Gå til innhold

Vil bli stor

Mavo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 15 som nettop har startet på treningstudio.

Som Emne sier vil jeg bli stor, (ja jeg begynner litt tidlig) Jeg er ikke den største karen heller i bredde.

det jeg lurer på er:

Hva skal jeg trene? og når skal jeg trene de forskjellige delene av kroppen?

Hva er det lurt og spise, både før og etter trening?

spiller også fotball som ødelegger litt av det med og bli stor, trener 2-3 dager i uken, men har

tenkt og slutte. Fotballen gjør meg bare mindre igjen:P

om jeg har 7 dager i uken, noen som har et opplegg til meg?

Takk for alle kommentarer:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du trent styrke før? Om du ikke har det vil jeg ikke anbefale å dele inn økter etter de forskjellige delene av kroppen helt ennå. Start rolig med et par økter i uka som tar for seg de viktigste muskelgruppene og bli vandt til det hele. Etter 1-2 mnd kan du komme tilbake og dermed begynne å dele inn, øke mengde osv. Starter du for hardt og gjør ting feil vil treningen kun virke mot sin hensikt.

:)

Lenke til kommentar
Har du trent styrke før? Om du ikke har det vil jeg ikke anbefale å dele inn økter etter de forskjellige delene av kroppen helt ennå. Start rolig med et par økter i uka som tar for seg de viktigste muskelgruppene og bli vandt til det hele. Etter 1-2 mnd kan du komme tilbake og dermed begynne å dele inn, øke mengde osv. Starter du for hardt og gjør ting feil vil treningen kun virke mot sin hensikt.

:)

hvorfor skal han ikke trene split? kroppen blir ikke bedre vandt til ett fullkropps enn ett split program.

til trådstarter, ikke tren 7 dager i uka, halve poenget med trening er restitusjon, en grei mengde kan være og enten splitte opp kroppen 2 ganger og kjøre det 2 ganger i uken, altså 4 ganger.. eller så kan du f.eks kjøre fullkropps program 3-4 gange i uken. hva som funker best for deg kommer nettopp ann på deg. så det er individuelt. 5x5 kan også være en grei start.

Få inn teknikk, kjør ordentlig program, men få FØRST orden på kostholdet, spis bra proteinrik mat, evt tilskudd der maten ikke strekker til, ligg på ca 2 g protein per kroppsvekt. Legg deg fra 2-400 kcal i overskudd, så kommer du nok til å vokse - jevnt. ja tell kcal, kjedelig men nødvendig.

Lenke til kommentar

Det er såvisst ikke noe mer vanlig å ta ett fullkropp enn split, argumentene dine holder ikke mål, hva vil du si er normalt a? hvem er det som sier det er normalt? bare du?

og det med rytme er jo bare helt idiotisk, mener du at man burde trene fullkropp for å få fin rytme til split? du har jo rett og slett ikke peiling..

Lenke til kommentar

Selv om argumentene til Points ikke holder mål, så mener også jeg at han bør trene fullkropp. Som nybegynner kan han utnytte lineær progresjon, og det vil by på langt større fremgang enn split for en nybegynner. Splittrening er for utøvere som har en del trening bak seg og ikke klarer å øke like ofte som en nybegynner. Du bør tyne muligheten for ukentlige økninger så lenge som mulig, og da er fullkropp veien å gå. Når du ikke lenger klarer å øke på et fullkroppsprogram kan du bevege deg over til splittrening. Stronglifts 5x5 og Release Your Potential er gode programmer for nybegynnere som er utprøvd og vil gi deg gode økninger om du gjør alt rett.

Google er din venn ;)

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Jeg og mange andre jeg trener med begynte rett på split program. har aldri litt noen nød eller handicap, progresjonen har heller ikke latt vente på seg, men folk skjønner visst ikke her at det er store mennesklige forksjeller.. fullkropp funker for noen og Ryp funker for noen, dc funker for noen men desverre? er vi alle ikke bygget likt opp og kan ikke ha de samme forutsetningene..

Lenke til kommentar

Hvilken type split begynte du på da? Slik du foreslo så er en klassisk ab-split som man trener 3 - 4 ganger i uken også effektivt, men jeg mener det ikke vil være optimalt for en nybegynner å trene f.eks en 4-split hvor man dedikerer en hel trening til en muskelgruppe rett og slett fordi muligheten for å øke like ofte ikke er til stedet. På min mest fremgangsrike 5x5-periode klarte jeg å øke 7,5 kg i uka på knebøyen (2,5 kg 3 ganger i uka). Jeg tror ikke det hadde vært mulig å gjøre like store økninger dersom jeg bare trente ben en gang i uka rett og slett fordi et hopp på 7,5 kg hadde vært alt for tungt.

Lenke til kommentar

Problemet ved denne "diskusjonen" er uten tvil deg, som bare avfeier mine råd og kaller dem idiotiske. Prøv å spørre en personlig trener som har drevet med dette en del år og se hva han ville gitt en 15-åring som ikke har drevet mye med dette før; fullkropp eller split? Hvis han starter med fullkropp 2-3 ganger i uka vil han etterhvert bli vandt til dette og kan gå over på split med tyngre vekter. Ved å trene split utsetter man musklene for mye mer og det er ikke slik man kommer inn i et godt treningsmønster, da kan han fort gå lei og miste motivasjonen.

Å starte slik handler ikke om å bygge muskler, men å bli vandt til det å trene og "forberede" kroppen på større påkjenninger når han etter et par mnd går over til split.

Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke har peiling og kommer med teorier, argumenter og svada som hadde gjort forfatteren av Ringens Herre misunnelig.. og når jeg tror enden er nådd så kommer du med enda ett argument som mange av oss ville avfeid med en diger feiekost.. jeg gidder ikke begynne og starte diskusjonen med inkompetente treningsveiledere..

hvis du i det hele tatt leser hva andre folk skriver så ser du at folk faktisk er forskjellige ( utrolig nok) så det kan ikke være likt for alle, str 40 i sko passer ikke til alle selv om du bruker det...

Lenke til kommentar
hvis du i det hele tatt leser hva andre folk skriver så ser du at folk faktisk er forskjellige ( utrolig nok) så det kan ikke være likt for alle, str 40 i sko passer ikke til alle selv om du bruker det...

Men allikevel prøver du å drepe mine råd og argumenter. Jeg kjenner mange, inkludert meg selv, som startet slik. Da hadde jeg aldri løftet en vekt i hele mitt liv, og det var en god måte å begynne på og jeg gikk ikke lei, tvert i mot. Derfor anbefaler jeg det. Du startet sikkert å trene split med en gang, og det funket for deg? Flott, men ikke kom å avvis andres råd bare fordi du ikke gjorde det på samme måte.

Lenke til kommentar

For å bli stor, er selvsagt styrketrening det beste. Men ikke bli sittende å trene styrke hele tiden, og glem utholdenheten. Jeg vil anbefale å trene utholdenhet i tillegg, kroppen trenger å jobbe på høypuls en gang i blant, og det styrker hjertet. Gjerne kombiner utholdenhet og styrke.

Hvordan du trener styrke, og hvordan du jobber i de forskjellige "fasene" lærer man mer om på videregående.

HUSK:

- Varm godt opp for å hindre skader og for å få max utbytte av trening.

- Øv inn riktig teknikk

- Begynn med øvelser for de største musklene

- Øk treningsmotstanden forsiktig og gradvis. Når du blir sterkere øker du ikke antall repetisjoner, men motstand.

- Styrketrening bør kombineres med bevegelighetstrening, slik at du opprettholder en riktig lengde på musklene.

Hovedregelen for styrketrening er: "Skal en muskel bli sterk må den belastes tungt, skal den bli svært sterk må den belastes maximalt." Når du trener styke øker du samtidlig musklenes tverrsnitt, noe du ønsker. Jobb med de største musklene først, og ikke ha for stor motstand. Når du etterhvert blir sterkere, kan du begynne å trene maximal styrke: altså øvelser du klarer å gjøre 6-12 ganger.

Hvis du tenker på å trene mage/brystmusklatur må du ikke glemme å trene rygg! Dette er veldig viktig. Hvis du bare trener musklene foran, kommer du til å få en "sammenkrøpet kroppsholdning" vet ikke hvordan jeg skal forklare det ellers. Du har sikkert sett folk med store muskler, men som har dårlig kroppsholdning, og går litt foroverlent? Det er ofte resultatet av for mye trening i musklene foran, og forsømmelse av musklene bak. Husk: tren rygg :D

Lenke til kommentar

Jeg skjønner poenget ditt, men det er ikke nødvendig å kjøre et fullkroppsprogram. Han bør ikke trene med for mye vekter og heller konsentrere seg om teknikktrening og å venne kroppen til styrketreninga. Det er dog ikke dumt å kjøre fullkropp-.

Lenke til kommentar
Hovedregelen for styrketrening er: "Skal en muskel bli sterk må den belastes tungt, skal den bli svært sterk må den belastes maximalt." Når du trener styke øker du samtidlig musklenes tverrsnitt, noe du ønsker. Jobb med de største musklene først, og ikke ha for stor motstand. Når du etterhvert blir sterkere, kan du begynne å trene maximal styrke: altså øvelser du klarer å gjøre 6-12 ganger.

Tenker du på 6 - 12 reps? Da trener man for hypertrofi og ikke maksimal styrke.

Lenke til kommentar

Tenker du på 6 - 12 reps? Da trener man for hypertrofi og ikke maksimal styrke.

Ja. Det er hva jeg har lært, men jeg er heller ingen ekspert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...