Gå til innhold

Vil bli stor

Mavo

Anbefalte innlegg

Hvilken type split begynte du på da? Slik du foreslo så er en klassisk ab-split som man trener 3 - 4 ganger i uken også effektivt, men jeg mener det ikke vil være optimalt for en nybegynner å trene f.eks en 4-split hvor man dedikerer en hel trening til en muskelgruppe rett og slett fordi muligheten for å øke like ofte ikke er til stedet. På min mest fremgangsrike 5x5-periode klarte jeg å øke 7,5 kg i uka på knebøyen (2,5 kg 3 ganger i uka). Jeg tror ikke det hadde vært mulig å gjøre like store økninger dersom jeg bare trente ben en gang i uka rett og slett fordi et hopp på 7,5 kg hadde vært alt for tungt.

Så ikke dette spm før idag jeg da ;) men spliten som jeg synts er grei er enten en A-B 2 ganger i uken, eller kjøre A-B-A første uke og B-A-B den andre.. begynte forøvrig på en A-B X 2 split selv.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste når du skal trene styrke er å lese litt teori hver dag. Selv om denne tråden varer 10 sider til, vil du bare få vite en brøkdel av hvordan man skal trene styrke.

Anbefaler at du leser alle artikklene på iform.no

Kan jo liste opp noe av det basiske:

-Lær deg riktig teknikk (nevnt før, men dette er faktisk veldig, veldig viktig!)

- Spis 2-3,5 gram proteiner per kilo kroppsvekt hver dag. I begynnelsen holder det med 2 siden kroppen din ikke greier å ta opp så mye mer foreløpig.

- Etter trening (fortest mulig etter det siste settet) får du i deg raske karbohydrater i form av tilskudd, juice, etc. Frukt er bra, men IKKE optimalt siden det blir tatt opp så tregt. Cirka en halvtime etter det igjen bør du få i deg 0,3-5 gram raske proteiner per kilo kroppsvekt. Dette kan så å si bare oppnås gjennom proteintilskudd. Whey proteiner altså.

- Pass på å spise mye i tillegg til proteinene. Du skal helst ha i deg 500 kalorier mer enn hva du pleier å få i deg. Hvis du trener riktig vil du uansett gå ned i fettprosent fordi du får større muskler. Men etterhvert vil du legge på deg en smule fett, men dette er det bare å deffe bort av og til. Er ikke snakk om mye og tar ikke lang tid. Karbohydrater og fett (riktig fett) er viktig.

- Du kan ikke miste fett og få større muskler samtidig. Eneste måten å greie det på er å vokse så fort at selv om du legger på deg fett så synker fettprosenten siden du blir større.

- Ha 12 timer mellom styrke og kondisjonstrening. Å trene kondisjon etter styrke uten så mye som en shake i mellom er idiotisk hvis hovedmålet er å bygge.

- 6-8 sett på de små muskelgruppene er nok og 10-12 på de store. Er du helt fersk så begynn mye lavere.

- Ikke hvil mer enn 3 minutter, ved mindre du trener for å maxe eller noe slikt. Er pausene for lange blir det neste settet en repetisjon av det første siden du ikke lykkes i å aktivere flere muskelfibre.

- Gå aldri sulten på trening. Tren ikke hvis det gjør direkte vondt.

- Gjør opp en mening om hvorvidt du skal trene for maksimal muskularitet eller maksimal styrke. Du trener nemlig annerledes avhengig av dette.

- Vær strukturert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...