Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Løsning på "sureføtter"?

dePt

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har plutselig begynt å stinke tåfis av bena mine!

Noe som ikke er spessielt kjekt.

Hva gjør jeg? Dusjer hver dag før jeg går på skolen, og gjerne også senere på dagen. Skfiter sokker flere ganger for dag, men likevell stinker det.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Har et likende problem, men vet ikke hvor jeg ligger hen i forhold til deg når det gjelder graden av stank. Jeg prøver i hvertfall å bruke sko og sokker så lite som mulig, noe som gir mindre svette. Jeg kjøper også lette og luftige sko, og bruker skoene så lite som mulig.

Men uansett er det beste tipset jeg kan gi deg er å gå til en skobutikk og spørre etter en spray mot vond lukt. Spray litt før du tar på deg skoene og eventuellt ta den med deg. Alt etter behov. :)

Og spis sunt :D

Lenke til kommentar

Skoene dine er garantert syndebukken. Sur lukt av føttene er bakterieflora. De koser seg nedi skoene dine der det er mørkt og fuktig. Beste er å bare kjøpe nye sko, lukta vil smitte av på sokkene dine uansett. Har sånn fjern-lukt spray, men det holder max en dag eller to.

Lenke til kommentar

Holder en knapp på skoene. Har noen feite Circa sko, så de går nok på bålet snart. Men jeg er helt avhengig av skatesko. Klarer ikke joggesko eller sneakers. Får gå til innkjøp av sånn spray da. Hører også at man kan legge skoa i fryseren, noe som vil dere bakteriefloraen, funker dete? Kan bli litt dyrt å skifte sko hele tiden :dontgetit:

Edit: Leif

Edit2: Så posten over, skal hive de i fryseren nå

Endret av dePt
Lenke til kommentar
Kan man hive sko i vaskemaskinen? :innocent:

Tenkte å gi de en skikkelig kattevask når jeg først var i gang

ja! I alle fall hvis det ikke er masse lær på de. Det er ikke noe vits å kaste sko som ikke er slitte. Er det bare lukt/skitt som er problemet så sleng de i vaskemaskina (ikke sammen med andre klær). Det kan hende de ramler fælt når de blir kasta rundt inni der, men maskina tåler 1-2 par sko. Ulempen er at det tar lang tid å tørke selv med god sentrifugering, så skovask er fint om sommeren, når man har mulighet til å sette de ut i god lufttørking en dag eller to. De vil også kanske føles litt stive og rare første gang du tar de på, med det går seg til på kort tid.

Jeg er jente og sliter ikke så mye med daglig fotsvette, men når jeg var liten ble stort sett alle sko vasket 2-3 ganger før de var så slitte at de måtte kastes. Og gymsko/treningssko vaskes minst hvert halvår.

Lenke til kommentar

Fotsopp har jeg ikke. Tok skoene ut av fryseren i dag. Står på tørkemaskinen nå. Når jeg kommer hjem skal jeg ta gymskoene, og så begynde på andre par. Tok på meg noen gamle sko i dag, som ikke luktet noe. Merker ingenting til "tåfislukt" nå. Men så er kl bare 11.30 da..

Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...