Gå til innhold

Hjelp til å finne riktig surround forsterker

Anbefalte innlegg

Prøver å finne en Surround forsterker med usb ingang og eventuelt innebygd lyd kort for pc til en rimelig penge.

Alt i stua drives av en enkel laptop som jeg nå kjører lyden ut til to forskjellige sterio forstekere ( får å justere lyd bak og foran ) men dette blir bare bra med musikk, så surround er løsningen.

Har funnni ei lita søt ei Samplify Digital 5075D men har vondt for å handle noe som jeg betaler nesten mer for frakta en produktet. Pluss at den er nok litt svak for mine 170 watts gulv høytalere.

Og her står jeg fast, har vurdert å kjøpe denne saken og kjøre sub out ut til en 500 watts sterio forsterker og videre ut til di 170 watts høytalerne, samtidig som samplify sterkern også leverer til samme høytaler som sub out kommer på.

Totalt har jeg 6 høytalere i rommet, 2 X 170W foran, 2 X 75W bak, 2 X (45W antatt) center foran.

Jeg trenger ikke den beste lyden, men det skal låte bra til både film, spill og musikk.

Pris klasse; Opp til 5 tusen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for inputten, men ingen av di har usb tilkobling. Di har derrimot hdmi, men dette kjenner jeg ikke, kan det tilkobles pc som ikke har lyd kort basert for surround, og kun mini-jack ut?

Hørt det med watt ikke har mye å si før, men la det med hvis det hadde det alikavel :) siden min onkyo 200 watts sterker kun fikk høytalerne til å låte max treble og null bass uansett hva jeg stiller den på. Mens di låt bra med 500watts sterkern.

Høytalerne foran og bak er Jamo, center høytalerne er fremmed, anonyme og gamle, men har god lyd og er i flott tre verk. satte dem opp først som ett møbel hehe.

hoved høytaler foran er;Jamo Cornet 75a, Rated power 120W, Music power 170W, IEC (268-5) 65 W, Impedance 60hm.

Endret av xhansax
Lenke til kommentar

Er det en bærbar maskin du har ? Finnes det en digitalutgang ?

Et 5.1 surroundlydkort får du fra 131,- kr (internt PCI), eller 387,- kr (eksternt USB).

Samplify Digital 5075 er en 5 kanals forsterker med innebyggd lydkort. Det ser ut som den har serdeles begrenset funksjonalitet. Og at den amerikanske versonen ikke kan ha høyere spenning en 120V (ikke 230 som i norge), og at du derfor er nødt til å kjøpe en Step down -transformator. Du kan muligens klare deg med denne på 500W

Lenke til kommentar

Jepp det er en bærebar pc.

Hele ide'en med å skaffe forsterker med inne bygd lydkort var å ha færre bokser og ledninger å stue bort, men siden jeg må ha en step-down transformator er det ingen vits å skaffe sterkern fra amerika.

Da er ektern lydkort løsningen, og jeg bikker mellom Nad'en og Denor'en. Hvem av di to er mest kraftige, og vil dra hoved høytalerne best?

Også lurer jeg på dette med subwoofer, har vel ikke plass til en tror jeg, med mindre den plasseres under sofaen. Eller kan hoved høytalerne brukes som subwoofer også?

Lenke til kommentar

NADen er nok suverent kraftigst, men Denonen har betydelig mer avansert signalbehandling, så kommer an på hva du prioriterer.

Det går fint an å bruke fronthøyttalerne til å spille sub-kanalen, mange receivere kan gjøre dette, eller du kan mikse det via programvare. Fronthøyttalerne bør minst gå ned til 30Hz om du skal gjøre dette, ellers kan de slite litt i scener med mye dypbass.

Lenke til kommentar

Packard Bell-en din har 5.1 surroundlydkort (Realtek ALC660D-GR). Men det ser ut til at du bare kan få surround via HDMI kontakten (Digital). Desverre har ikke NADen HDMI-inngang.

Så du slipper å kjøpe et til eksternt lydkort, men trenger en forsterker med HDMI-inngang som tar i mot digitallyden.

Lenke til kommentar

Hehe, festlig! Det viste jeg ikke :p

Da blir det Denon, og jeg håper det er plug'n'play med hdmi kabel på plass ;)

Fant fram en basser som jeg kjøpte til bilen ett par år siden;

Biltema; Normal 100W, Max 200W, 40Hz-6,000Hz Impedance 4 ohm. art 31-347.

Ja, den er skrot men billig var den hehe.

Grunnen til at jeg dro fram den var tanke på subwoofer. A justere hoved høytaker til 30Hz hørtes komplisert ut, og da er det kansje bedre å bruke denne?

Så langt vil jeg takke og bukke for svarene ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

En "basser"?

Jeg tror ikke det er så lurt å bruke en subwoofer (noen ganger kalt "boombox" i bilsammenheng) til en bil på et hjemmekinoanlegg. Impedansen er lav og kan føre til varmegang i forsterkeren.

Lenke til kommentar

Ok, da blir ikke "bassern" brukt, får heller sette meg inni det med å sette hoved høytaler ned til 30Hz.

En ting jeg ikke kjønner er HDMI... har pcn min virkelig denne kontakten? Jeg ser bare 4 usb kontakter, nettverk kont., strøm, mini jack in og ut, pluss vanlig skjerm kontakt ut (som jeg bruker på en 40" lcd skjerm)

Søkt litt på hdmi kabler og de ligner veldig på usb. Går hdmi inn i usb kontakten? og hvis ikke, er det passe teit å sende med pc'n surround lydkort hehe.

Lenke til kommentar

Hvis ikke PCen har HDMI-utgang, så må du sjekke i innstillingene for lydkortet. Se om du kan slå på "digital output only", eller noe i den duren. Det er mulig at du kan bruke hodetelefon-utgangen som digital-utgang med denne innstillingen slått på.

Lenke til kommentar

Da er drivere oppdatert og har sjekka instillinger, eneste jeg kunne gjøre var å sette til virtuel surround.. Og ingen hdmi kontakt å finne. Da er det vel bare å handle eksternt lydkort, for det finnes vel ingen surround forsterker med usb inngang?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Et ekstern lydkort som kobles til via USB og som sender lyd videre via HDMI, vil du måtte lete lenge etter. Hva er det egentlig med deg og den HDMI-kontakten? :p

Holder det ikke at den har enten koaksial eller optisk utgang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...