Gå til innhold

Videoredigering i Wine, anyone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om KDEnlive var litt bøggete sist jeg brukte det (husker ikke versjon i farten), virket programmet helt greit mesteparten av tiden. Redigerte noen videoklipp fra fotoapparatet, la på teksting, fadinger i lyd og bilde, la på ekstra lyd, justerte lyd opp/ned. Eksporterte til MPEG og DivX uten problemer. Men kan være noe bøggete, så lagre prosjektene OFTE! CTRL+S.

 

Litt trening kreves selv om du er vant til videoredigeringsprogrammer, så ikke gi opp etter 10 minutter. Start eventuelt en ny tråd hvis du lurer på spesifikke ting i KDEnlive. Selv har jeg mest erfaringer med Sony Vegas og Adobe Premiere, men ettersom Windows er på tur ut, har jeg et varmt håp om at KDEnlive blir mitt redskap fremover. Ungene i huset bruker også programmet og lager temmelig imponerende produksjoner, alderen tatt i betrakting.

 

KDEnlive homepage

Lenke til kommentar
Hva med å bruker Ubuntu Studio?

http://ubuntustudio.org/

 

Jeg ville ha sagt njjjaaa.... på den. Ser den er oppsatt med «...PiTiVi, Kino, Cinepaint are included for video creation...».

Etter min mening er de to første altfor enkle. Cinepaint er vel for å retusjere film med?

 

I denne sammenhengen tror jeg det er KDEnlive som ligner mest på grensesnittet til Premiere og Vegas. Det er ihvertfall verdt å prøve før man begynner å styre med noe som kjøres under Wine.

Lenke til kommentar

Her kommer en oppdatering innimellom bleier og barnegrøt:

 

Har installert KDEnlive på to maskiner med ubuntu.

Oppstart:KDEnlive krasjer ca halvparten av gangene under oppstart. Må starte KDEnlive fra terminal. Er ikke noen knapp i "Start menyen". Dette skjer sikkert fordi KDEnlive er laget for KDE og Ubuntu bruker Gnome.

 

Capture: KDEnlive bruker enten Dvgrab eller FF ett eller annet for å importere fra DV kamera.

 

-Bærbar pc: Installerte DVgrab. KDEnlive registrerer at kamera er tilkoblet. Men skjer ikke noe mer. Planer videre: KDEnlive er avistallert her.

 

-Stasjonær pc: Installerte DVgrab. KDEnlive registrerte ikke det. Har rebootet. Installerte FF ett eller annet. Men får ikke kontakt med kamera. På denne pcene har jeg importert før med Kino. Det gikk ganske bra. Planer videre: SKal fikle litt mer. Men tror det raskeste her er å jobbe et par timer overtid, kjøpe en xp lisens og pinnacle. Selv om magen vrenger seg når jeg bruker xp.

Lenke til kommentar
... kjøpe en xp lisens og pinnacle. Selv om magen vrenger seg når jeg bruker xp.

 

Akkurat. Den DVgrab-greia har jeg vel bare brukt en gang for lenge siden for å se om det virket på Ubuntu. Den gangen var det antakeligvis Ubuntu 6.06. Og det virket fra kommandolinjen, husker jeg. Med et standard Canon mini-DV-apparat. Nå for tiden laster jeg bare over videofilene fra digitalkameraet, så jeg vet ikke hvordan dv-import virker for tiden.

 

Videre: tipper dette med videoredigering utvikler seg raskt i tiden som kommer når det gjelder Linux-distroer. Det ER etterspurt! Skulle så gjerne ha kommet og hjulpet deg over «kneika» med dv-import, men det lar seg nok ikke gjøre.

 

Når det gjelder Pinnacle: se deg GODT rundt omkring når det gjelder bruker-erfaringer! XP duger nok sikkert greit som plattform når det gjelder videoredigering. Jeg er faktisk mer skeptisk til Pinnacle-produkter. Har veldig dårlig erfaring med 2 videoredigeringsprogrammer jeg brukte tidligere!! Masse bugs og interlace-videoen skiftet fra A til B-rekkefølge i ett sett. Med mer!! Skal aldri ha Pinnacle noe mer iallfall. Sats heler på Sony Vegas hvis du har råd, eller et Adobe-product som er billigere enn Adobe Premiere.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...