Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skademelding ved kollisjon mellom bil og sykkel

iDude

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ble involvert i en litt kjedelig situasjon i dag. Jeg sykler langs en sykkelsti som ikke er fysisk adskilt fra bilveien. I det jeg nærmer meg et kryss svinger en bil fra møtende felt over mot venstre, krysser bil og sykkelfeltet og jeg kjører inn i bildøren på hans høyre side. Både sykkelen min og jeg greier oss fint, men bilen får en solid bulk og skrapemerker i døren.

Vi setter oss ned og fyller ut en skademelding, og vi er alt i alt begge ganske enige om hendelsesforløpet og at han har skylden. Men vi ble sittende litt og lure når vi skal fylle ut skademeldingen - hva skal man for eksempel skrive under mitt forsikringsselskap ? Vi endte opp med å skrive NA (Not Applicable).

På skademeldingen står det at min part skal sendes inn til forsikringsselskapet, men trenger jeg egentlig å bry meg om det? Og hvem skulle jeg evt. sende den inn til så lenge det ikke er skader på meg eller sykkelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visst du ikkje har nokon å sende skademeldingen til så får du beholde den sjølv. Grunnen til dette er at du skal kunne dokumentere kva du og bilkjører blei einige om i tilfelle bileiger skifter forklaring seinare.

Reint praktisk trur eg ikkje dette er noke du treng å stusse meir på, regner med at forsikringsoppgjeret bil ordna på samme måte som om bilen blei skada under parkering eller liknande.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...