espenoen Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Har etter mange runder med meg selv begynt å bruke Photoshop Elements (5.0) til organisering av bildene mine. Har ca 600 bilder i katalogen (mesteparten raw). Av disse har jeg tagget ca 150 som jeg fikser litt på og skal distribuere. I denne sammenheng har jeg likt godt version sets. Jeg editerer rawfilen, åpner den i photoshop om nødvendig og lagrer (psd) 'in version set with original'. Men etter litt bruk, går det tregere og tregere å lagre og plutselig havner ikke det editerte bilde i version set med originalen. Nå får jeg denne funksjonen rett og sett ikke til å virke. Bilde lagrer, men bare som en separat versjon. Noen andre som har opplevd det samme, eller har noen ide om hva som har skjedd? Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Ser ut som om det er andre som har hatt problemet og at det har eksistert siden tidligere versjoner av elements. Ved å eksportere katalogen og bruke denne videre fungerer alt som det skal igjen. Ikke akkurat kvalitetstegn... Tror jeg bør se meg om etter alternativer, men siden jeg er blitt glad i versjonsbehandlingen og tar primært bilder i råformat tror jeg ikke det er så mange alternativer. Får kanskje spare til lightroom. Men det er litt surt siden det ikke er lenge siden jeg kjøpte Photoshop elements. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg har brukt Elements 4 og 6, men har aldri sett den feilen. I versjon 6 er det en annen feil som irriterer meg; og det er at thumbnailene har en tendens til å bli korrupte - særlig ved første gangs generering (etter import). Tom Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Fiksen jeg nevnte i andre post virket bare for et par bilder, så kom feilen tilbake. Sjekk denne lenken her: http://kb.adobe.com/selfservice/viewConten...ternalId=331489 Utrolig provoserende! Problemet er kjent fra 3.0. De anbefaler oppgradering til 5.0. Som også har problemet. Jeg har registrert en bugrapport, men jeg regner med at jeg får anbefaling om å oppgradere til lightroom... Liker for øvrig det andre forslaget: Endre navn på photoshop og lat som det er en ekstern programvare. Organizeren er tydeligvis bedre integrert med vilkårlig annen programvare enn den interne editoren. Siden det tydeligvis ikke er mange som har opplevd feilen, kan jeg kanskje reinstallere, men jeg regner med det er databasen det er noe feil med, så jeg må vel tagge alt på nytt. Og da er versjoneringen også kuttet regner jeg med. Bekrefter alle mine fordommer, men jeg hadde i grunn begynt å like funksjonaliteten. Har begynt å få så mange bilder at noe organisering må til. Espen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå