Gå til innhold

Rackmontert maskin for lydproduksjon.

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag å kikke på komponenter for å bygge en rackmontert pc for lydproduksjon. Her vil ymse audioprogrammer bli brukt (f.eks. Cubase) og eksternt utstyr over både Firewire og USB. Vedkommende tar opp lyd fra diverse instrumenter og redigerer det så senere.

Jeg har mye erfaring med pc-bygging og også med ferdige rackmonterte servere, men å bygge en rackmontert arbeidsstasjon av hyllevare er nytt for meg. Det stilles litt andre krav enn for en server. Er usikker på om det er mulig å få maskinen relativt stillegående, spesielt siden man ikke kan bruke hva som helst av strømforsyninger inni. I de større kabinettene (2U og over) brukes det ofte en vanlig PSU, men den men den trekker luft i horisontal retning, og kan dermed ikke ha vifte på undersiden. Antagelig har jeg tenkt å gå for 3U for å ha mest mulig fleksibilitet med tanke på utvidelseskort uten å tenke på risere.

Så langt ser jeg for meg følgende:

- Rackmonterbart kabinett på 3U med noenlunde stillegående vifter, ev. kunne bytte ut viftene selv

- Det er en fordel med innganger for usb/FW i front, men det tror jeg blir vanskelig

- Stabilt hovedkort som har bra chipset for Firewire, eller en god FW-kontroller ved siden av

- Kjapp CPU med 4 kjerner

- God og stillegående kjøler til denne som passer inn i racket

- Antagelig en raid-kontroller (3Ware/Areca) og 4 disker i RAID10

Vedkommende har en laptop fra før med eksternt FW-lydkort, usb-dongles for diverse programmer, miksere mm. I utgangspunktet foreslo jeg en Mac Pro, men han er ikke så lysten på å bruke Mac.

Jeg er takknemlig for innspill fra dere som har erfaring med å bygge en maskin for denne typen bruk. I utgangspunktet kjenner jeg min begrensning og jeg stiller store krav til resultatet. Hvis jeg ser at maskinen ikke blir bra nok, er det mulig at jeg rett og slett anbefaler ham å kjøpe en ferdig maskin fra en leverandør som selger slike maskiner. Dog, jeg tror at resultatet her kan bli minst like bra, om enn ikke bedre, til en god pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips så langt. I grunn virker det mer gjennomført med et ordentlig kabinett beregnet for formålet. De Carillon-maskinene ser ut til å være støydempet også. Jeg får tenke på det videre, kanskje han overlever med litt støy.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg må tenke litt på et kabinett som kan ha en breakout-boks i front, for usb og Firewire. Er også usikker på hvordan det er med plass til en stille cpu-kjøler i et sånt typisk 3U-kabinett fra f.eks. Chieftec? Vurderer en enkel stor kjøler fra Zalman.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...