Arthemax Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Tja, jeg vil nå kalle Wall-E en familiefilm, så iPodreklamen er jo like mye rettet mot de voksne. Dessuten syns jeg Wall-A'ene ligner alt for mye på et Caterpillar-produkt. Nå vil vel alle ungene ha seg en Caterpillar-maskin også. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Poenget er vel at dette er en barnefilm, mens at feks siste Bond-film er full av Sony- og Sony Ericsson-produkter ikke treffer de under ti i like stor grad. Men så er også Norge et spesielt tilfelle når det kommer til regelverk for barnefokusert reklame på samme måte som vi også er ganske alene om et reklameforbud for alkohol. Dette henger sammen med at Sony er distrubitør av filmen, og derfor bruker sine egne produkter slik de vil. Men jeg skjønner jo litt at dette er reklamering for barn. Årets animasjonsfilm bruker fete produkt(er..?) fra Apple, klart unge får lyst på det. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg liker å se ting jeg kjenner fra virkeligheten i filmer. Sålenge det ikke blir for påtrengende (som gigantisk skilt, dialoger som: "You should an iPod, because it's the best!"). Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Og det er reklame på Diskusjon.no, og som kjent er det flere brukere som er ikke mer enn 10-11 år. Å min gud! Hva skal vi gjøre? Vi har et kjempeproblem. Kom igjen folkens, ingen barn dør av å se en iPod i en film. Sjangsene er at de ser en iPod på barnetv bare noen timer senere uansett. Den eneste forskjellen er at på barneTV er den bare "med", men når man ser den på film er hele filmen bygget rundt produktet. Eller det er iallefall hva folk later til å tro. Latterlig at denne diskusjonen i det hele tatt er her. Hadde filmen faktisk vært en eneste lang reklamefilm med prislapper på iPoden osv hadde jeg skjønt det, men er det ulovlig og komme med kulturreferanser? Ser heller ikke noe sted at det ikke er lov til å betale folk som faktisk er gode til å designe ting for å designe noe i sin produksjon. Lenke til kommentar
modin Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Dette har sikkert ingenting med at Steve Jobs er sjef i Apple og tidligere eide store deler av Pixar, og nå for tiden sitter i styret i Disney. Dette er vel AFAIK ikke den første pixarfilmen med applereferanser heller. Eve er forresten designet av samme mann som designet iPoden, sådetså Ja for ikke å nevne at han vekslet inn aksjene sine i Pixar med Disney aksjeer når Disney tok over PIXAR, noe som innebærer at Steve Jobs er den største aksjonæren i Disney konsernet med 7% av aksjeene. Større enn Eisner, og større enn Disney famlien. Bortsett fra det er det ikke første gang et apple produkt ligner på noe som opptrer i en Pixar film, faktisk har sammenhengen gått motsatt vei også. Pixar sin første kortfilm, med mamma skrivbordslampen, og baby skrivebordslampen, sies å være en av inspirasjonskildene til designet av iMac G4, og det ble også laget reklamefilmer som imiterte den gamle kortfilmen. Endret 31. august 2008 av modin Lenke til kommentar
Essem Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Lyden som roboten Wall-E lager når han er ferdig oppladet, er identisk med oppstartstonen på Apples Mac-maskiner. At en stygg søppelrobot lager samme lyd som en Mac kan da ikke kalles reklame. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Min tanke er at det er meningen å skulle være morsomt. Er vel ikke så uvanlig med kulturreferanser i film? Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Jeg fikk lyst på den filmen han alltid så på, rubiks-kuben, og VHSer. Heller det enn det de "reklamerte" for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg