Gå til innhold

Værbeskyttelse for speilrefleks


Anbefalte innlegg

Jeg bor i Finnmark, og her er det 0 til -25 grader, ca. 60% av året. Hvordan klarer speilreflekskameraet den temperaturforskjellen? Kan jeg fotografere i -20 grader, uten å ødelegge batteriet helt?

 

Jeg vet at de fleste apparatene ha en maks grense på ca. 0 grader. Finnes det noen form for beskyttelse mot kulde?

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bor i Finnmark, og her er det 0 til -25 grader, ca. 70% av året. Hvordan klarer speilreflekskameraet den temperaturforskjellen? Kan jeg fotografere i -20 grader. uten å ødelegge batteriet helt?
Det går helt fint, du må riktignok leve med litt dårligere batterilevetid, men ha et reservebatteri i lomma, så tett på kroppen som mulig, slik at det er nokså varmt, så går det fint. Når du skal oppbevare batteriet må det gjerne ligge kaldt. Dersom du tar lite bilder inne, kan du egentlig godt la kameraet ligge i bilen eller der du bruker det (om det ikke er stor fare for at det blir stjålet da). Det er først og fremst temperaturforskjeller som er problemet, og spesielt overgangen fra kaldt til varmt. Den bør gå så sakte som mulig, og fortrinnsvis ikke "bytte" luft, slik man gjør når man går inn i et lukket hus. Der har luften en helt annen luftfuktighet, og kondensering skjer mye lettere. Mange bruker en plastpose som de knyter tett igjen når de er ute, og åpner ikke posen inne før det har gått mange timer. Ta gjerne ut minnekortet og kjøp deg minnekortleser om du ikke har det, så kan du se på bildene allikevel :-)
Lenke til kommentar
Jeg bor i Finnmark, og her er det 0 til -25 grader, ca. 60% av året. Hvordan klarer speilreflekskameraet den temperaturforskjellen? Kan jeg fotografere i -20 grader, uten å ødelegge batteriet helt?

 

Jeg vet at de fleste apparatene ha en maks grense på ca. 0 grader. Finnes det noen form for beskyttelse mot kulde?

 

Skal ikke være noe stort problem,kjøp feks et ekstra batteri å ha liggende inn mot kroppen ved lange turer så her du ekstra strøm om behovet skulle være der.

Ha forresten en sønn på Svalbard som har et Canon speilrefleks,dette er med stort sett overalt på turer og har ikke hørt om problemer.

Lenke til kommentar

Som Hr. Ryeng sier, så er kulden i seg selv ikke noe problem. LCD-skjermen kan bli litt "treg", og under 20 kuldegrader så kan den stivne, men det fører ikke til permanent skade. For overgangen fra kaldt til varmt, er det min erfaring at en kamerabag bremser temperaturendringen mer enn godt nok. Så lenge man har tålmodighet til å la kameraet ligge i baggen en time eller to, er det mao. ikke noe problem.

 

Den eneste grunnen til at "operating temperature" typisk er oppgitt 0-50 grader ell., er at det er temperaturene utstyret er testet i.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...