Zeph Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Eg kan låne opp til 300 000 gjennom jobben til ei lågare rente enn eg ellers kan få med nedbetalingstid på maks 8 år. Dvs, 5.75% pr. i dag. Om eg må låne 1.1 mill må eg låne 800 000 av banken, til ei rente på 6.95%. Er det noko måte å kombinere desse på for å nytte den låge renta på lånet gjennom jobben og ende opp med eit litt rimeligare lån enn om eg skulle lånt alle 1.1 gjennom banken? Rekna litt på det i går, serie, annuitet, renter og heile pakka, men det gjekk litt i ball. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg har hørt om flere som utnytter billige lån via arbeidsgiver. De bruker lånet via arbeidsgiver til å betale ned tilsvarende på boliglån - i ditt tilfelle vil vel det si at du sitter igjen med 800' i banklån og 300' i lån via arbeidsgiver. Sikkert lurt å ta en prat med banken din om hvordan du løser dette enklest og billigst for deg. Du får sikkert hjelp til å regne på løpetider, så du får en oppnåelig samlet utgift pr. mnd i renter og avdrag på begge lånene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Det har eg gjort, men eg klarer å rekne på dette sjølv og. Banken kan mykje, men dei vil og tene penger, noko dei gjer best ved å selge meg annuitetslån. Lenke til kommentar
KS Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hei, Den billigste tilpassningen blir å ha avdragsfrihet på restlånet i banken så lenge du har lånet hos arbeidsgiver. Lån A) Fra arbeidsgiver; Kr 300.000 @ 5,75% og åtte år nedbetaling, ingen avdragsfrihet Månedlig kostnad blir 3906 pr mnd. Lån B) Fra banken; Kr 800.000 @ 6,95% Med avdragsfrihet, altså kun renter, må du betale 4633 kr pr mnd. Med Lån A og B, må du ut med 3906 + 4633 = 8539 kr pr mnd. Dette må du betale i åtte år. Da er lånet til arbeidsgiver tilbakebetalt. Hvis du forsetter å betale like mye til banken, altså 8539, vil du ha tilbakebetalt restlånet på 800.000 etter ca 11 år og 4 mnd. Totalt tilbakebetalingstid på 19 år og 4 mnd. I alt 877950 i renter mot 902485 dersom du hadde valgt hele lånet på 1,1 mill i banken til 6,95% rente. Problemmet dukker opp hvis 8539 er for mye for deg å betale i måneden. Hvis du ønsker å betale mindre enn dette, må du redusere lånet hos arbeidsgiver og øke lånet i banken. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Du må også beregne deg på å betale fordelsbeskatning av lånet siden det er så fordelaktg og langt under normrentesatsen til Norges Bank. Metode for å finne ut dette på er følgende: Lånesaldo pr. 1. i md. * normrentesats / 12- Faktisk rente (inkl.gebyr) i md. = Sum månedlig beregning Normsatsene og mer utfyllende nformasjon fnner du her: http://www.kemnerkontoret.oslo.kommune.no/...1134-13415.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå