Gå til innhold

miniDV eller hardisk i videokamera?


Anbefalte innlegg

Hei.. jeg skal kjøpe meg nytt videokamera..

har lurt litt på dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346379

Jeg kjenner til fordeler og ulemper med hardisk vs DV, men er det kvalitetsforskjeller også? regner med at film til harddisk er mye mer komprimert enn til DV (?)..

og dette med redigering av de forskjellige formatene, er det vell best med DV ?? eller er jeg på jordet her?..

Hvilket kamera er å anbefale? prisgrupper fra 6 til 9000,- (minst 720P eller 1080i)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det er Canon HV30 jeg har tittet på.. arvtageren til HV20.. da går jeg vell for det da :)

du bør tenke over om et flash basert kamera kan være noe, feks canon hf100. ca like gode bilder som hv30, vesentlig mindre, du slipper å bekymre deg om tapedrevmekanikken virker om ti år når du skal redde dine uvurderlige tapes. du kan gå inn og slette enkeltopptak som ble dårlig akkurat som på et digitalkamera, med tape må du spole til rett sted for ikke å spille inn noe over gamle opptak. flash er meget robust og tar liten plass i forhold til tape.

Lenke til kommentar
Ja det er Canon HV30 jeg har tittet på.. arvtageren til HV20.. da går jeg vell for det da :)

du bør tenke over om et flash basert kamera kan være noe, feks canon hf100. ca like gode bilder som hv30, vesentlig mindre, du slipper å bekymre deg om tapedrevmekanikken virker om ti år når du skal redde dine uvurderlige tapes. du kan gå inn og slette enkeltopptak som ble dårlig akkurat som på et digitalkamera, med tape må du spole til rett sted for ikke å spille inn noe over gamle opptak. flash er meget robust og tar liten plass i forhold til tape.

 

Ja er det bedre?.. jeg har lånt et flash basert kamera av en kompis, ca pris (6000,-).. det var jo helt utrolig dårlig bildekvalitet.. selv om oppløsning sto på det beste mm.. mitt 10 år gammle (billig) dv kamera er jo mye bedre.. men det hadde jo vært gøy å prøvet et flash basert kamera (til 8-9000kr )noen dager.. elkjøp har vell 30 dagers retur rett..

Men så er det dette med videoredigering da.. de flash baserte kameraene har en ganske hard komprimering av filmen.. så du skal ha relativt heftig pc, for å redigere dem (?) eller?

Lenke til kommentar
Ja er det bedre?.. jeg har lånt et flash basert kamera av en kompis, ca pris (6000,-).. det var jo helt utrolig dårlig bildekvalitet..

hf100 skal ikke være langt unna hv30 i bildekvalitet, på noen områder, feks støy, ryktes det faktisk bedre. brukervennligheten til flash fremfor tape er vesentlig.

Men så er det dette med videoredigering da.. de flash baserte kameraene har en ganske hard komprimering av filmen.. så du skal ha relativt heftig pc, for å redigere dem (?) eller?

flash og harddisk baserte high definition kamera bruker samme kompresjonsteknikk (avchd) så det går på det samme, og det krever en meget kraftig pc for redigering og rendring.

det skal sies at hdv også krever sitt, men ihvertfall går det noenlunde på en dual core.

men det er seff bare spørsmål om tid før alle pc'er fikser dette uten å svette. det var ikke bare julaften å redigere dv i begynnelsen heller...

Lenke til kommentar
Ja er det bedre?.. jeg har lånt et flash basert kamera av en kompis, ca pris (6000,-).. det var jo helt utrolig dårlig bildekvalitet.. selv om oppløsning sto på det beste mm.. mitt 10 år gammle (billig) dv kamera er jo mye bedre.
Den største forskjellen i kvalitet på de forskjellige videokameraene, kommer ikke av at det er forskjellig lagringsmedium, men av helt andre ting som optikk, sensor og signalbehandling.

 

Vil også fraråde harddisk på det sterkeste. De kameraene kommer uansett snart til å forsvinne.

 

Minnekort er bra på den måten at kameraene blir små, og du har ellers de andre fordelene som en annen lister opp her. Minnekortbaserte kamera er fremtiden. Mini-DV vil fortsatt være et godt alternativ en god stund fremover, og er veldig godt egnet hvis du skal redigere opptakene. Lagringsmediet er fortsatt mye rimeligere enn minnekort.

 

Kamera jeg ser på som de beste alternativene:

 

Mini-DV : Canon HV30

Minnekort: Canon HF100, Panasonic SD-9

Lenke til kommentar

Som jeg sa så går ikke denne kvalitetsforskjellen på lagringsmediet, men på selve kameraet. Typen lagringsmedie har for tiden mye, MYE mindre å si enn optikk, sensor og signalbehandling.

 

Skal du sammenligne to kamera, så må det i såfall bli HV30 og HF100/SD-9 da de kom på omtrent samme tid. HV20 er et noe eldre kamera.

 

Man kan uansett ikke uten videre sammenligne en video som både er redusert betraktelig i oppløsning og i tillegg komprimert så kraftig at det skal gå ann å streame over relativt trege internettlinjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...