Edstro Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hei. Jeg går på VG2 på studiespesialiserende. Foreløpig har jeg gode karakterer men har alikevell noen spørsmål angående privatist. Jeg har blant annet valgfaget: markedsføring og ledelse på timeplanen. Om jeg velger å gå opp i dette fage som privatist til jul å får en god karakter, kan jeg da bare melde meg ut av fage på skolen å beholde eksamenskarakteren på vitnemålet? Jeg har også hørt at viss man tar fag som privatist eller forbedrer fag som privatist at man havner bak i køen når man søker til universitetet. At der er en egen kø for ungdommer som kommer rett fra vgs, og da at jeg havner i den køen for voksne. Dette sa rådgiver. For meg høres dette helt rart ut? Takk for svar Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jaha, dette har jeg ALDRI hørt noe om. Tror rådgiveren din prater tull. Kan fint anbefale deg og ta faget som privatist, og dersom du har noen spørsmål ang det rådgiveren din sa, kontakt fylkeskommunen (finner tlf på www.privatistweb.no) Lykke til! Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jeg har også hørt at viss man tar fag som privatist eller forbedrer fag som privatist at man havner bak i køen når man søker til universitetet. At der er en egen kø for ungdommer som kommer rett fra vgs, og da at jeg havner i den køen for voksne. Dette sa rådgiver. For meg høres dette helt rart ut? Det er riktig. Det er to kvoter: ordinærkvoten og primærkvoten. Primærkvoten er forbeholdt folk som kommer rett ut fra vgs, og som ikke er over 21 eller har forbedret karakterene sine. Ordinærkvoten er for alle andre. Med den nye reformen er 50% av plassene ved et studium reservert folk i primærkvoten, og 50% for folk i ordinærkvoten. Men så lenge du ikke stryker i noen fag kan du være både i primær- og ordinærkvoten samtidig, fram til du er 21. Dersom du tar opp noen fag på nytt, kan du få dette på eget vitnemål, mens du fremdeles beholder det gamle som kan brukes i primærkvoten. Mer om dette står her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå