Gå til innhold

Økonom eller jurist - Hvilken mattelinje?

magneman

Anbefalte innlegg

Hei. Har valgt 1T-matte i VG1, og vurderer å ta S1 neste år.

Slik jeg har forstått det er det 3 forskjellige mattelinjer man kan gå neste år. (Realfagsmatte, Samfunnsfaglig matte, og P2 som er avsluttende og fortsettelse på P1-matte)

Det jeg lurer på om er: kan jeg bli økonom og/eller jurist ved å ha tatt 1T, 1S og 2S?

Og tjener jeg egentlig noe på å ta 1T-matte i VG1 framfor 1P, hvis jeg velger å ta 1S neste år og 2S i siste året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VG1? Betyr det førsteåret almenfag? (Finnes almenfag lenger?)

..og S, P og T? hva skjedde med MX, MY og MZ?

Uansett: Det er lite matte i jus. Så den karrièreveien er nok ikke stengt uansett hva slags matte du måtte velge. (En annen sak er at matematikk kanskje vil gi trening i abstrakt, logisk tenkning, som det er mye av i jusen.) Hvordan det er mht. økonomistudier, vet jeg ikke, men det er iallfall en del matematikk i økonomi.

Lenke til kommentar

Tror p+S-matten er rettet mer mot økonomi enn T+r\x-matten da sistnevnte er masse mer teoretiske oppgaver. Du kan seff kjøre kryssløp osv. men de jeg grupperte her er de "naturlige" løpene.. angående Jus ville jeg ikke blitt overrasken om d kreves T-matte, men du kan jo sjekke nettsidene til noen universiteter\høyskoler : )

Lenke til kommentar
Tror p+S-matten er rettet mer mot økonomi enn T+r\x-matten da sistnevnte er masse mer teoretiske oppgaver. Du kan seff kjøre kryssløp osv. men de jeg grupperte her er de "naturlige" løpene.. angående Jus ville jeg ikke blitt overrasken om d kreves T-matte, men du kan jo sjekke nettsidene til noen universiteter\høyskoler : )

Hvis trådstarter velger å ta S-matte neste år er det lurt å ta T-matte i år. Du kommer til å slite hvis du tar P-matte i og med at det er ren repetisjon av ungdomsskolen. Velg T-matte, så blir det lettere å henge med i S-matte.

Lenke til kommentar

Hei. Beklager for at jeg ikke har svart tidligere.

Som sagt tar jeg 1T-matte nå. Læreren min sa at 1S minner veldig mye om 1T, noe som kan gjøre det lettere om jeg velger 1S neste år siden jeg allerede har "gjort" 1S.

Læreren min sa også at 1S/2S var mer om økonomi, men er ikke helt sikker på om dette stemmer.

Uansett, om man går realfaglinjen, får man jo såkalte ekstrapoeng. Vil det si at om noen søker om å få komme inn på universitetet, er det mer sjanse for at noen med realfag kommer inn enn en som har tatt samfunnsfaglig matte? (Juss/økonomilinjen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...