KaareAbdullah Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Dette betyr ikke at du får mer ytelse/bandwich per PCIe-spor. Dette betyr at med n200-brikken får du flere (3 eller 4) PCIe 16x spor. Det er ingen tvil at software SLI har nok bandwith for ALLE dagens GPU, som det fremkommer her:"You can run X58/SLI with either two or three cards (a pair of GX2s will work but you can’t use four individual cards in SLI). 3-way SLI + 1 card PhysX acceleration is supported as well. " _ link fra Anandtech Tviler ikke på at SLi vil virke, bare at de ikke vil få full 2.0 hastighet. http://en.expreview.com/2008/08/28/x58-get...force-200-chip/ "When asked how they’re able to enable SLI by software solution, Peterson claimed SLI had previously relied on two functions specific to nForce chipsets, PW Shortcut and broadcast. Now, however, PCIe Gen 2 has made peer-to-peer writes a standard feature, eliminating the need for PW Shortcut. NVIDIA’s driver team, he said, is modifying its driver to handle the broadcast function in software.That seems a good news for old Intel chipsets and AMD chipsets, but they’re still unavailable for SLI now." Der er årsaken til at en egentlig må nForce 200 brikken på for å kjøre full SLi. Med NF200 klarer gfxkortene å snakke direkte med hverandre, uten må de om resten av systemet. Det var i forbindelse med software-implementasjon av HW at problemet kom og at de ikke klarte 2.0 hastigheter. Skal se om jeg finner den artikkelen jeg leste om SLi signaler i. F.eks en bil som sprenger på 100 deler på GPU-PhysX, vil sprenge i 10 delere på CPU, fordi CPUen har ikke nok prosessering kraft for å kalkulere komplekse effekter. samme gjelder for flammer, røyk, eksplosjoner, kollisjoner, fall, osv ... som vil bli mye mer realistiske på GPU-PhysX. Så vidt jeg vet har ATi begynt å utvikle sitt eget system for å kjøre fysikkberegninger på GPU. Tviler ikke på at det å bruke en spesialisert brikke for å beregne fysikk er mer effektivt, men fremdeles okkuperer du tid i kjernen som allerede er 100% belastet med å lage bilder til skjermen. Se på Crysis: Av de to CPUkjernene mine er de aldri på 100% bruk, mens skjermkortet sliter med å holde over 30 FPS konstant. Å legge fysikk på GPU (som er 100% belastet)i tillegg vil gjøre at en kommer under minstegrensen min for FPS:30 stk i sekundet. Her har Havoc hatt noe å hente, pHysX ikke. Derimot hvis en spiller BF2, kan en gå fra 100 FPS til 50 og få fysikk fra GPU, men da er det igjen høyst sannsynlig at CPU(som i BF2) har ledig tid til overs. Men som Raptor sier, på lave oppløsninger spiller det ikke noe rolle uansett. Lenke til kommentar
KaareAbdullah Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Så du sier at Intel X58 chipsetet ikke støtter PCI Express 2.0? Nei, jeg sier at du ikke vil nå full 2.0 hastighet i SLi.nForce 200 brikken sørger for direkte kommunikasjon mellom kortene. Uten den må kommunikasjonen gå om systemet. Eneste tilfellene du trenger nForce 200 er hvis man ønsker 3 eller 4 fulle (x16) PCI Express 2.0 lanes.Med X58 får man 16+16+8 eller 16+8+8+8. Original X58 uten nF200 gir deg: 16x1 el 16x2 el 16x1+ 8x2 el 8x4 "If you absolutely want the highest bandwidth possible, 3 PCIe x16 slots are only supported using nForce 200 chips, otherwise you’re stuck with two x16s or one x16 and two x8s." Selv om du med nF200 får 16x4 fra GFX, vil kommunikasjonen inn til SB gå med 16x2. Ikke at det spiller noen rolle da hvert par vil komme med halve skjermen. De fleste spiller ikke på 30" skjermer. I 120x1200 og lavere er det mange spill hvor et lite dropp i fps ikke spiller noen rolle.Hvis man ikke er interesert i å miste fps kan man bruke ett dedikert grafikkort til fysikk. Da for eksempel ett GTX280 til grafikken, og ett 9600GT til fysikk Enig i det første, uenig i det andre. Hvis man skal ha et eget kort som dedikert pHysX, kan jo man like gjerne kjøre full SLi/CF? X58 er et uber-end kort, og de som kjøper sånne kort til 2000 kr kjører ikke 1280x768.. Der går det i høyere oppløsninger. Derfor vil jeg ha full PCie2.0 og heller Havoc(når det kommer). Ble litt kort det siste men har litt dårlig tid. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Tidlighvits Nvidia mener at Software SLI er bra nok, og alt tyder på at den kommer til fungere smertefritt uten å begrense dagens GPU. Vi bør forholde oss til det inntil den endelige implementeringen og testene beviser det motsatte. Endret 30. august 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Hvis man skal ha et eget kort som dedikert pHysX, kan jo man like gjerne kjøre full SLi/CF? X58 er et uber-end kort, og de som kjøper sånne kort til 2000 kr kjører ikke 1280x768.. Der går det i høyere oppløsninger. Derfor vil jeg ha full PCie2.0 og heller Havoc(når det kommer). Ble litt kort det siste men har litt dårlig tid. Jeg forsto ikke den helt? ("Hvis man skal ha et eget kort som dedikert PhysX, kan jo man like gjerne kjøre full SLi/CF?") Hva mener du med det? Er jo fullstendig overkill å kjøre PhysX på noe kraftigere enn et 9500GT (?), så det blir jo enormt med bortkastede penger å kjøre la oss si 2x GTX280 i SLi bare av den grunn, da er det likså greit og ikke minst billigere med 1x GTX280 + 9500GT for PhysX, eller da HD4870X2 + 9500GT for PhysX. X58 er et uber-end kort, og de som kjøper sånne kort til 2000 kr kjører ikke 1280x768.. Der går det i høyere oppløsninger. Er vell knapt noen som i det hele tatt kjører 1280x768, selv på bærbare, men det er nok flere som kjører rundt 1680x1050 enn det er folk som kjører høyere, selv av de som går for brikkesett som Intel X-serien. Og for slike oppløsninger så er idag SLi / Crossfire temmelig meningsløst, du kommer jo langt bedre ut av det med kort som HD4870 som egentlig holder, og eventuelt et eget kort dedikert for PhysX om du ønsker det. Du trenger hvert fall ikke noe kraftigere enn HD4580X2 eller GTX280, så ser ingen grunn til å streve med Crossfire / SLi og de problemene det kan medføre når det strengt tatt ikke er nødvendig i utgangspunktet? Selv på 1980x1200 så holder jo et HD4870 lenge, trenger hvert fall ikke noe bedre enn HD4850X2 / HD4870X2 / GTX280 der heller? Er først ved 2560x1600 du faktisk har behov og trenger å trøbble med Crossfire / SLi (?) Er hvert fall ytterst få som har behov for mer enn software SLi, nF200-brikken er det kun de mest ekstreme som trenger, for det er ikke mange som overhode har behov eller i det hele tatt vurderer noe mer enn 2x kort i SLi som da fungerer like godt med eller uten denne nF200-brikken. Full Crossfire-støtte har du jo også uansett. Derfor vil jeg ha full PCie2.0 Hvorfor? Selve hovedkortet har jo PCI-Express2.0, er eventuelt bare i SLi-sammenheng (uten nF200-brikken) du da ikke vil ha full PCI-Express2.0 båndbredde, ved å kjøre 1x GeForce kort, eller hvilken som helst AMD/ATI kombinasjon så har du jo full PCI-Express2.0 båndbredde (?) Hva er vitsen med PCI-Express2.0 uansett? PCI-Express1.1 begrenser jo INEGN av dagens skjermkort? Må være om du kjører 3x GeForce kort i TriSLi og da ender opp med 16x / 16x / 8x PCI-Express1.1 hvor det kan bli en liten begrensning? Men hvorfor i allverden kjøre TriSLi i det hele tatt? Det er jo virkelig spesielt interessert i så fall, og om du faller under den miniatyriske gruppen så får du skaffe deg et kort med nF200-brikken da. Endret 30. august 2008 av RamGuy Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Hva er vitsen med PCI-Express2.0 uansett? PCI-Express1.1 begrenser jo INEGN av dagens skjermkort? 2900XT makset såvidt PCI-E 1.1s båndbredde - merkelig nok gjør hverken 3870, 3870x2 eller 4870 det, selv om jeg er litt usikker på 4870x2 Endret 30. august 2008 av WheelMan Lenke til kommentar
friskies Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Det sertifikatet de legger inn i BIOS er sikkert bare en vanlig modul (en BIOS er lagd av forskjellige moduler) og denne kan man ekstrahere for så å putte inn i en annen BIOS, bare se på OEM-aktiveringen til Vista. Så sannsynligvis vil noen modifisere BIOS til alle moderne hovedkort med dette sertifikatet. Lenke til kommentar
rbr Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 dette kortet frister veeeldig. har to stk gtx 280 som jeg bruker nå sammen med amd6400 x2. 3,21 ghz,3 gig 800mhz ram men tror nok at prosessoren min er flaskehals her. så det blir nok dette kortet pluss enn ny prosessor. noen som vet hva x58-kortet koster sånn ca?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå