Jon_ Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg har nettopp skaffet meg en Panasonic plasmaskjerm. Den har jordet stikkontakt, og jeg kjøpte selvsagt også galvanisk skille som jeg satte i antenneuttaket på veggen. Imidlertid er jo ikke tven koblet til jord, da grenuttaket (m/ jordete kontakter) er koblet på en stikkontakt uten jord. Hva betyr dette for meg? 1) at jeg er i trøbbel selv med galvanisk skille? 2) at galvanisk skille ikke var nødvendig? 3) at galvanisk skille var en god ide og at jeg nå ligger godt an Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 2. Mens manualen sannsynligvis sier at TV-en kun skal kobles til jordet kontakt, altså 1. På den annen side da må man i de fleste norske hus ha TV-en på badet, kjøkkenet eller garasjen, da det sjelden er jordkontakter i oppholdsrom, så det kan man ikke ta hensyn til. Konklusjon: 3. Du ligger godt an, du er bedre sikret enn strengt tatt nødvendig, og har galvanisk skille klart til den dagen du evt flytter et sted det er jord i stuekontaktene. Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 2. Mens manualen sannsynligvis sier at TV-en kun skal kobles til jordet kontakt, altså 1. På den annen side da må man i de fleste norske hus ha TV-en på badet, kjøkkenet eller garasjen, da det sjelden er jordkontakter i oppholdsrom, så det kan man ikke ta hensyn til. Konklusjon: 3. Du ligger godt an, du er bedre sikret enn strengt tatt nødvendig, og har galvanisk skille klart til den dagen du evt flytter et sted det er jord i stuekontaktene. Haha, alle tre i grunn da ja. Men takk skal du ha for svaret, jeg tenkte at det ikke var så vanlig med jordet kontakt i stuene hos folk ja, dog hadde jeg det i den forrige leiligheten min. Så jeg kan i grunnen legge det galvaniske skillet i en skuff og ikke ha antenneledningen stikkende lenger ut enn nødvendig? (Jeg har en kid som liker å jage synlige ledninger) Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) På min Philips TV følgte det med vanlig stereokabel, en sånn smal sak uten jord. Du kan vel uansett sette skillet bak TVen? Endret 29. august 2008 av MCDr Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 På min Philips TV følgte det med vanlig stereokabel, en sånn smal sak uten jord.Du kan vel uansett sette skillet bak TVen? Hvis det ikke er en jordet kabel på tv så trenger du ikke galvanisk skille, men det gjør ingenting å ha det på... Vet ikke helt om det kan ha noen innvirkning på forsikringen ved en eventuell brann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå