Koro Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Det står at vi skal følge de ti bud i det nye testamentet Uansett, det står ikke at vi skal kjøpe slaver, ha skjegg (som du sikkert har sett at alle jøder har), være omskjært.. osv. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Det står at vi skal følge de ti bud i det nye testamentet Uansett, det står ikke at vi skal kjøpe slaver, ha skjegg (som du sikkert har sett at alle jøder har), være omskjært.. osv. Jeg har sett mange jøder uten skjegg. Kommer de til helvete? Endret 29. august 2008 av LordArgh Lenke til kommentar
Koro Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Oj unnskyld, kan egentlig ikke svare på det Beklager at jeg skreiv "alle" jeg kan selvfølgelig ikke vite det. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Det står at vi skal følge de ti bud i det nye testamentet Uansett, det står ikke at vi skal kjøpe slaver, ha skjegg (som du sikkert har sett at alle jøder har), være omskjært.. osv. Jeg har sett mange jøder uten skjegg. Kommer de til helvete? Det fins mange forskjellige slags jøder. Jeg tror at de ortodokse har skjegg. Lenke til kommentar
Vegardzzx Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Disse tingene med at alle skal ha skjegg osv. skal ikke vi tenke så mye på. Dette er moselover. De følger vi ikke lenger nå. De ti bud derimot er vesentlig for oss kristne i dag. Dessuten ble dåpen erstattet for omskjærelsen.. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Næmmen! Kristendomm! Dette er jo gamletestamentet, trodde det var jødene som kom med det jeg, jaja så feil går det an og ta :') Husk på det til neste gang man, nye testamentet = jesus kristus, gamle testamentet = jødedommen Men jeg tilgir deg i og med at du bare har fulgt de andres eksempler på dette forumet.(Sa det i og med at 6/7 punkter kommer fra GT) Ja,ha. Slik jeg forstår dette så kan man kutte ut GT. Hmmmm…. Men hva med Luk.19:27 hvor Jesus sine fiender skal føres frem for ham og hugges ned foran hans øyne. Skal jeg vente på Jesus oppstandelse før fienden av kristendommen skal dø? Eller kan jeg ta loven i egne hender? I Mat. 15:4 viser at den som bruker onde ord mot sin far eller mor skal dø (lov gitt av moses, men Jesus finner grunn til å gjenta den). Min sønn var ond i sinnet og brukte onde ord mot meg her en dag. Må jeg ta livet av ham? Den som elsker far, mor, sønn eller datter mer en Jesus vil Jesus ikke komme med fred (Mat. 10:34-39) men med sverd. Jeg elsker min familie over alt på denne jord og litt mer en Jesus. Er jeg da kommet i unåde? Trenger svar på disse også… Det står at vi skal følge de ti bud i det nye testamentet Uansett, det står ikke at vi skal kjøpe slaver, ha skjegg (som du sikkert har sett at alle jøder har), være omskjært.. osv. Etter Paulus brev til eferserne og i brevene til Timoteus er det lov til å ha slaver. Hvis det er lov til å ha slaver, er det vel lov til å kjøpe? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Står mye merkelig og gammeldags i Bibelen, ja. Likevel tviler jeg på at dette er budskapet til kristendom i dag. Lenke til kommentar
holar Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Oki, nå ble jeg forvirret. Er det så å forstå at det gamle testamentet skal sees bort fra, med mindre det er en referanse i det nye testamentet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Sånn basicly ja. Matteus 5,17 De må ikkje tru eg er komen for å avlysa lovi eller profetane. Eg er ikkje komen for å avlysa, men for å fullføra. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hvilken lov er dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Eg vil tru det er Moselovene. Er ikkje teolog og eg synast det er litt teit å berre "meh, gt er jødane sitt problem" (har høyrt det IRL). Du kan spørje Bellicius (orsak om eg stava feil) Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Jeg vil med dette takke alle her på forumet (og andre plasser) som prøver å lære oss opp i kristendommen og....... Jeg opplever innlegget ditt som sakastisk ment. Det kan du bekrefte eller avkrefte. Man kan lære mye av Moseloven - det som du siterer hovedsaklig fra, men den var til jødene og ikke de kristne. For meg har det ikke vært mulig å forstå det på noen annen måte. OK ? Dette med trell var en sosial ordning og kan ikke likestilles med det vi forbinder med slave idag. Lenke til kommentar
holar Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Da har jeg et nytt spørsmål jeg. Hvor i det nye testamentet er det forbud for homofili? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Dette med trell var en sosial ordning og kan ikke likestilles med det vi forbinder med slave idag. Slave da og slaver før i tiden var det samme. Vi kalte dem treller her oppe, men dette var slaver det også og ikke en sosial ordning... Jøss hvorfor prøver du å dekke over dette da? Greit at kristne tror godt om seg og sin tro, men å forsøke å lyge til seg selv og andre om hva som faktisk står der og meningen i det er vel å gå litt langt, er det ikke? Bibelen er og blir en grusom eventyr bok og bør leses deretter. Ikke forsøke å pynte på dette og lyve om hva som står der. Men guds veier er uransakelige vet du, så det er best å late som ikke noe og tvinne tomler..... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Treller og slaver var som regel ingen sosial ordning. Slaver ble anskaffet hovedsaklig på to måter: 1. En person står i gjeld til en annen, og selger seg selv, eller en av familiemedlemmene (som regel et barn) sine som slave 2. Et område ble angrepet, og innbyggerne ble tatt til fange og solgt som slaver. Grunnen til at disse ble solgt, er at disse enten ville vært av liten nytte, til bryderi, eller høy sannsynlighet for at de kan flykte når de er såpass nærme der de kom fra. Ordet trell eller slave sier ikke noe om de er treller av grunn 1 eller 2. Lenke til kommentar
Lindoniel Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg vil med dette takke alle her på forumet (og andre plasser) som prøver å lære oss opp i kristendommen og bibelens bud. Jeg lærer stadig vekk nye ting og samtidig ønsker jeg å dele Guds godhet med alle. Men jeg trenger likevel noen råd fra andre personlig kristne om hvordan jeg skal leve i pakt med skriftene: Jeg og min sønn er ikke omskåret og etter 1.mos. 17:14 så skal vi utryddes. På bakgrunn av dette ønsker jeg omskjæring av meg og min sønn. Hvem er det som utfører dette i Norge? Min datter er kommet i den alderen hvor jeg ønsker å selge henne som trellkvinne i følge 2.mos. 21:7. Hva er den rette prisen etter det prisnivået vi har i dag? Både mannlige og kvinnelige treller kan eies etter 3.mos. 25:44, men det må være fra et folkeslag rundt oss. Min kone mener vi bare kan kjøpe og eie palestinere. Jeg kunne selv tenkt meg en danske. Her trenger jeg litt bistand, kan jeg eie dansker? Når det gjelder homofile, så kan ikke dette forsvares. Dette er en styggdom etter 3.mos. 18:22. Skriftene sier at når en mann har omgang med en annen mann, så har de begge gjort en avskyelig gjerning og skal derfor dø i følge 3. mos 20:13. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv? Skjegget mitt runder jeg ikke av på sidene og jeg raker ikke skjegget i kantene slik det er beskrevet i 3.mos 19:27. Hvordan skal jeg straffe menn som ikke lar skjegget gro eller menn som klipper skjegget kort? Det sømmer seg ikke for kvinner å tale i menigheten. Etter 1.kor.14:34 skal de underordne seg. Min kone skal søndag tale i menigheten. Skal jeg nekte henne å tale? Etter 3.mos 11:10 er det en styggdom å spise skalldyr. Min far mener det er verre med homofili en å spise skalldyr. Jeg er uenig med ham. Men hvem har rett? Jeg ønsker sterkt å leve etter guds ord og håper på det sterkeste at de finnes noen kristne som kan hjelpe meg med disse spørsmålene. De er viktig for meg å få svar, slik at jeg kan definere meg selv som en god kristen. Hadde du orket å satt deg inn i Bibelen hadde du kanskje også visst at man gikk bort fra det gamle testamentet og over til det nye. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Står mye merkelig og gammeldags i Bibelen, ja. Likevel tviler jeg på at dette er budskapet til kristendom i dag. Jeg ønsker klare svar og hva mener du er budskapet med kristendommen? Kan man kalle seg kristen og se vekk fra bibelen? Jeg vil med dette takke alle her på forumet (og andre plasser) som prøver å lære oss opp i kristendommen og....... Jeg opplever innlegget ditt som sakastisk ment. Det kan du bekrefte eller avkrefte. Om det er sarkastisk, ironisk, alvorlig eller oppriktig har faktisk ingen betydning. Jeg ønsker stadig å tilegne meg ny kunnskap. Jeg lærer at noen kristne ser vekk fra bibelen, men likevel kaller seg kristen. Noen henviser kun de ti bud, men da kan de likefult være muslimer etter mitt syn. Ateister og agnostikere kaller alle som har en tro for dumme. Hvorfor det? Deres syn er på lik linje med det religiøse; en tro. Hovedspørsmålet er følgende: Hvis jeg ønsker å være en god kristen, kan jeg definere og vurdere det som står i bibelen etter eget forgodtbefinnende? Hvis ikke; hvem skal gi definisjonene? Presteskapet? Eller må det som står i bibelen følges slavisk? Da har jeg et nytt spørsmål jeg. Hvor i det nye testamentet er det forbud for homofili? Det er et spørsmål som jeg også ønsker et svar på. Er det noen som kan? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Det burde egentlig hete jes(us)isme (jf. buddhisme), ettersom Kristus/Messias-biten nå er irrelevant (GT ignorert og alt det der). Lenke til kommentar
Zlash Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Hadde du orket å satt deg inn i Bibelen hadde du kanskje også visst at man gikk bort fra det gamle testamentet og over til det nye. Hvordan skjedde dette? Endret 1. september 2008 av Zlash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå