Thor. Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Hei. Oppgraderte en pc her og har da litt gammel ram til overs. Lite beskrivelser men jeg vet følgende: I maskinen jeg oppgraderte var det et socket 939 hovedkor av typen Asus A8N sli deluxe og 2x512 minne (amd athlon64 ****+) I maskinen som trenger ram er det en P4 prosessor er egentlig alt jeg vet. Endret 28. august 2008 av Thor. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Fra socket 939 systemet er det ihvertfall DDR1 minne du har. I P4 systemet kan det være både DDR1 eller DDR2 avhengig av chipsett på det hovedkortet, det kan også være RDRAM (rambus minne). Endret 28. august 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Etter det jeg har skjønt kan ikke ddr1, 2 eller rdram blandes. Men om de er av samme type kan det gå. Stemmer det? Skal finne ut av hovedkort når jeg i helga når jeg har fysisk tilgang. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 DDR (eller DDR1 som det ble kalt) har en sokkel kopling med 184 pinner. DDR2 en memory sokkel kopling med 240 pinner. De er overhode ikke kompatible med hverandre. I tillegg er det en key (vertikalt låse spor) i sokkelen som forhindrer at man setter feil type i feil sokkel (selv om noen faktisk har klart å presse DDR2 minne ned i en 184 pins DDR1 sokkel). Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Jeg forstod det men kan man blande samme type ram i form av eks ddr1 billig dårlig sort og middels dyr ddr. Det er det samme om hastigheten blir litt lavere. Målet er å øke minnet da det er flaskehalsen på mine foreldres maskin (kjører mange bakgrunnsprogrammer samtidig, firefox etc..). Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hvis du blander ram (av samme type, men med forskjellige spesifikasjoner) er det den dårligste ramen som styrer hastighet og performance. Men i enkelte tilfelle kan systemet bli ustabilt, evt. ikke virke. Hastighet/spesifikasjoner er ikke direkte koblet til pris på ram-brikkene. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Jeg forstår det med pris men jeg fikk jo frem poenget med spørsmålet. Da antar jeg at om rambrikken passer i ramsloten kan den brukes. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Ikke nødvendigvis. Jeg har sett systemer som ikke har taklet ram av foskjellige spesifikasjoner. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Men det finner vi ut når vi prøver. Maskinen eksploderer jo ikke av slikt etter mine erfaringer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Ingen fare i å prøve. Men billig ram ( billig som = High Density) funker generelt sett dårlig (eller ikke i det hele tatt) på nesten alle chipsett. Det er således enda større sjanse for problemer om man mixer high density med low density på samme memory controller. Hva er High Density: http://www.1ststop.net/ Endret 29. august 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå