-Martinho- Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg har tenkt til å søke lærlingplass hos et vekterfirma. Er 18 år og har gått på salg service og sikkerhet i 2 år. Det jeg lurer på er hvilket vekterfirma er "best" å jobbe for? Har til nå bare vært så vidt i kontakt med G4S, men tenkter også på Securitas. Hvordan er det med arbeidstider? Har hørt en del som sier at de jobber en uke på og en uke av, noe jeg synes høres veldig greit ut. Må man ta vekterkurs før man søker/blir ansatt som lærling eller betaler arbeisgiver dette? Takker for svar! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg har vært lærling som vekter i militæret med sivil utplassering 2 måneder i Securtias. Fagprøven tok jeg i desember. Som lærling vil nok vaktselskapet spandere på deg alle vektertrinnene i begynnelsen av læretiden din. Tror du må ha trinn 1 før du i det hele tatt kan begynne å jobbe, men dette tar bare noen dager. Det er langt viktigere at du har førerkort til bil, ellers kan man risikere å bli nedvurdert, men det er ikke et krav så lenge man tar det i løpet av læretiden. Det er ingenting som er "bedre" med G4S, Vakt Service, Securitas osv. De har alle sammen et godt rykte som vaktbransje, så det vil neppe ha noe å si for hvem du bør velge. Litt av poenget med å være vekterlærling er at du skal kunne de fleste grenene. F.eks flyplass, verditransport, mobil tjeneste, stasjonær tjeneste osv. Når du jobber mye natt er det som oftest en uke på jobb, og en uke fri. På dagtid blir du nok å måtte jobbe 8 normale arbeidstimer. Fordelen med å ta læretiden i militæret er at du oppnår fagbrev samtidig som du kvitter deg med førstegangstjenesten. Tar du læretiden sivilt vil du ende opp med å måtte ta førstegangstjenesten etter endt læretid. Dersom du er en av de som vil prøve å "dimme" unna førstegangstjenesten er ikke fagbrev som vekter noe å satse på siden mange vaktselskaper krever at du har fullført militærtjeneste, evt. vil kreve dokumentasjon på hvorfor du ikke har fullført. Lenke til kommentar
smy Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Gansk bra det person over sies.Vil bare legge til at lærlingtid regn ikke som ansinitet. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Det stemmer at du ikke får ansinitet av læretid, men det er ikke sikkert at alle arbeidsgivere er klar over dette, så det kan være greit å ikke nevne dette dersom man skal forhandle lønn. Lenke til kommentar
-Martinho- Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Takker for svar! Tror jeg fikk svar på alt jeg lurte på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå