Matteus256 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hjemme hos oss har vi ett trådløst nettverk som jeg ønsker å utvide slik at det er 2 separate trådløse nettverk. Internett leveransen blir gjort mot eksisterende ruter (ruter nr.1). På den ruter nr.2 ,som skal gi trådløst nettverk nr.2, skal jeg skal koble en IP-telefonboks fra Telio, samt en Home Server. I tilegg kommer en AppleTV og bærbare PCer til å koble seg trådløst opp mot ruter nr.2 Hvordan er det best å sette opp dette, slik at ruter nr.2 også har internett tilgang? 1) Vil det la seg gjøre å koble en nettverkskabel til LAN porten på ruter nr.1 som føres til Internet (WAN) porten på den ruter nr.2? 2) Om det ikke lar seg gjøre å trekke kabel, kan jeg installere et trådløst aksesspunkt slik at oppsettet blir som følger : - Ruter nr.1 har trådløs kommunikasjon til Aksesspunktet - Aksesspunktet har kablet kommunikasjon til Ruter nr.2 Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Beste løsning er å kjøre WDS (Wireless Distribution System). Dvs at du kobler begge routere sammen i et wlan system. Det er ikke alle routere som har denne type funksjon. Hvis du har Telenor ADSL så har multi routern deres denne funksjonen som fungerer. Satt opp en slik system til en kompis og det fungerer kjempe bra Endret 28. august 2008 av Adda Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Det du prøver på i ditt forslag er dobbelt nat'ing. NAT NAT = ikke bra. En løsning kan være å finne en router med VLan mulighet, men her tror jeg tusenlappene blir lette... Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Det du prøver på i ditt forslag er dobbelt nat'ing. NAT NAT = ikke bra.En løsning kan være å finne en router med VLan mulighet, men her tror jeg tusenlappene blir lette... Blir ikke dobbel NAT'ing. Det blir som et slags repeter med en DHCP-server. 2 routere blir koblet opp og fungere som en router. NAT'ing skjer i Bredbåndsmodemet, og du skrur av alt som heter sikkerhet på begge trådløs routere bortsett ifra vanlig wlan aksess passord som f.eks WEP etc. Endret 28. august 2008 av Adda Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Kort sagt så kan du kable fra LAN inngangen fra hovedruteren til WAN inngangen på de andre ruterene du skal bruke. Det medfører dog at du er dobbel-NAT'et sik som posteren over bemerker. Det vil ikke være noe problem i mange bruksområder, men om du skal forwarde porter må du da gjøre det i begge ruterene så det bir litt mer klumsete å gjøre endringer. -Stigma Lenke til kommentar
Matteus256 Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Jeg har dessverre ikke WDS, jeg fant noe informasjon om muligheten til å skifte software på noen rutere men mine rutere var ikke på disse listene. Tror jeg prøver å trekke kabel fra LAN porten til gammel ruter til WAN porten på den nye ruteren, samtidig som jeg åpner den nye ruteren helt brannmur og lignende (ikke trådløs sikkerhet). Håper dette da vil fungere OK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå