vindu og terassedør står åpen.

Men dette er innlysende.

 

At en lite el. myggmaskin med kjemikalier for Spanske mosquitos til 3-4 Euro på nermeste supermarked ikke er tilatt i Norge når den skal benyttes for kortere tid på Teneriffe har jeg problemer med å forstå ut fra den informasjonen som foreligger.Den er i tillegg effektiv i syden.

 

I og med at El Paradero var et så håpløst sted vil jeg anta at andre gjester har tilsvarende erfaring. Vil anta at en kollektiv klage vil ha større sansynlighet for medhold enn hvis dere klager alene.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Vi reiste spesifisert.

 

Hotell beskrivelsen

 

Hotellet omtales her:

http://ving.no/book/bookMatrix.aspx?&c...p;moreinfo=true

 

Det oppgis to vinger samt en pluss

http://www.ving.no/dynamic/dynamicTextAbou...ynamic_Id=12534

Dette betyr enkel mellomklasse pluss.

 

Det står ingen steder at rommene ikke var beboelige.

 

Elektrisk

 

Min innsigelse går på at hotellet sin representant ettertrykkelig ga beskjed om at de ikke kom til å gjøre tiltak for å sikre at jeg ikke fikk flere elektriske støt.

 

Det elektriske anlegget var direkte farlig.

 

Det å komme borti ett kjøleskap eller bryterpanelet til kokeplater bruker ikke å regnes som "selvforskylt støt". Problemet var at jordingsfeilen oppstod plutselig og forsvant plutselig. Den ble oppdaget da en lampe for kokeplatene lyste midt på natten, og da jeg skulle sjekke om platene stod på fikk jeg støt.

 

Selve feilen var nok i en annen leilighet. Det er jo derfor vi har påbud om jordfeilsbrytere i Norge.

 

Insekter som finnes "overalt"

 

Området hotellet lå i er sterkt belastet med mygg hvert år, på den tiden av året. Nei, det er ikke som alle andre steder. Vi ble ikke informert om at akkurat denne destinasjonen er sterkt plaget av mygg, og at turoperatøren ikke har tiltak mot mygg.

 

Merk at det ikke ble sprayet særskilt mot maurene, og at de var i leiligheten før vi ble innkvartert.

 

Jeg forstår heller ikke hvordan jeg skulle kunne finne ut om denne destinasjonen var mygginfisert før bestilling og avreise. Jeg forutså ikke at dette kunne være ett så stort problem.

 

Innsektsbekjempelse

 

Ving advarer på sine egne nettsider mot bruken av "myggmaskiner". Her er en link:

http://www.ving.no/travelguide/travelGuide...mp;chapterid=13

 

Jeg har gode grunner til å være forsiktig med giftbruk. Merk at det var påkrevd på stedet at disse maskinene ble benyttet, og at vi måtte kjøpe dem selv. Disse maskinene ble fremstilt som det eneste som fungerte mot myggene.

 

Vår maskin fungerte ikke mot myggen, og den ble montert og bruken ble beskrevet av resepsjonen, så det nytter ikke å anklage oss for å ha brukt den feil.

 

Ventilering og sol-blending

 

Vi ble ikke informert før bestilling og avreise at vi ikke kunne ha lyset på om kvelden. Hvis det å ventilere forutsetter at man ikke har lyset på, og rommet holder 35-40grader, så kan man ikke benytte rommet etter at solen går ned.

 

Det var kun mulig å dekke to tredeler av vinduene med blendegardiner og rommene hadde kveldssol. Dette medførte at vi ikke kunne unngå at rommet ble kraftig oppvarmet på kvelden.

 

Vi fulgte instruksene gitt i resepsjonen for å ventilere. Det var å lage en 20-30cm åpning i døren og trekke for gardinene. Dette hjalp jo pent lite mot myggen, og det ble først sovelig i leiligheten rundt klokken 2-3 på natta. Sovelig i den forstand at det ble kalt nok. Jeg ble forsøkt stukket omtrendt hvert 20.minutt.

 

Vi fulgte alle råd vi fikk, vi oppsøkte hjelp. Vi fikk ikke hjelp. Problemene lå i bygningsmassen, og det var ingenting vi kunne gjøre med den.

 

Utelatelser fra Ving

 

Nei, Ving har ikke svart på annet enn det som står i brevet. Jeg har ringt saksbehandler, men hun nektet å svare på annet enn mygg. Merk at de nektet å snakke med oss før vi hadde sendt en skriftlig klage og de hadde svart på denne skriftlig.

 

Jeg nektet å bo på ett hotell som ikke hadde rutiner for å fjerne jordingsfeil, særlig på rommet jeg bodde på. Det hjalp lite at det var mangelfult renhold og at det luktet kloakk på badet. Vi har dette med husbråk i tillegg.

 

Problemet til Ving er at de egentlig burde legge ned destinasjonen i periodene da innsektene er for aktive, noe jeg opplever at de er lidderlig klar over.

 

Jeg mistenker også at en norsk representant for Ving på stedet er en stor del av problemet. Han påstod at han aldri i løpet av sine 20år på Teneriffe hadde fått klager på mygg, mens eneste løsning var at vi kjøpte oss en myggmaskin. På det samme kontret til denne norske representanten møtte jeg en dansk representant som var oppspist av mygg på beina og som tydelig klaget på det. Jeg møtte en engelsk representant i resepsjonen for Thomas Cook og hun mente at våre myggplager var noe som var normalt og noe vi måtte leve med. (Se her, jeg har masser av myggestikk jeg også) Hvordan ingen kan ha klaget på mygg i løpet av 20år, mens alle andre representanter vi møtte ble stukket, er vanskelig å forstå. For å si det mildt.

 

Tidligere saker

 

Jeg har ikke klart å finne tidligere avsagte "dommer" i klagenemda, og kan dermed ikke vurdere hva som skal til for å få medhold. Jeg takker for de tilbakemeldingene jeg har fått.

 

Frode

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det deg å ta saken til nemda da, vs den tiden du har brukt på å finne ut om det nytter å ta saken dit? :)

 

Du virker jo rimelig klinkende klar på at Ving har opptrått klanderverdig, så hvorfor ikke bare kjøre i vei?

 

Jeg opplever at Ving har opptrått klandreverdig, men jeg har ikke en god forståelse av hva som er vesentlig for nemda. Jeg har heller ingen god forståelse av hva de trenger av dokumentasjon, eller hva jeg bør vektlegge.

 

Dette medfører masse ekstraarbeid når jeg skal dokumentere kravene mine.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...