Gå til innhold

Sliter EKSTREMT her! Av alt av Linux


Anbefalte innlegg

HK: K9N Ultra 570 AM2

CPU: 3500+ AM2

RAM: 1024*2 Crosair 5300

Skjermkort: 7600GT

 

Ubuntu 7 virket bra. Ikke store problemer.

Fedora 7 Vikret ok. Noen problemer

 

Ubuntu 8.04.1 (for og være nøyaktig) sliter jeg EKSTREEEMT med

Fedora 9 Sliter jeg EKSTREMT med..

 

 

Ubuntu 8.04.1 :

 

- Plutselige avbrytelser av installasjonen ved hardwaredelen (engang).

- Hjæævlig treng installeringsprogram (ikke installasjonen itself).

- Låsing under oppsett av maskinen (Ørtenførten ganger) (i installasjon).

- Opptatering av Ubuntu låser seg ørten ganger.

- En del minneproblemer oppstår ser det slik ut. Noe angående kernel, men sikter ikke på rambrikkene antar jeg.

 

Fedora 9:

 

- Installasjonen går smertefritt og raskt.

- Fedora låser seg under første boot.

- Under opptateringer streiker alt. Låser seg mitt i.

 

- Dermed under neste reboot virker ikke internettet, skjedd 2 ganger på clean installasjoner.

- FireFox vil ikke åpne seg nå for 5 øre.

- Før datt også FX ut uten advarsel.

 

BackTrack Live på bærbaren virker ikke. Får ikke logget meg inn. Skriver passord osv og det man skal skrive for opptstart, ingenting. I VmWare virket det heller ikke.

 

Jeg har nesten kjørt en fullstendig MemTest på maskinen, ingen feil. Har kjørt memtest før 2 ganger fullt ut og ingen feil da heller. Jeg misstenker hovedkortet. Men aner ikke lengere.

 

 

Hva i søren er galt? Windows er faen meg det eneste som går smertefritt på maskinen.

Fyfaen for noe dritt av linux det er der ute. Forbanna møkk.

 

Edit: Hars er perfekt. Platetestingen sier også at platen er ok. Platene er brendt på forskjellige maskiner + andre harshriktige nedlastninger.

 

Kom nå hit til min hybel og installer ubuntu smertefritt + alle opptateringene på min maskin, så tjener du det en 200kr som jeg kan unnvære.

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp! 3 maskiner. Alltid problemer, virket skjeldent smertefritt. Forskjellige distroer.

 

Blir så forbanna.

 

Hvorfor låser Fedora 9 seg under opptateringer og dermed ved neste reboot virker ikke internettet og heller ingen programmer vil startes? Er det et typisk problem? Jeg har opplevd det på 3 nyinstalleringer...

 

Jeg prøvde meg med og installere bare de viktigste opptateringene først. Det gikk. Men ikke når jeg skulle ta resten.

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Fordi jeg har lyst.

Fedora 7/8 var lærerikt, hvordan installere progs og konfigurere maskinen til og feks få all Media til og fungere.

 

Jeg har ikke tro på at det er Driver relatert. Hvorfor virker et fresh (Fedora 9) dirstro da?

 

Det er ikke brukerfeil når jeg ikke gjør stort enn og installere og klikke på opptater. Det er fanden ikke mye jeg kan rote det til på den veien.

 

For nå legges Linux på is til jeg får kjøpt nytt HK og CPU (håper den nye intel serien kommer raskt inn for linux (HK drivere)).

Lenke til kommentar

Det er på tide med litt feilsøking, har på følelsen av at du lider av en eller annen Hardware feil :

 

*Prøv å kjøre Memtest 86 (du må brenne egen bootcd) http://www.memtest.org/ , får du feil har du defekt minne. Regner med det kan være et spesifikt område minnet er feil på.

 

*Kjør en komplett feilsjekk av hard disken din, Seatools fra seagate fungerer relativ bra, men du kan jo alltids prøve verktøyet hd leverandøren din anbefaler.

 

*Det siste som bør sjekkes er om det er feil med cpu, er den ikke overklokket og kabinettet er støvfritt (inkludert cpu kjøleren) så tror jeg det ikke er noe problem, men man kan jo alltids sjekke med Orthos http://www.techpowerup.com/downloads/385/

Lenke til kommentar

Et rask tanke. Har du intern minnekortleser? Jeg skulle installere en server en gang hvor jeg fikk masse rare feil og installasjonen hadde en lei tendens til å fryse. Ting stoppet opp under oppstart. +En haug andre feil.

 

Til slutt nappet jeg ut den interne minnekortleseren maskinen var levert med og alt fungerte perfekt. (Det som virkelig er rart er at jeg etterpå plugget minnekortleseren inn i en annen maskin og installerte akkurat samme distro uten noen problemer).

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte eller forstå at dette skal være noe annet en en hardwarefei, jeg har selv kjørt alle operativsystemene du har listet opp på mange forskjellige maskiner, både bærbare og stasjonære. Uten andre problemer enn drivere til f.eks trådløst nettverkskort og skjermkort.

 

Nå kjører jeg Ubuntu 8.04 på alle maskinene mine og den distroen har jeg aldri hatt problemer med

Lenke til kommentar

...høres ut som dårlig/feilende hardware. Det skal jo også sies at Windows gir deg svært lite tilbakemelding på eventuelle feil, og kjører på uansett hva det måtte være i de fleste tilfeller.

 

Synes forøvrig det er unødvendig med 'alt av Linux er dritt'-kommentarer, og så forvente hjelp og godvilje, for så å forklare det med at du 'vil ha noe å fikle med'. Om det er noe du har fått er det jo akkurat det; noe og fikle og feilsøke på. Fnis.

Lenke til kommentar

Fnis! :p

 

Har nå installert Fedora 8.

Og nå virker det nogelunde.

 

Men nå sitter jeg med 3 feil. + at FX 3 ikke er under opptatering.

Husker ikke hvor jeg kan få tak i det uten og knø så inn i helv. Livinia eller hva svarte.

 

1.

 

Ingen topmeny eller hva svarte det heter. Skjedde etter opptatering.

 

post-123709-1220007912_thumb.png

 

2.

 

Nettworkmanager opptatering vill ikke installeres.

 

Bilde mangler

 

3

 

Skulle markere litt tekst. Da låste hele maskinen seg. Hyggelig.

 

Hvordan kan jeg få tak i feilloggene?

 

250Gbyte Samsungdisk

500Gbyte WesternDigital

USB: USB Mus og USB Tastatur. All unødvendige ting er fjernet.

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt FC/RH så jeg vet ikke helt hvor loggene ligger (er selvfølgelig under /var/ et sted men). Men jeg er ganske sikker på at det finnes et GUI program hvor du kan se alle relevante systemlogger. Skjekk under Applications eller System menyen etter "System Logs" eller lignende.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker det er hovedkortet...

 

Rambrikkene er jeg usikker på. Kanskje sette på Memtestfør jeg går på fylla i kveld...

 

Ingen overklokking. Alle verdiene er normale.

 

Installasjonsmediumet er vell tilnærmet perfekt når ISO'en består Harsh skjekk og skjekken som er på installasjonsplaten.

 

Jeg vet at det er noe galt med skjermkortet. Feks at skjermkortet ikke finner TV'n. Det gjelder linux og windows, og aldri hatt problem med det. Feks drar jeg ut skjermkabelen min nå til min dataskjerm så finner ikke skjermkortet skjermen igjen. Sykt... Noe galt der da.

 

Hva har du som er andeledes enn min? HK?

Lenke til kommentar

Et par ting det kanskje kan være.. at du ikke får fatt i riktig driver til skjermkortet. Det er tre forskjellige, og jeg tror du trenger den nest "nyeste" serien av nvidia- driverne fra livna (hvis det fremdeles er satt opp på den måten..).

 

Default partitisjoneringen er delt over to disker, og ingen hadde tenkt på at det kunne lage trøbbel på Fedora? Eller at du har brukt den samme partitisjoneringen på alle forsøkene, og størrelsen på partisjonene er i minste laget (krøll under oppdateringer kan skyldes sånt - mindre swap enn minne, for eksempel).

 

En Raid- kontroller som kræsjer - og at du har brukt samme kjerne i alle distroene?

 

Et nettverkskort med en ustabil driver.

 

64- bit versjonen av diverse ting er skikkelig beta?

 

Feil i et grunnbibliotek som følger med distroen, og som fungerer på de fleste lokaliseringer, men ikke din?

 

Eller så er NetworkManager lei hvis den ikke fungerer ut av boksen. Det går an å kompilere en driver selv, og så sjekke med iwconfig, osv. hva som skjer - og så bruke et annet overvåkingsprogram senere.

 

...ellers, kanskje på tide å prøve en source- basert distro, og ta en og en ting av gangen? Eller.. finne en litt eldre distro, og så oppdatere i små skritt, eller noe slikt. Jeg holdt på å bli sprø av Fedora når jeg prøvde den - en haug avhengige pakker - og så plutselig hang maskinen, fordi den siste kjernen mistet støtte for wifi- kortet, eller kall i en nykompilert pakke var ikke kompatibel med det jeg hadde fra før.. Og da kunne jeg ikke gå tilbake, fordi nå var bare skjermdriverne kompilert for den nye kjernen tilgjengelig - og det samme gjaldt alle andre pakker som ikke lå på cden og, gitt (som jo var til en enda tidligere kjerne, som var like beta når den distroen ble kompilert). Jaja - vente på ny kjerne, da.. kommer kanskje om en måneds tid.. blir moro å se om den funker... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...