Gå til innhold

Sliter EKSTREMT her! Av alt av Linux


Anbefalte innlegg

Det er nok ikke pcen din det bare er problemer med, men også holdningene dine.

Kan ikke si at jeg er spesielt imponert over holdingen din her heller. Dersom du synes noe er feil, bør du påpeke hva personen kan gjøre anderledes, ikke bare si "du har problemer". Litt konstruktiv er det lov til å være :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har absolutt rett.

Men man blir jo litt oppgitt av en bruker som disser Linux pga at det ikke virker og pga den generelle holdningen hans.

 

Han har kjørt memtest, men har det blitt kjørt en test av cpu? Orthos for eksempel om det er flerkjerne kan være veien å gå.

 

Ellers bør harddiskene sjekkes for feil også.

Lenke til kommentar
Du har absolutt rett.

Men man blir jo litt oppgitt av en bruker som disser Linux pga at det ikke virker og pga den generelle holdningen hans.

Skjønner deg godt. Få ser ut til å forstå den enorme innsatsen som ligger bak å få linux som et reelt alternativ til windows. Når da bortskjemte drittunger kommer uten et snev av ydmykhet for det slitet som ligger bak, og det privilegium det er for dem å nyte av det, så er det lett å la seg provosere. Det er greit å være frustrert, og uenig i valg som det åpne miljøet har gjort. Det er også helt greit å klage åpenlyst på dette, det er faktisk svært viktig at man gjør det. Men som med all kritikk må den presenteres med respekt hvis man ønsker at det skal bli oppfattet konstruktivt. Det som ikke er greit er ren drittkasting.
Lenke til kommentar
HK: K9N Ultra 570 AM2

CPU: 3500+ AM2

RAM: 1024*2 Crosair 5300

Skjermkort: 7600GT

 

Ubuntu 7 virket bra. Ikke store problemer.

Fedora 7 Vikret ok. Noen problemer

 

Ubuntu 8.04.1 (for og være nøyaktig) sliter jeg EKSTREEEMT med

Fedora 9 Sliter jeg EKSTREMT med..

 

 

Ubuntu 8.04.1 :

 

- Plutselige avbrytelser av installasjonen ved hardwaredelen (engang).

- Hjæævlig treng installeringsprogram (ikke installasjonen itself).

- Låsing under oppsett av maskinen (Ørtenførten ganger) (i installasjon).

- Opptatering av Ubuntu låser seg ørten ganger.

- En del minneproblemer oppstår ser det slik ut. Noe angående kernel, men sikter ikke på rambrikkene antar jeg.

 

Hva slags grafikkdriver kjører du? Har du testet med bare vesa driveren. Hørest ut som et minne hardware/skjermkort driver problem.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Jupp! 3 maskiner. Alltid problemer, virket skjeldent smertefritt. Forskjellige distroer.

 

Blir så forbanna.

 

Hvorfor låser Fedora 9 seg under opptateringer og dermed ved neste reboot virker ikke internettet og heller ingen programmer vil startes? Er det et typisk problem? Jeg har opplevd det på 3 nyinstalleringer...

 

Jeg prøvde meg med og installere bare de viktigste opptateringene først. Det gikk. Men ikke når jeg skulle ta resten.

 

Jeg har installert på utallige maskiner siden 1996 og har ikke hatt noen slike problemer. Hvorfor driver du forresten å hopper så mye mellom Fedora og Ubuntu? Lønner seg å velge ett.

 

Men installerte du fra nett eller en DVD som du lastet ned/fant i et blad? Anbefaler det første. Hva er hardwaren i de 2 andre maskinene?

Lenke til kommentar

ANgående skjermkortet: Det er skjermkortet som er litt fucka. Tror driverene har ingenting og si.

Jeg kobler TV'n til Datamaskinens Skjermkort. Når alt skal virke som det skal skal jo bootingen vises på TV'n. Og det gjør det ikke lengere. = Skjermkortet er litt fucka.

 

Jeg foretrekker 64-Bit. Fedora 7/8 slet jeg ikke noe med angående drivere. Eneste driveren jeg legger till er Skjermkortet alt annet går bra. (Nettverket virker out of the box, bare en opptatering som ikke vill) Fedora 9 er den verste dirstroen som har komment ut spørr du meg + Nyeste Ubuntu med sin fancy installering som ikke takler problemer. Fedora 8 låser seg også under opptatering, men det fører ikke til at alt blir fucka.

 

Angående Patisjonering:

 

Siden jeg har 2 hardisker, og vil ha Linux på B-Disken så må jeg gjøre det manuelt.

Swap er unødvendig siden den ikke brukes oss meg (da jeg hadde det).

Har nå swap, men det gjorde ingen forskjell...

 

Her er kanskje noe viktig info:

 

Sørbrikken eller hva faen det er på HK er så hjævla varm at vis du setter fingern på den så blir det skikkelig ubehagelig etter 2/3 sek.

Kanskje noe der? Den er så hjævla varm at tempraturmåleren min sin probe (helt vanlig temp-måler) detter av (Lim).

 

CPU tempen er 35 Grader.

GPU tempen er ca 45/50 grader.

Det er ikke unormale tempraturer vis jeg kjenner på feks CPU kjølerns Ribber.

Jeg har ganske så lav temp. Tempraturen inne i kabinettet har alltid vært 7-10 grader over romtemp når viftene er nedstilt (3 som blåser ut), og et stort inntak på sidedøren MED FILTER. Støv har ikke vært et stort problem. 6 Månder-service på innedelene, ca 1 månderservice på filtrene...

 

 

Nei vi får se her til jul når jeg oppgraderer PC'n...

Først HK og CPU. Så GPU og PSU. Så nye rambrikker...

Lenke til kommentar
ANgående skjermkortet: Det er skjermkortet som er litt fucka. Tror driverene har ingenting og si.

Jeg kobler TV'n til Datamaskinens Skjermkort. Når alt skal virke som det skal skal jo bootingen vises på TV'n. Og det gjør det ikke lengere. = Skjermkortet er litt fucka.

 

Jeg foretrekker 64-Bit. Fedora 7/8 slet jeg ikke noe med angående drivere. Eneste driveren jeg legger till er Skjermkortet alt annet går bra. (Nettverket virker out of the box, bare en opptatering som ikke vill) Fedora 9 er den verste dirstroen som har komment ut spørr du meg + Nyeste Ubuntu med sin fancy installering som ikke takler problemer. Fedora 8 låser seg også under opptatering, men det fører ikke til at alt blir fucka.

 

Driverne kan nok ha noe å si, men det kan være hardware problemer også. Prøv å ta ut ram og skjermkort og sett inn igjen. Ubuntu har 64-bit også.

 

Start opp maskinen i safe mode

installer envyng-core (sudo apt-get install envyng-core)

kjør envyng og installer driver for nvidia kortet. ...

reboot

 

Styr unna nForce og MSI og Foxxcon når du kjøper ny HK.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Er det noen gode tips for HK som er gode for Linux? Jeg mener merker.
Alt unntatt Foxxcon. Forsåvidt er jeg ikke spesielt glad i MSI heller, men det har vel i grunnen ikke så mye med linux å gjøre. Jeg har faktisk hatt gode erfaringer med flere generasjoner nforce brikkesett, men jeg ser en del andre har klaget. Intel og AMD/ATI brikkesett er trygge kjøp.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...