Gå til innhold

Trenger hjelp til å være en god kristen!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Hvor i det nye testamentet er det forbud for homofili?

1 Tim 1,8-11:

8 Men vi veit at lova er god om vi bruker henne slik ho skal brukast, 9 og forstår at ho ikkje er gjeven for rettferdige, men for lovbrytarar og ulydige, ugudelege og syndarar, gudsfornektarar og vanheilage, og for dei som slår far sin eller mor si, for mordarar, 10 dei som driv hor, menn som ligg med menn, dei som driv med menneskehandel, løgnarar og dei som sver falsk eid, og kva som elles måtte strida mot den sunne læra, 11 og som ikkje er i samsvar med evangeliet om herlegdomen hos Gud, den sæle, det evangeliet som er tiltrudd meg.

Redigert: Er det berre meg som reagerer at homofilt mann på mann-samleie er putta i same setning som mordarar?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Hvor i det nye testamentet er det forbud for homofili?

1 Tess 1,8-11:

8 Men vi veit at lova er god om vi bruker henne slik ho skal brukast, 9 og forstår at ho ikkje er gjeven for rettferdige, men for lovbrytarar og ulydige, ugudelege og syndarar, gudsfornektarar og vanheilage, og for dei som slår far sin eller mor si, for mordarar, 10 dei som driv hor, menn som ligg med menn, dei som driv med menneskehandel, løgnarar og dei som sver falsk eid, og kva som elles måtte strida mot den sunne læra, 11 og som ikkje er i samsvar med evangeliet om herlegdomen hos Gud, den sæle, det evangeliet som er tiltrudd meg.

Redigert: Er det berre meg som reagerer at homofilt mann på mann-samleie er putta i same setning som mordarar?

Først en liten rettelse; Det er 1 Tim 1:8-11.

Og der står det i 1:8 Men vi vet at loven er god når vi bruker den rett.

Her henvises det til loven, som er pr. definisjon gamle testamentet. Hvis man ikke skal følge gamle testamentet (som det påstås) vil jo denne loven bli feil?

Det er dette jeg blir mer og mer frustrert over. Hvordan skal vi tolke? Hvem bestemmer tolkningen?

Lenke til kommentar
Hadde du orket å satt deg inn i Bibelen hadde du kanskje også visst at man gikk bort fra det gamle testamentet og over til det nye.

Hvordan skjedde dette?

Det er mange skriftsteder som omhandler dette: Romerne7,6 "Men nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven."

Det var ikke mulig for mennesker å bli rettferdig for Gud med lovgjerninger, derfor tjente loven, gitt gjennom Moses, som en tuktemester til Kristus som det står i Galaterne 3:24 ..."forat vi skulle bli rettferdiggjort av tro"

Ordningen med det å være trell får jeg utdype litt senere.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar

Vanligvis pleier jeg å more meg over diskusjoner om kristne temaer, men når jeg leser det her blir jeg rett og slett sjokkert. Og DET er blandt de tingene som hører med til sjeldenhetene.

SirEmaon, du er en av de som ateister elsker å hate.

Lenke til kommentar
Vanligvis pleier jeg å more meg over diskusjoner om kristne temaer, men når jeg leser det her blir jeg rett og slett sjokkert. Og DET er blandt de tingene som hører med til sjeldenhetene.

...men er ikke SirEmaon selv ateist? Skjønte det slik jeg at han SKREV dette for å få frem hvor hyklerisk kristendommen egentlig er når en tar en titt under det fine "panseret" de kristne så gjerne holder opp og vil vi skal se? Eller er jeg på vidåtta her?

:)

Lenke til kommentar

...men er ikke SirEmaon selv ateist? Skjønte det slik jeg at han SKREV dette for å få frem hvor hyklerisk kristendommen egentlig er når en tar en titt under det fine "panseret" de kristne så gjerne holder opp og vil vi skal se? Eller er jeg på vidåtta her?

:)

aner ikke, men isåfall er jeg dritet meg godt ut :p

Lenke til kommentar

Ateist, gudeist, naturist, kverulist… spiller ingen rolle hva jeg er. Det jeg lurer på er om mennesker som ikke følger bibelen kan kalle seg kristne? Skal ikke en som er kristen følge bibelens ord? Hvis han ikke gjør det, er han da kristen?

Det er mange som bl.a. kun følger de ti bud eller følger kun de retningslinjene som er definert som gode i skriftene. Men hva er de gode retningslinjene? Hvem definerer de……?

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Ateist, gudeist, naturist, kverulist… spiller ingen rolle hva jeg er. Det jeg lurer på er om mennesker som ikke følger bibelen kan kalle seg kristne? Skal ikke en som er kristen følge bibelens ord? Hvis han ikke gjør det, er han da kristen?

Det er mange som bl.a. kun følger de ti bud eller følger kun de retningslinjene som er definert som gode i skriftene. Men hva er de gode retningslinjene? Hvem definerer de……?

Semi kristne er vel mer dekkende om de som plukker og kaster fra den "gode" boken... :)

Det rare er at de helt har kuttet ut GT i bibelen sin, men så fort spørsmålet om moral kommer opp trekker de frem de ti bud og hvor står de ti bud? Jo, i det gamle tastamentet.... :roll: Go figure....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...