Gå til innhold

Ny maskin, herpa hovedkort, eller?

Reion

Anbefalte innlegg

*(skulle til å poste dette i "Maskinen fungerer ikke", men siden jeg trooor det er Hovedkortet(dog jeg frykter at det kan være Grafikk-kortet nå), men kanskje det passer bedre her?)

Hei! Jeg fikk en skokk med deler fra Komplett.no i dag, som jeg hadde bestillt. Lista er som så(kopiert rett fra komplett pga extrem latskap):

* 1 MSI X48C Platinum, X48, Socket-775, DDR2/DDR3, ATX, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

* 1 Intel Core? 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

* 1 Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

* 1 Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 2GB, Kit w/two 1GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

* 1 Gainward GeForce 9800GTX+ 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP

* 1 AeroCool ExtremEngine 3T sort, 25cm og 14cm vifte (Uten strømforsyning)

Fra før av hadde jeg en IDE DVD Brenner, en Harddisk, og et lydkort(M-Audio Audiophile 2496, siden jeg er en musiker, lulz).

Jeg satte igang med å rote ihop denne haugen, eller bygge pc'n om du vil

For å gå i detalj(skip dette om det er irrelevant, jeg anser ikke megselv som særskilt dataflink når det kommer til Hardware, så jeg anser min byggeprosess som noget relevant..), så begynnte jeg med å sette i CPU'n, hvorpå jeg brukte en god stund på å forsikre meg om at jeg ikke dreit meg ut kapitalt. Dog jeg må nevne at det knirka litt, interessant mye når jeg pressa ned den låsemekanismen, siden jeg fulgte manual og forsikret meg om at alle deler var som de skulle, så slo jeg meg til ro med at dette var normalt for å sørge for kontakt.

Deretter satte jeg i det gigantiske grafikk-kortet(mitt forige var ett Geforce 7600GS, agp, så jeg ble litt satt ut når jeg så størrelsa på 9800'en), dog jeg fant ut at dette var en dårlig idè, siden jeg hadde en del andre ting som jeg skulle ha inn først.

Minnebrikkene sto for tur, Det hovedkortet som jeg har her nå, har en finurlig løsning på å ha DDR3 og DDR2 support, så jeg fulgte manualen med turbokorta og satte de i de spesifiserte portene(DIMM-1 og DIMM-4), og satte Corsair Minnebrikkene i DIMM-2 og 3.

Deretter lura jeg oppi PSU'en, som gikk enkelt og greit, avventet å plugge i strømmen på hovedkortet. Skrudde inn DVD Spiller og harddisk (SATA, btw), lydkort i den nederste PCI porten, og deretter inn med GFX kortet(MERK; jeg satte det i den nederste PCI-E Porten).

Jeg satte så i strømkontaktene samtlige deler som trengte det, dog jeg var usikker på Grafikk-kortet, når det gjalds PCI-e Strøm kontakter, det er to på kortet, men jeg er, og var usikker på hvor mange jeg skulle ha i, jeg satte i.. 1 tror jeg..

Når jeg startet datamaskinen, så startet alt, bortsett fra skjermbilde, og CPU vifte. SIden CPU vifta ikke starta, var jeg ikke sen om å kutte strømmen til maskina, og jeg

sjekka kontakt ved navn CPUFAN, om den satt skikkelig i, og prøvde på nytt.

Samme resultat.

Jeg tok ut alle deler som CD spiller, Harddisk, en rambrikke, GFX kort, lydkort.. Og alle kabinettvifter. Fortsatt startet ikke CPU vifta. Etter mye om og men, hadde jeg kommet frem til at hverken CPUFAN eller noen av SYSFAN(bortsett fra EN!) portene ser ut til å gi strøm ifra seg. Den eneste som fungerte, var selvsagt den som var lokalisert lengst mulig ifra CPU vifta, den under alle PCI portene, helt nederst. Jeg fikk strekt kabelen ned dit, og vifta fungerer nå, dog på 3 pinner, isteden for de 4 som CPUFAN har. Jeg satte inn GFX Kortet, i PCI-E 1 porten, og fortsatt er bildet svart. Alt starter opp med vifter og alt det, men det kommer null signal. Jeg har prøvd å holde inn CMOS resetknappen, jeg har tatt ut BIOS batteri og venta, jeg har sågar skiftet BIOS batteri, og jeg kan ikke komme på noe jeg ikke har prøvd. Er det noen som har noen som helst formening om hva som er galt? Jeg har vel igrunn gitt opp dette kortet, men det er verdt å spørre folk som kan mer om dette enn meg.. Jeg blir glad om jeg slipper å returnere dette kortet, men om jeg må så.

Håper ikke øynene har falt ut av denne lange talen, men jeg følte at jeg måtte greie ut om alt jeg har prøvd, og på hvilken måte.

Bilde av hovedkort for referanse:

msi-x48c-platinum.jpg

I tilegg til alt dette må jeg nevne at kortet ikke lager noe lyd, jeg fant en SPEAKERmerket liten sak, som er løs, men jeg har lett over hele kortet og jeg har ingen anelse hvor jeg kan plassere den for å høre om biosen gir fra seg smertefulle hyl.

Håper noen kan hjelpe meg!

Endret av Reion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklageligvis så viste det seg at jeg har "Basja på leggen", for jeg hadde glemt på sette i 8pins strømmen! Så dere kan bare låse denne eller slette, alt ettersom.. Kan vel være nyttig for en annen stakkar som ikke har øya med seg til 8pins...

Beklager for spam :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...