Gå til innhold

Er det HDD eller XP som sliter?

Anbefalte innlegg

Har installert XP Home 3-4 ganger på min far sin Toshiba L30 PSL33E nå, og får ofte feil og blir referert til checkdisk/chkdsk. både i Windows og under oppstart. Den fryser innimellom på 99%, og finner alltid en liten haug med feil i filer. Formaterte fra FAT32 til NTFS (pga valget sto mellom NTFS og vanlig FAT under installasjon). Prøver å lage en nLite-versjon av XP nå, og formatere til FAT.

Men tror dere at det er HDD eller XP som er problemet her? Maskinen er tidvis utrolig treg, selv med fersk XP-installasjon.

Edit, fikk visst formatere til FAT32 når jeg valgte vanlig FAT, oppdaterer igjen om det fortsatt er feil på HDD =)

Endret av knetrom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut hva slags Harddisk som er i PCen

Besøk HDD produsentens hjemmeside, eksempel Seagate, WDC, Samsung, etc..

Last ned diagnoseverktøyet til HDD (velg for DOS versjonen)

Boot opp PC med diagnoseverktøyet

Kjør full diagnose over Harddisken (inkluder søk over diskoverflaten)

Jeg har av egen erfaring sett at Full Zero-Fill eller Low-Level-Format som det også kalles, kan rette på små men plagsomme Harddisk feil. Zero-Fill/Low-Level-Format funksjon finner du i diagnoseprogrammet.

Husk dog å ta backup av viktige filer. Ved Zero-Fill/Low-Level-Format blir hele Harddisken med alle filer og partisjoner slettet, uten mulighet for gjenoppretting med gjenopprettingsprogrammer.

Lenke til kommentar

Formaterte grundig til FAT32 i går, og la inn en nLited versjon av XP med drivere til skjerm, lyd og touchpad på plass. Maskinen er rask og fin nå, men den har nok bare SP1 så får se hvordan det går med litt oppdateringer. Kan jo være den begynner å skape seg igjen, men kan virke som om en grundig formatering gjorde susen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...