Gå til innhold

Lurt å kombinere to lån til bolig for å utnytte låg rente?

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg kan låne opp til 300 000 gjennom jobben til ei lågare rente enn eg ellers kan få med nedbetalingstid på maks 8 år. Dvs, 5.75% pr. i dag. Om eg må låne 1.1 mill må eg låne 800 000 av banken, til ei rente på 6.95%.

Er det noko måte å kombinere desse på for å nytte den låge renta på lånet gjennom jobben og ende opp med eit litt rimeligare lån enn om eg skulle lånt alle 1.1 gjennom banken?

Rekna litt på det i går, serie, annuitet, renter og heile pakka, men det gjekk litt i ball.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt om flere som utnytter billige lån via arbeidsgiver.

De bruker lånet via arbeidsgiver til å betale ned tilsvarende på boliglån - i ditt tilfelle vil vel det si at du sitter igjen med 800' i banklån og 300' i lån via arbeidsgiver.

Sikkert lurt å ta en prat med banken din om hvordan du løser dette enklest og billigst for deg. Du får sikkert hjelp til å regne på løpetider, så du får en oppnåelig samlet utgift pr. mnd i renter og avdrag på begge lånene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

Den billigste tilpassningen blir å ha avdragsfrihet på restlånet i banken så lenge du har lånet hos arbeidsgiver.

Lån A) Fra arbeidsgiver; Kr 300.000 @ 5,75% og åtte år nedbetaling, ingen avdragsfrihet

Månedlig kostnad blir 3906 pr mnd.

Lån B) Fra banken; Kr 800.000 @ 6,95%

Med avdragsfrihet, altså kun renter, må du betale 4633 kr pr mnd.

Med Lån A og B, må du ut med 3906 + 4633 = 8539 kr pr mnd. Dette må du betale i åtte år. Da er lånet til arbeidsgiver tilbakebetalt.

Hvis du forsetter å betale like mye til banken, altså 8539, vil du ha tilbakebetalt restlånet på 800.000 etter ca 11 år og 4 mnd. Totalt tilbakebetalingstid på 19 år og 4 mnd.

I alt 877950 i renter mot 902485 dersom du hadde valgt hele lånet på 1,1 mill i banken til 6,95% rente.

Problemmet dukker opp hvis 8539 er for mye for deg å betale i måneden. Hvis du ønsker å betale mindre enn dette, må du redusere lånet hos arbeidsgiver og øke lånet i banken.

Lenke til kommentar

Du må også beregne deg på å betale fordelsbeskatning av lånet siden det er så fordelaktg og langt under normrentesatsen til Norges Bank.

Metode for å finne ut dette på er følgende:

Lånesaldo pr. 1. i md. * normrentesats / 12

- Faktisk rente (inkl.gebyr) i md.

= Sum månedlig beregning

Normsatsene og mer utfyllende nformasjon fnner du her:

http://www.kemnerkontoret.oslo.kommune.no/...1134-13415.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...