Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Klokking av skjermkort og CPU. ALT går galt!

Anbefalte innlegg

Heisann. Har nettopp fått meg ny pc, og driver med klokking(i nvidia control panel). Specs er følgende:

-Dell hovedkort med 650i brikkesett(nei, ikke sperra for OC)

-E8300

-2x8800GT

Satt CPU fra 333 buss og 8x multiplier til 363 buss. Dette gikk ei stund, men så gikk pc'n i stå(som et låst screenshot). Prøvde en stund senere, med samme resultat. Prøvde å stille opp både fsb og vifta, men fikk kun BSOD. Når jeg klokka skjermkortene til 625/925 så ble fargene fucka, og flere programmer klikka(IE bl.a.)

Alt som ikke er nevnt er standard.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan høres ut som du trenger høyere spenninger. Prøv å øke litt, men hold CPU under 1,4V. Kjør Prime 95 eller Orthos for å stressteste og skjekke om CPU regner rett. Kontrollerer du temperaturene? Pass også på å låse PCIe til 100 MHz. Det er dessuten også ofte slik hovedkort som sitter i slike ferdig-PCer skjelden egner seg til klokking, selv om det ikke er direkte sperret. En økning på 30 MHz FSB burde derimot være oppnåelig på de fleste HK.

Husk at når du øker FSB endres også hastigheten på minnet. Se om det hjelper å endre divider. Minnet kan testes med Memtest86.

Angående GPU er det nok artefakter grunnet for høy klokking. Siden du ikke oppgir stock frekvenser eller modell er det vanskelig å si noe mer.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Står 2x8800GT i førstepost;) Standard clock er 600/900.

Starta sånn Prime95, og den driver og går nå(tror jeg). Temp på prosessoren ble ihvertfall økt til omtrent 60C.

Hvis jeg setter core til 1,250(fra 1,225), og FSB til f.eks 400. Burde det gå da? Hvor mye kan jeg forvente å klokke den til? Kjøleren er som nevnt ikke all verdens, så tenker omtrent 3,2 GHz. Er det et realt mål?

Jeg har også mulighet til å stille multiplier til 60x, er det dumt om jeg stiller opp den?

Hvordan kan jeg endre hastigheten på minnet uavhengig av CPU da?

Lenke til kommentar

Se der ja, GPU var visst oppgitt..

Med den kjøleren du har blir temperaturen den begrensende faktoren. Makstemp på E8300 bør ikke overstige 70 grader. For å teste Makstemp og stabilitet bruker du som sakt Prime95 (eller Orthos), og tester noen timer.

"core" regner jeg med er vcore. Hviken spenning du trenger er individuelt fra CPU til CPU, også innenfor samme modell. Altså, ikke alle E8300 klokker like langt, og de trenger forskjellig spenning på samme ytelse. 1,250 V bør være tilstrekkelig for 3200 MHz (400MHz x 8), men det kan godt tenkes du klarer deg med mindre. Du vil i grunnen alltid ha så lav spenning som stabiliteten på systemet tillater. Pass på temperaturene, det er de som kommer til å begrense klokkingen. Om du allerede ligger på 60 grader må du nesten se det ann om du greier 300MHz til.

Du mener vel en mulitplier på 6x (evt 6.0x)? Det bør du ikke bruke. Kort sakt vil du ta trenge alt for høy FSB.

Hastigheten på minnet er forsåvidt ikke avhengig av CPU, men FSB. Du kan (på de fleste HK som tillater klokking) endre divideren mellom RAM og FSB. Divideren er altså et forholdstall.

Jeg skrev litt om klokking av E8400 tidligere som gir svar på en del:

All overklokking gjøres på eget ansvar, og innlegget bør kun betraktes som retningslinjer innen overklokking.

Det første du bør gjøre er å lese litt om overklokking generelt. Øverst i overklokkingsforumet finner du en sticky om overklokking av Athlon. Det blir ikke helt det samme som overklokkingen på din PC, men det er en fin innføring, og prinsippene er de samme. Du bør også kikke litt rundt i BIOS å gjøre deg kjent med de viktigste begrepene.

Du har kanskje funnet ut hvor du foretar all klokkingen? Om ikke ligger det sannsynligvis under advanced og jumperfree configuration, hvor du setter OC til manual for å få tilgang til innstillingene. (Noe i den duren hvertfall siden du har et nyere Asus hovedkort)

Når du har gjort dette får du opp en masse parametre du kan stille på. Noen selvfølgelig viktigere enn andre:

FSB - frontside bus, eller systemklokka om du vil

CPU Multi(plier) - CPUs multiplikator, FSB ganget med denne gir CPU hastighet

Vcore - spenningen CPU får. På E8400 bør du holde denne godt under 1.4V, og helst ikke mye over 1.3V. Du vil alltid ha så lav spenning som CPU tillater på ønskelt frekvens pga. varme og elektromigrasjon.

Så til klokkinga. Som jeg skrev over er CPU hastigheten avhengig av FSB og multiplieren. Det vil si at for å få høyere hastighet må du øke en av de. Siden multiplieren på E8400 er låst til maksimalt 9, vil det si at du må øke FSB. Standard FSB skal være 333 MHz. Som BrorBsd skrev kan du sette multiplier til 8 og FSB til 500 MHz. Jeg synes derimot ikke det er et godt alternativ. For det første kneler sannsynligvis hovedkortet ditt rundt 475-480 FSB, og for det andre får du en unødvendig varmeutvikling på North Bridge (chipset). jeg vil altså anbefale deg å holde multiplieren på 9x. Det vil si at du "kun" trenger en FSB på 445 MHz for at CPU skal kjøre på 4 GHz. Du setter selvfølgelig ikke FSB til denne frekvensen med en gang, men øker sakte oppover til systemet blir ustabilt eller du får for høye temperaturer. FSB på 360 MHz kan være en fin plass å starte på denne CPU en.

Vcore, eller spenningen CPU får kan du godt la stå på Auto om du ikke skal klokke så langt. Om du vil ha full kontroll setter du den til 1,1 V (som vel er standard på E8400 om jeg ikke husker feil). Når du øker FSB vil CPU etter hvert bli ustabil på denne spenningen, og du må gi den mer volt. Øk smått, og hold deg under 1,4 V!

Jeg skrev at FSB kan omtales som systemklokka. Det vil si, at når du øker denne, øker samtidig frekvensen på flere ting. Husk å låse/sette PCI frekvensen fil 100 MHz. Også minnet blir klokket. Du har ikke så veldig stor gevinst av å klokke minnet, så jeg ville startet med RAM:FSB ratio på 1:1. Det vil si at minnet kjører på samme frekvens som FSB (reelt). På grunn av DDR teknologien blir den effektive frekvensen minnet kjører på dobbelt så høy. Det vil si at så lenge RAM:FSB ratio er 1:1 kjører minnet på den doble hastigheten av FSB. Hvis du startet på FSB 360 MHz, vil det si at minnet ditt kjører på 720 MHz. Det er greit at det står slik mens du klokker CPU, så kan du endre/tune dette etterpå. Når/hvis du kokker til 4 GHz på CPU vil minnet kjøre på 890 MHz. Siden minnet ditt er spesifisert for 1000 MHz kan du justere det opp ved å la det gå asynkront med FSB. Dette gjør du ved å sette en annen RAM:FSB ratio, eks 6:5. Dersom FSB er 360 Mhz kjører minnet på 360 * (6/5), og den effektive frekvensen blir dobbelt så høy, altså 864 MHz.

Du nevnte Speedstep i posten din. Dette er en innstilling i BIOS som justerer ned multiplieren på CPU når ikke all kraft trengs, slik at CPU bruker mindre strøm og utvikler mindre varme. C1E er en tilsvarende funksjon som endrer spenningen. Begge disse innstillingene bør slåes av, da de er kjent for å skape krøll med overklokking. Du finner de sannsynligvis under CPU i BIOS.

Prime er et stresstest program du bør laste ned. Det kjører CPU maksimalt slik at du finner ut om CPU er ustabil (blåskjerm eller restart). Det brukes også til å finne makstemperatur på CPU. Når du har klokket litt kjører du Prime en stund (30 min) og skjekker at alt er OK, og at temperaturene ikke er for høye. På E8400 bør makstemp IKKE overstige 70 grader. Når du har funnet en klokk du er fornøyd med kjører du Prime over en lengre periode for å forsikre stabilitet (det er optimalt med 12 timer for å være ganske sikker på at den er stabil, selv orker jeg aldri mer enn 4)

Så litt om forventninger. E8400 er en veldig bra CPU, som jeg selv har 2 stk av. Jeg ser du vil ha CPU på 4 Ghz. Det er ikke en anbefalt frekvens for denne CPUen 24/7. Jeg har selv, uten problemer, fått mine opp på 4 GHz. Da fikk jeg en makstemp rundt 70 grader med markedets beste luftkjøler (Thermalright Ultra 120 Extreme). Jeg synes det ble for varmt på 4 GHz, så jeg vil anbefale deg å finne en frekvens under det, som du kjører til vanlig - med mindre du investerer i vannkjøling. Husk, E8400 en en veldig bra CPU allerede på 3 GHz.

Om du følger rådene du nå har fått skal klokkinga være ganske grei. Men husk å hele tiden passe på temperaturene, så er det lite som kan gå galt. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...