Gå til innhold

Skal ha nytt Nikon Kamera D300? D90 eller D80?

Anbefalte innlegg

Hei

Min søster har et Nikon D80 som jeg er blitt ganske kjent med, pluss litt ulike linser. Har nå fått så mye interesse at jeg har besluttet å investere i et kamera selv også.

Jeg tenker kun å kjøpe kamera huset, da vi har mye linser på lur hjemme, som en bare kan ha på deling.

Kamera skal kjøpes fra USA, for en billigere penger, da en kompis jobber der borte, og tar det med hjem.

Det jeg lurer på :

Hva kamera bør jeg gå for?

D80 ? D90 ? Eller D300? Hva er de store forskjellene, og fordelene med dem? Regner med det blir litt sånn man får hva man betaler for, og D300 frister, men trenger jeg det ? Hva kan D300 om D90 ikke kan feks?

Noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt enkelt. Kommer litt an på ambisjonsnivået. Bildekvaliteten på D300 skal være veldig god og spesielt god på høy ISO. Nikon D80 skal også gi god billedkvalitet (gitt samme linse), så det kommer an på hvor mye du er villig til å legge ut. Et D80-hus får du til ca 5300,- mens et D300-hus koster 10000,- hos Japanphoto, altså nær det dobbelte. Kameraet som er i midten, D90 er foreløpig ikke testet angående billedkvalitet. Det er mulig at den nye CMOS-sensoren vil gi like gode resultater som D300, og i så fall vil D90 være en god mellomting.

Videofunksjonen i D90, samt LiveView har ikke jeg helt skjønt vitsen med, men hvis du er opptatt av sånt må du gå for D90. Jeg oppfatter imidlertid dette mer som unødvendig gadgets, og synes foreløpig at D80 er det av disse tre kameraene som gir mest billedkvalitet per krone i og med at det koster halvparten av D300. Jeg ville imidlertid ventet på tester av D90, samt å se det an en måned eller to for å se om D90 kan falle litt i pris etter de ivrigste pionerene har betalt fra seg og etterspørselen roer seg en smule.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt en alvorlig titt på D90.

Masse er hentett fra D300. Og flere ting er lagt til!!

Trenger du ikke 8 bilder i sekundet, så gjør de nesten

det samme med en D90 som en D300 :)

Video funksjonen er noe jeg faktisk har fått opp øynene for,

men det er sikker mange som aldrig kommer til å benytte den

effektivt. Men ok for youtube uansett da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...