Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med 2 kjemi oppgaver ( balanse og oks/red)

Anbefalte innlegg

1) As2S5 + HNO3 => H3AsO4 + S + NO2 + H2O

Jeg har prøvd å løse den på mange forskjellige måter kommer meg aldri frem til en logisk svar , så det hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med den ettersom jeg har akkurat begynt å ha kjemi og skjønner egentlig ikke så mye.

2) Gitt reaksjonen : 4Al + 302 => 2Al2O3 .

Forklar hva som her blir redusert og hva som blir oksidert, gi også en forklaring på hva som er

reduksjonsmiddel og oksidasjonsmiddel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2) Reaksjonslikning med oksidasjonstall markert over:

redoks.png

Noen huskeregler for oksidasjonstall:

- Enkle molekylforbindelser har alltid samlet ladning lik null med mindre det er komplekse strukturer.

- Oksygen har alltid ladning -II i forbindelser (noen unntak, for eksempel hydrogenperoksid).

- Summen av oksidasjonstall må være lik på begge sider av reaksjonslikningen.

Av reaksjonslikningen ser vi at Al går fra ingen ladning til Al3+, altså må det ha gitt fra seg 3 elektroner. Vi sier at Al har blitt oksidert (økning i oksidasjonstall). Oksygen på sin side har tatt opp 2 elektroner og blitt til O2-; oksygen har blitt redusert. Oksidasjonsmidlet (altså det stoffet som oksiderer andre stoffer) må i dette tilfellet være oksygenet, og tilsvarende blir aluminium reduksjonsmidlet (blir selv oksidert).

Lenke til kommentar
1) As2S5 + HNO3 => H3AsO4 + S + NO2 + H2O

Jeg har prøvd å løse den på mange forskjellige måter kommer meg aldri frem til en logisk svar , så det hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med den ettersom jeg har akkurat begynt å ha kjemi og skjønner egentlig ikke så mye.

Ja, denne var ikke lett. Fant ut at nitrogen blei redusert fra +V til +IV. DVS Salpetersyre til nitrogendioksid. Og svovel blei oksidert (fra -II til +VI). diarsenpentasulfid til svovelsyre mener jeg. ALTSÅ:

As2S5 + 40HNO3 ---> 2H3AsO4 + 5H2SO4 + 40NO2 + 12H2O

ant. atomtyper stemmer på begge sider...

Lenke til kommentar

RED: 2H+ + NO3- + e ---> H2O + NO2

OKS: As2S5 + 8H2O ---> 2H3AsO4 + 5S + 10H+ + 10e

--------------------------------

multipliserer øverste reaksjonslikninga med 10, som gir

RED: 20H+ + 10NO3- + 10e ---> 10H2O + 10NO2

OKS: As2S5 + 8H2O ---> 2H3AsO4 + 5S + 10H+ + 10e

----------------------------------

summerer disse halvreaksjonene og rydder opp;

10H+ + As2S5 + 10NO3---->2H2O + 2H3AsO4 + 5S + 10NO2

As2S5 + 10HNO3--->2H2O + 2H3AsO4 + 5S + 10NO2

Lenke til kommentar

redoks.png

Men korsen kan man se at Al får +3 i ladning , hva må man se etter? har bare hatt kjemi i 2 uker så jeg har enda ikke begynt å skjønne det? Er det noen formler for å komme frem til det? eller kan man bare se at det blir sånn?

kjemi_balansering.png

Det høres ganske riktig ut , men hvordan kommer man frem til det svaret? , jeg har prøvd å regne meg frem og da får jeg bare sutte tall på As2S5 + HNO3 => H3AsO4 + S + NO2 + H2O

Kan noen eventuelt vise meg en utregning for det?

Lenke til kommentar
Men korsen kan man se at Al får +3 i ladning , hva må man se etter? har bare hatt kjemi i 2 uker så jeg har enda ikke begynt å skjønne det? Er det noen formler for å komme frem til det? eller kan man bare se at det blir sånn?

De huskereglene jeg postet lenger oppe skal være tilstrekkelig for å løse oppgaven: Som sagt har oksygen så og si alltid ladning -II i forbindelser. Siden vi har 3 oksygenatom, må da samlet negative ladninger være 3*-II = -VI. Molekyler har i de fleste tilfeller samlet ladning lik null, derfor må det være totalt 6 positive ladninger for å balansere med de negative ladningene fra oksygenet. Fordi vi har 2 aluminiumatomer, må ladningen på hver av dem bli +VI/2 = +III.

Det høres ganske riktig ut , men hvordan kommer man frem til det svaret? , jeg har prøvd å regne meg frem og da får jeg bare sutte tall på As2S5 + HNO3 => H3AsO4 + S + NO2 + H2O

Kan noen eventuelt vise meg en utregning for det?

Janhaa postet en fullverdig løsning.

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...