Gå til innhold

Nytt objektiv/stativ til bryllup/feriefotografering i Italia?

Anbefalte innlegg

Hei, dette er mitt første innlegg her, håper på gode tips.

Jeg skal i bryllup i Italia neste lørdag(foregår i den gamle etruskerbyen Bolsena, på en gammel vingård). I den forbindelse ønsker jeg å ta en del bilder av brudeparet, festen etc.

NB: jeg er IKKE bedt om å fotografere, så det er mest for eget bruk.

Så skal vi ha et opphold i Roma før vi drar sørover til Sorrento. Regner med mange gode motiver her?

Har et nokså nyinnkjøpt Nikon D40 med standardobjektivet 18-55 f/3,5-5,6 uten VR.

Er klar over at noe av det viktigste ved portretter etc. er å ha motivet i skyggen, og ha en rolig bakgrunn som gjøres uskarp ved å velge en stor blenderåpning. Regner med at det er mye jordfarger både i bygninger og landskapet (på denne tiden), og dette er vel bra som bakgrunn?

Kan få låne et stativ, middels tungt. Bør jeg ta med dette på turen?

Har lyst på telezoom. Ser at Tamron har en 70-300 f/f-5,6 med AF men uten VR til under tusenlappen. Har lest blandede kritikker av dette, noen mener det er så godt som ubrukbart. Er det godt nok med standardobjektivet f.eks. i Roma (Vatikanet, Forum, Colluseum etc.) eller går jeg glipp av mange gode motiver uten tele? Siden Tamronen ikke har VR blir det vel vanskelig å få skarpe bilder uten stativ. Er det noen som vet om dette objektivet kommer med VR innen overskuelig framtid?

Tar også gjerne imot andre tips til utstyr jeg bør ta med (har minnekort til 1000 bilder i RAW+jpg så det bør vel være nok.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du vil ha mye igjen for å ha med et stativ, til solnedganger mv. Særlig hvis du skal bruke bil.

Jeg har vært i Sorrento, og et utstyr jeg ville hatt med på en ny tur er et vidvinkelobjektiv. Bratte og høye fjellsider, i tillegg til smale gater og smug, fortjener en god vidvinkel. Her er det litt smak og behag, noen vil kanskje ha med en tele for å kunne fange byliv etc., men jeg ville prioritert vidvinkel. Eller er det som du sier, mye kontrast i lys som kan være utfordrende. Husk solblender til objektivene!

Endret av crat
Lenke til kommentar

Ta med stativet.

Jeg ville ha hatt med en vidvinkel for denne type ferie (har vært i Italia 11 år på rad).

For eksempel er Sigmas 10-20mm et godt valg til kameraet ditt.

For landskap og portrett så vil du antagelig ha et teleobjektiv. Hvi du er på et tett budsjett (antar det) så er antagelig Nikons egen 55-200mm VR et godt valg for å komplementere det objektivet du har.

Bryllup er fest og moro, mange muligheter til portretter og mer intime bilder (ikke så intime, misforstå meg rett). Jeg ville ha tenkt på et eller to fastobjektiver, dessverre har du ikke allverden å velge mellom, men Sigma 30mm f1.4, Sigma 50mm f1.4, Nikon 60mm Micro f2.8 AFS og Nikon 105mm Micro f2.8 VR AFS er vel alternativer (gitt at du vil ha autofokus).

Tipper at alle de er utenfor ditt budsjett (med mulig unntak for Sigma 30mm f1.4)?

Hvis du ikke har råd til fastobjektiv ville jeg ha tenkt på å enten kjøpt 55-200mm med VR eller bytte ut 18-55mm med f.eks 16-85mm VR, da får du mer vidvinkel og et brukbart objektiv til kveld/natt. Har du råd så kan du velge 18-200mm VR i stedet.

Jeg tok noen uformelle bilder på et bryllup i Wales, her er det mye 85mm f1.4 og 50mm f1.4 som er mine favoritter i slike situasjoner (du blir uten autofokus med disse på D40, men se mine forslag over for hva du kan bruke).

En 200mm bruker du blant annet til landskapsfoto tidlig om morgenen.

Og vidvinkel innendørs i kirker etc eller for mer storslagne panorama.

God tur til Italia, nye maten og vinen og hygg deg med fotograferingen!

Håkon

Lenke til kommentar

takker både crat og haakonts!

Jeg tar med stativet.

Skjønner også at jeg burde ha med en vidvinkel, men lommeboka er ikke enig for øyeblikket :ermm:

Er det noen synspunkter på 70-300 f/f-5,6 med AF, uten VR. Er den noe tess til mitt bruk som 'minnefanger', bildene skal stort sett vises på 1920x1280 skjerm. eller blir det bare et irritasjonsmoment (jeg er nybegynner på dSLR, men har brukt kompaktkamera en del)

Lenke til kommentar
Er det noen synspunkter på 70-300 f/f-5,6 med AF, uten VR. Er den noe tess til mitt bruk som 'minnefanger'.

Bruker ikke Nikon selv, så jeg har ikke den store oversikten. Uansett hva du kjøper så sjekk at du får autofokus med ditt kamera. D40 gir AF kun med objektiver som har innebygd fokusmotor.

Nå vet ikke jeg noe om deg og ditt ambisjonsnivå, men jeg ville nå vurdert Nikons 18-200VR veldig seriøst. Ta med den og kameraet og la alt annet være hjemme. Selv drasser jeg på stativ i i tide og utide og det er helt uvurdelig for enkelte bilder. Jeg vil likevel råde deg til å la det bli hjemme - på lengere reiser er det utrolig behagelig å ha lite å dra på.

I og med at du ikke er "hofffotograf" i bryllupet - hva kan gå galt. Ta med en linse og se på det hele som en læreprosess. Du får sikkert mange flotte bilder uansett. Er 18-200VR for dyr så kan 16-85 være et alternativ selv om den også koster en del. Litt bedre bildekvalitet, men kortere brennviddeområde.

Lenke til kommentar
takker både crat og haakonts!

Jeg tar med stativet.

Skjønner også at jeg burde ha med en vidvinkel, men lommeboka er ikke enig for øyeblikket :ermm:

Er det noen synspunkter på 70-300 f/f-5,6 med AF, uten VR. Er den noe tess til mitt bruk som 'minnefanger', bildene skal stort sett vises på 1920x1280 skjerm. eller blir det bare et irritasjonsmoment (jeg er nybegynner på dSLR, men har brukt kompaktkamera en del)

Jeg tror det vil holde fint for deg. Hvis du tenker på å ta litt landskapsfoto så kom deg opp før solnedgang og ta med deg teleobjektivet og stativet ut i landskapet. Da kan du få til mye fint. Husk å blende ned, gjerne til f11. God tur!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...